Gå til innhold

Spesialjeger FSK/HJK


Nektard

Anbefalte innlegg

Jeg henger meg på fedtcreme og uttrykker min oppgitthet over all verdens tåpelige påstander fra folk som tror at de kjenner noen som har kanskje har hørt noe fra en som påstår at han har lest om en som kjente en som av og til drømte at han lata som om at han hadde sett en som kanskje lignet på en han kanskje trodde lignet på en spesialjeger.

 

Hørt uttrykket "alt du har hørt er sant, men sannheten får du aldri vite"? Det er en floskel, men det er kanskje like greit at den hele og fulle sannheten aldri kommer for en dag, ettersom en liten fjær åpenbart blir til en hel hønsefarm her inne...:)

 

Beklager hvis jeg sårer noens følelser, men i min verden er det opplest og vedtatt at dersom du på en bombastisk måte kommer med en påstand som er direkte feil og overhodet ikke etterrettelig, er du en kunnskapsløs, brautende idiot. Kunnskapsløse, brautende idioter som øser om seg med vissvass om Delta, FSK/HJK, MJK eller andre spesialavdelinger imponerer ingen andre enn andre kunnskapsløse, brautende idioter.

 

Hvis dere ikke har peiling, er det kanskje like greit å holde kjeft, istedenfor å utbasunere masse pissprat som utelukkende bidrar til å irritere og/eller forvirre andre stakkarer.

 

Dersom du henviser til meg så sier jeg rett og slett det operatøren fra FSK fortalte meg. Jef følte ikkje at han løy på noen som helst måte, og han stod faktisk der sammen med andre operatører fra MJK, KJK, osv. De hadde en stor stand med simulatorer, situps / pushups øvelser osv. Pratet med han i litt over 2 timer sammenhengende og han besvarte alle spørmål jeg stilte han, utenom de han ikkje fikk lov å besvare grunnet at det var hemmelig. Jeg stoler på det han sa, selv om jeg er åpen for at jeg kan ha misforstått noe av det eller at noe av det har blitt forandret i hukommelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg henger meg på fedtcreme og uttrykker min oppgitthet over all verdens tåpelige påstander fra folk som tror at de kjenner noen som har kanskje har hørt noe fra en som påstår at han har lest om en som kjente en som av og til drømte at han lata som om at han hadde sett en som kanskje lignet på en han kanskje trodde lignet på en spesialjeger.

 

Hørt uttrykket "alt du har hørt er sant, men sannheten får du aldri vite"? Det er en floskel, men det er kanskje like greit at den hele og fulle sannheten aldri kommer for en dag, ettersom en liten fjær åpenbart blir til en hel hønsefarm her inne...:)

 

Beklager hvis jeg sårer noens følelser, men i min verden er det opplest og vedtatt at dersom du på en bombastisk måte kommer med en påstand som er direkte feil og overhodet ikke etterrettelig, er du en kunnskapsløs, brautende idiot. Kunnskapsløse, brautende idioter som øser om seg med vissvass om Delta, FSK/HJK, MJK eller andre spesialavdelinger imponerer ingen andre enn andre kunnskapsløse, brautende idioter.

 

Hvis dere ikke har peiling, er det kanskje like greit å holde kjeft, istedenfor å utbasunere masse pissprat som utelukkende bidrar til å irritere og/eller forvirre andre stakkarer.

 

Dersom du henviser til meg så sier jeg rett og slett det operatøren fra FSK fortalte meg. Jef følte ikkje at han løy på noen som helst måte, og han stod faktisk der sammen med andre operatører fra MJK, KJK, osv. De hadde en stor stand med simulatorer, situps / pushups øvelser osv. Pratet med han i litt over 2 timer sammenhengende og han besvarte alle spørmål jeg stilte han, utenom de han ikkje fikk lov å besvare grunnet at det var hemmelig. Jeg stoler på det han sa, selv om jeg er åpen for at jeg kan ha misforstått noe av det eller at noe av det har blitt forandret i hukommelsen.

 

Jeg henviste ikke til noen spesielle, det var en generell oppfordring til alle som ikke har peiling på hva de snakker om, men som likevel bombastisk påstår at ting er slik og sånn.

