Gå til innhold

Spesialjeger FSK/HJK


Nektard

Anbefalte innlegg

Det er langt over 100 som søker seg inn til Spesialjeger / Marinejeger hvert år, men det stemmer at det er få som kommer inn. Folk flest tror det er fordi opptakskravene til FSK / MJK er ekstremt harde, noe de egentlig ikke er. Grunnen til at så få kommer inn er at majoriteten av de som søker rett og slett ikke skjønner hva fysisk trening innebærer. Når man kommer der og ikke engang kan SVØMME, da har man et problem.. FSK opptaket tar inn alle som består de fysiske minstekravene (som ikke er vanskelige for en normal person), er psykisk stabil (noe de fleste er), og består den sammarbeidsrelaterte delen. Etter dette har man et halvt års rekruttopplæring viss eg ikkje tar helt feil. MJK er litt annerledes, og blir dermed sett på som hakket værre, i form av utdanning. De har et års opplæring. Men når alt kommer til alt er Spesialjeger den delen av Spesialstyrken som er mest prestisjetung (de er utrykkningsstyrken til politiet, de står for redning av gisselsituasjoner på båter, oljeplatformer og andre gisselsituasjoner på norsk grunn. Utenom dette må de signere en kontrakt som sier de sier seg villig til å tjene Norge i krig i utlandet, på oppdrag som klassifiseres som hemmelig.

Opplæringsperioden i FSK er 1 år, som med MJK, og man må ikke BARE bestå minstekravene som du sier. Etter grovselekteringen kommer 3 uker med tøft opptaksprogram, og da står man igjen med et fåtall soldater som er veldig godt skikket fysisk og ekstremt godt skikket psykisk.

 

FSK-opptaket består som sagt av 3 uker, der den første uka tilbringes på Rena med opplæring, opptakskrav i svømming, 3-mil og lagarbeid. Den andre uka er en uke der du går en uke i fjellet HELT ALENE mellom poster. Du får ikke vite hvor lang tid du har på deg til neste post, og de som går for sakte, blir kastet ut. På den måten må du hele tiden prestere, og siden du går alene, blir det en enorm psykisk påkjenning, samtidig som du må orientere og hele tiden holde farta oppe. Her ryker mesteparten av kandidatene ut. Så kommer den siste uka, med "bare" vanlig helvetesuke med sulting og søvnmangel og forskjellige oppgaver som må løses.

 

Mulig eg tar feil.. Det var som sagt en FSK soldat som sa dette til meg, ikke noe jeg har funnet ut av selv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Marinejeger utdanningen kan man ta under førstegangstjenesten.

 

Spesialjeger utdanningen krever at man har fullført førstegangstjenesten for å kunne søke.

Utdanningen som spes jeger varer i et år, man er da spesialjegerkandidat, og vil ikke bli sendt ut på skarpe oppdrag det første året, da man er under utdanning.

 

http://www.mil.no/haren/hjk/start/spesialj...Krav_til_s_ker/

http://www.mil.no/haren/hjk/start/spesialj...tilte_sp_rsm_l/

http://www.mil.no/haren/hjk/start/spesialj...L_nn_og_vilk_r/

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar
Du kan jo også få med at det er Norges hardeste utdannelse. At ca. over 100 forsøker hvert år å bli marinejegere/spesialjegere, og at en håndfull står igjen når opptaket er ferdig. På hjemmesidene som er blitt linket til over meg så er det et treningsprogram. Er verdt å få med at om du følger det treningsprogrammet til punkt og prikke, så er det ikke det fysiske det skal stå på om du gir deg.

 

 

Det er langt over 100 som søker seg inn til Spesialjeger / Marinejeger hvert år, men det stemmer at det er få som kommer inn. Folk flest tror det er fordi opptakskravene til FSK / MJK er ekstremt harde, noe de egentlig ikke er. Grunnen til at så få kommer inn er at majoriteten av de som søker rett og slett ikke skjønner hva fysisk trening innebærer. Når man kommer der og ikke engang kan SVØMME, da har man et problem.. FSK opptaket tar inn alle som består de fysiske minstekravene (som ikke er vanskelige for en normal person), er psykisk stabil (noe de fleste er), og består den sammarbeidsrelaterte delen. Etter dette har man et halvt års rekruttopplæring viss eg ikkje tar helt feil. MJK er litt annerledes, og blir dermed sett på som hakket værre, i form av utdanning. De har et års opplæring. Men når alt kommer til alt er Spesialjeger den delen av Spesialstyrken som er mest prestisjetung (de er utrykkningsstyrken til politiet, de står for redning av gisselsituasjoner på båter, oljeplatformer og andre gisselsituasjoner på norsk grunn. Utenom dette må de signere en kontrakt som sier de sier seg villig til å tjene Norge i krig i utlandet, på oppdrag som klassifiseres som hemmelig.

 

Du vet vel ikke tilfeldigvis hvordan det er med sykdommer og FSK? Tenker da i hovedsak kroniske, som har med fordøyelse å gjøre. Utrolig bittert at det medisinske er det eneste hinderet.

 

 

Dette vet jeg ikke med sikkerhet, men jeg anbefaler ikke at du sikert på utdanning innenfor dette før du har pratet med noen fagkyndige folk. De krever 9 på legesjekken på sesjonen, men de vil også ta en grundigere legesjekk viss du velger å søke. Du har ingen mulighet for behandling for sykdommen din? Jeg ville anbefalt deg å snakke med en lege (du har sikkert gjort det) og høre om det finnes noen måte å stoppe / utsette eventuelle problemer. Så kan du sende en mail til FSK (finner de på www.fallskjermjeger.no) og spør rett ut hvilke sjanser du har.

 

Jeg skjønner at det er frustrerende for deg, og jeg har nogenlunde samme problem, bare at mitt i allefall er fiksbart. Synet mitt er ikke optimalt, og jeg vet eg vil stryke synstesten hos FSK.. Men jeg har spart opp penger og vil ta en laseroperasjon så snart jeg kan (synet må ha vært stabilt i ett år). Så intill videre vil jeg fullføre min førstegangstjeneste, bruke de friårene etterpå (håper ikke eg trenger mange) på å jobbe og trene for å komme inn i FSK.

 

Husk at forsvaret tilbyr en rekke spennede jobber, selv for deg med kroniske lidelser :) Kanskje FSK også :) Lykke til!

 

Bare det medisinske som står i veien for min del. Har hatt den(sykdommen) siden jeg var 2, så det er dessverre ikke bare å "ta den medisinen så blir du bra".