Lenke til kommentar
Hvis dere ikke har peiling, er det kanskje like greit å holde kjeft, istedenfor å utbasunere masse pissprat som utelukkende bidrar til å irritere og/eller forvirre andre stakkarer.

 

Da frykter jeg at tråder som omhandler temaer som f eks Spesialjeger ikke blir særlig innholdsrike. MEN man skal selvfølgelig passe litt på hva man skriver slik at det ikke bare blir pissprat! Tråder som omhandler temaer som det er lite kjennskap til pga klasifisert informasjon etc blir ofte preget av synsing og det må vi bare leve med. Phannyboy har snakket med en som representerte FSK og gjengir det han er blitt fortalt. Om dette stemmer eller ikke er det få som vet, men slik jeg forstår det så prøver bare Phannyboy å videreformidle hva han er blitt fortalt i stede for å komme med egne historier. Men dette er helt klart en tråd som må leses med en god klype salt.

Lenke til kommentar

fedtcreme: OK, den første der var litt drøy, har ikke peiling på om de faktisk kan det eller ikke (selv om jeg ikke blir overrasket dersom de kan det, å treffe et 10x15 cm mål på 400m er fullt mulig under gode forhold og med rett mann bak geværet). La oss glemme den.

Men den andre der skjønner jeg ikke problemet med? Selvfølgelig har ikke noe slikt skjedd, jeg bare tok et eksempel på en situasjon, som kan oppstå, hvor man med mye større sannsynlighet kan gjennomføre en aksjon uten å drepe gjerningsmannen, enn hvis noen terrorister med trening fra diverse treningsleirer og med stor religiøs/politisk overbevisning har kapret et fly.

Og på den siste der, skjønner jeg ikke helt hva du reagerer på? Det med at FSK trener på å eliminere terrorister framfor å arrestere dem er ikke bare noe tull, hvis du tenker deg om: FSK trår jo evt. kun til i situasjoner som er MEGET, MEGET alvorlige eller hva? Det er jo også utelukkende slike situasjoner som FSK trener på.

Og jo, FSK er trent opp av SAS, hvis det var noe med de du reagerte på.

 

Men sånn generelt er jeg enig med dere, det er mye tull ute og går angående spesialstyrkene, men jeg synes da ærlig talt ikke jeg har sagt noe som er spesielt ille. Kanskje noe overdrevet deler av det, det kan jeg innrømme. Ellers er det bra med diskusjoner og uenigheter på et forum, for hva er vel et forum uten?

Lenke til kommentar

Har ikke orket å lese alle innleggene her.

Men en ting skiller seg ut; at enkelte tror at forsvaret kan settes inn mot egen befolkning. For det skal ikke skje. Forsvaret har støttet politiet tidligere, men det har alltid vært politiet som har hatt uttøvende myndighet. Å tro noe annet er historieløst.

 

Riktig, forsvaret og politiet trener sammen. Men å tro at befal og offiserer går med "Politi" på ryggen er håpløst å tro.

 

Forsvaret som maktapparat vil kun bli brukt i Norge ved krise & krig, noe vi ikke har opplevd på over 60 år.

Lenke til kommentar
fedtcreme: OK, den første der var litt drøy, har ikke peiling på om de faktisk kan det eller ikke (selv om jeg ikke blir overrasket dersom de kan det, å treffe et 10x15 cm mål på 400m er fullt mulig under gode forhold og med rett mann bak geværet). La oss glemme den.

Men den andre der skjønner jeg ikke problemet med? Selvfølgelig har ikke noe slikt skjedd, jeg bare tok et eksempel på en situasjon, som kan oppstå, hvor man med mye større sannsynlighet kan gjennomføre en aksjon uten å drepe gjerningsmannen, enn hvis noen terrorister med trening fra diverse treningsleirer og med stor religiøs/politisk overbevisning har kapret et fly.

Og på den siste der, skjønner jeg ikke helt hva du reagerer på? Det med at FSK trener på å eliminere terrorister framfor å arrestere dem er ikke bare noe tull, hvis du tenker deg om: FSK trår jo evt. kun til i situasjoner som er MEGET, MEGET alvorlige eller hva? Det er jo også utelukkende slike situasjoner som FSK trener på.

Og jo, FSK er trent opp av SAS, hvis det var noe med de du reagerte på.

 

Men sånn generelt er jeg enig med dere, det er mye tull ute og går angående spesialstyrkene, men jeg synes da ærlig talt ikke jeg har sagt noe som er spesielt ille. Kanskje noe overdrevet deler av det, det kan jeg innrømme. Ellers er det bra med diskusjoner og uenigheter på et forum, for hva er vel et forum uten?

 

Jeg mener fremdeles mitt, FSK og Delta`s prosedyrer for forskjellige caser er ikke noe verken jeg eller du har grunnlag for å uttale seg om. Greit at FSK trenes av/henter inspirasjon fra SAS, men det betyr ikke at FSK, eller SAS for den saks skyld, kun trener og opererer etter "shoot to kill" prinsippet.

 

Men for all del, både før og i starten av min tid i grønt var lite mer interessant enn ville spekulasjoner rundt spes. styrker. Etterhvert blir man mer edruelig, og innser at verken operatørene eller deres prestasjoner er overnaturlige, bare et resultat av drillx100 og uhyggelig god planlegging. Og selvfølgelig ville denne diskusjonen blitt svært kjedelig uten spekulasjoner. Poenget mitt er bare at denne og andre diskusjoner bidrar til en overdreven mytifisering som Forsvaret og miljøet generelt ser seg lite tjent med.

Lenke til kommentar
fedtcreme: OK, den første der var litt drøy, har ikke peiling på om de faktisk kan det eller ikke (selv om jeg ikke blir overrasket dersom de kan det, å treffe et 10x15 cm mål på 400m er fullt mulig under gode forhold og med rett mann bak geværet). La oss glemme den.

Men den andre der skjønner jeg ikke problemet med? Selvfølgelig har ikke noe slikt skjedd, jeg bare tok et eksempel på en situasjon, som kan oppstå, hvor man med mye større sannsynlighet kan gjennomføre en aksjon uten å drepe gjerningsmannen, enn hvis noen terrorister med trening fra diverse treningsleirer og med stor religiøs/politisk overbevisning har kapret et fly.

Og på den siste der, skjønner jeg ikke helt hva du reagerer på? Det med at FSK trener på å eliminere terrorister framfor å arrestere dem er ikke bare noe tull, hvis du tenker deg om: FSK trår jo evt. kun til i situasjoner som er MEGET, MEGET alvorlige eller hva? Det er jo også utelukkende slike situasjoner som FSK trener på.

Og jo, FSK er trent opp av SAS, hvis det var noe med de du reagerte på.

 

Men sånn generelt er jeg enig med dere, det er mye tull ute og går angående spesialstyrkene, men jeg synes da ærlig talt ikke jeg har sagt noe som er spesielt ille. Kanskje noe overdrevet deler av det, det kan jeg innrømme. Ellers er det bra med diskusjoner og uenigheter på et forum, for hva er vel et forum uten?

 

Har du sniffa eller? Det at en situasjon er alvorlig (eller MEGET, MEGET alvorlig, for den saks skyld) er på ingen måte ensbetydende med at man må skyte for å drepe.

 

Herregud, unge mann, du har tydeligvis en meget livlig fantasi og et åpenbart markeringsbehov når du strør om deg med slike subjektive kommentarer om ting du så krystallklart ikke har grunnlag for å uttale deg om. Du har klart og tydelig ingen som helst greie på hva slags kapabiliteter og kapasiteter FSK/HJK eller spesialstyrker generelt innehar, og du har OVERHODET ingen anelse om hva slags ROE (Rules Of Engagement) de opererer med, verken i Norge eller i utlandet. Jeg foreslår at du lar denne ballen ligge, istedenfor å drite deg ut ytterligere.

 

Dette er sikkert vondt å svelge for deg, siden du er så innbitt på å få folk til å tro at du har greie på dette, men dette slår bare dårligere og dårligere ut for deg. Man skal ikke ha vært så lenge i Forsvaret eller fulgt med litt i media for å skjønne at du bare serverer pissprat og selvprodusert oppkok, og for dem som har kontakter i SOF-miljøet blir det bare fullstendig latterlig å se både det tragikomiske forsøket ditt på å oppnå oppmerksomhet eller beundring og ikke minst de totalt feilaktige og særdeles forvridde bildet du har av SOF.

 

"Alt du har hørt er sant, men sannheten får du aldri vite" :-)

 

Ha en god dag ;)

Lenke til kommentar

fedtcreme: Er faktisk enig i det du skriver. Det var dumt skrevet av meg, ser det i etterkant. Angrer allikvel ikke på noen som helst måte, liker faktisk å få krasse tilbakemeldinger innimellom, da det faktisk er disse man lærer av ;)

 

Jurist: Greit, jeg ser poenget ditt. Men det jeg sa var ikke på noen som helst måte for å "oppnå oppmerksomhet eller beundring", som du skriver det, hvilket rykte (uansett om det er dårlig eller bra) jeg har på et forum bryr meg så lite at jeg nesten svimer av. Innrømmer allikevel at det jeg har skrevet er 95% synsing, det virker det som du har funnet ut selv. Nei, jeg har ikke mye peiling på kapasiteter og kapabiliteter til FSK og andre spesialstyrker, ei heller ROE, men både kapasiteter, kapabiliteter og ROE i spesialstyrker er vel de samme for de fleste spesialstyrker, eller? Ha en god dag du og, håper ikke det siste innlegget mitt ødela for mye av dagen din ;)

Lenke til kommentar
fedtcreme: Er faktisk enig i det du skriver. Det var dumt skrevet av meg, ser det i etterkant. Angrer allikvel ikke på noen som helst måte, liker faktisk å få krasse tilbakemeldinger innimellom, da det faktisk er disse man lærer av ;)

 

Jurist: Greit, jeg ser poenget ditt. Men det jeg sa var ikke på noen som helst måte for å "oppnå oppmerksomhet eller beundring", som du skriver det, hvilket rykte (uansett om det er dårlig eller bra) jeg har på et forum bryr meg så lite at jeg nesten svimer av. Innrømmer allikevel at det jeg har skrevet er 95% synsing, det virker det som du har funnet ut selv. Nei, jeg har ikke mye peiling på kapasiteter og kapabiliteter til FSK og andre spesialstyrker, ei heller ROE, men både kapasiteter, kapabiliteter og ROE i spesialstyrker er vel de samme for de fleste spesialstyrker, eller? Ha en god dag du og, håper ikke det siste innlegget mitt ødela for mye av dagen din ;)

 

Hehehe... Da er vi enige ;-)

 

Min dag blir vel aldri ødelagt av noe som skjer på et internettforum, men jeg har sett litt for mange tråder, herunder denne, hvor folk synser og mener om ting de ikke har greie på - og det irriterer meg generelt. Hvilken motivasjon folk har for å delta i diskusjoner på et internettforum kan sikkert variere, men jeg tolker det dithen at folk som snakker veldig "høyt" om en ting, spesielt når det er snakk om ting de åpenbart ikke har greie på, har et markeringsbehov. Det er overhodet ikke personlig ment, så jeg beklager hvis jeg brukte litt sterke gloser :-)

 

Case closed. Ha en fortreffelig aften.

Lenke til kommentar
fedtcreme: Er faktisk enig i det du skriver. Det var dumt skrevet av meg, ser det i etterkant. Angrer allikvel ikke på noen som helst måte, liker faktisk å få krasse tilbakemeldinger innimellom, da det faktisk er disse man lærer av ;)

 

Jurist: Greit, jeg ser poenget ditt. Men det jeg sa var ikke på noen som helst måte for å "oppnå oppmerksomhet eller beundring", som du skriver det, hvilket rykte (uansett om det er dårlig eller bra) jeg har på et forum bryr meg så lite at jeg nesten svimer av. Innrømmer allikevel at det jeg har skrevet er 95% synsing, det virker det som du har funnet ut selv. Nei, jeg har ikke mye peiling på kapasiteter og kapabiliteter til FSK og andre spesialstyrker, ei heller ROE, men både kapasiteter, kapabiliteter og ROE i spesialstyrker er vel de samme for de fleste spesialstyrker, eller? Ha en god dag du og, håper ikke det siste innlegget mitt ødela for mye av dagen din ;)

 

Slik jeg har forstått det så er ROE's vidt forskjellige fra land til land. Da amerikanske soldater gikk inn i Afghanistan etter 11 September 2001 hadde de få ROE's da de var innbitt på å ta terrorister og evt. sivili tap av liv regnes som "accepted losses" for å ta terrorister. Dette gjorde da at når en kombinert spesialstyrke fra flere land skal samarbeide som et lag vil det oppstå konflikter der styrken fra det ene landet ikkje kan gå med på hva planen til styrken fra det andre landet.

Norske ROE's blir vel sett på som forholdsvis strenge av land som f.eks USA?

 

Min egen tolkning av saken, samt litt kunnskap om lesing av emnet :p

Lenke til kommentar

Jeg tok meg overhodet ikke nær av det du skrev Jurist, liker bedre folk som sier det de mener rett ut, og ikke bare går rundt grøten og pirker litt i den, førstnevnte kan du hvertfall lære litt av. Og jeg har definitivt lært noe gjennom de siste innleggene, får vel nesten takke for skyllebøtten din ;)

 

Phannyboy: Mulig det, men hør nå her; fetteren til en jeg kjenner har en venninne som er sammen med en som er spesialjeger. Jeg har hørt at...hehe, neida, dette var bare en spøk. Men det er nok sant det du sier, USA har nok friere ROE's enn norske styrker. Har ikke mye peiling, men etter det jeg har lest i media har norske styrker lik ROE som bla britiske styrker. Sikkert noen andre som kan mye mer om dette enn jeg.

Lenke til kommentar
fedtcreme: Er faktisk enig i det du skriver. Det var dumt skrevet av meg, ser det i etterkant. Angrer allikvel ikke på noen som helst måte, liker faktisk å få krasse tilbakemeldinger innimellom, da det faktisk er disse man lærer av ;)

 

Jurist: Greit, jeg ser poenget ditt. Men det jeg sa var ikke på noen som helst måte for å "oppnå oppmerksomhet eller beundring", som du skriver det, hvilket rykte (uansett om det er dårlig eller bra) jeg har på et forum bryr meg så lite at jeg nesten svimer av. Innrømmer allikevel at det jeg har skrevet er 95% synsing, det virker det som du har funnet ut selv. Nei, jeg har ikke mye peiling på kapasiteter og kapabiliteter til FSK og andre spesialstyrker, ei heller ROE, men både kapasiteter, kapabiliteter og ROE i spesialstyrker er vel de samme for de fleste spesialstyrker, eller? Ha en god dag du og, håper ikke det siste innlegget mitt ødela for mye av dagen din ;)

 

Slik jeg har forstått det så er ROE's vidt forskjellige fra land til land. Da amerikanske soldater gikk inn i Afghanistan etter 11 September 2001 hadde de få ROE's da de var innbitt på å ta terrorister og evt. sivili tap av liv regnes som "accepted losses" for å ta terrorister. Dette gjorde da at når en kombinert spesialstyrke fra flere land skal samarbeide som et lag vil det oppstå konflikter der styrken fra det ene landet ikkje kan gå med på hva planen til styrken fra det andre landet.

Norske ROE's blir vel sett på som forholdsvis strenge av land som f.eks USA?

 

Min egen tolkning av saken, samt litt kunnskap om lesing av emnet :p

 

ROE kan variere fra nasjon til nasjon, misjon til misjon, oppdrag til oppdrag, men som regel vil alle allierte styrker (alt fra stabsoffiserer til SOF-operatører) i en internasjonal operasjon (f.eks. ISAF) ha samme ROE. Forskjellen ligger i hvordan man tolker disse ROE'ene, herunder hvor stor politisk og militær risiko man er villig til å løpe ved å strekke grensene for hva som kan tolkes som tillatt iht gjeldende ROE. I tillegg vil nasjonal lovgivning kunne innskrenke hva en soldat kan gjøre, selv om ROE'en gir ham videre handlingsrom. Norske SOF'ere har fått både kjeft og skryt for sin manglende vilje til å teppebombe et mål tilbake til steinalderen, pga den store risikoen for sivile tap, og de vil heller gå inn til fots eller per kjøretøy med høyere risiko for å ta ut målet med millimeterpresisjon, og dermed unngå sivile tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...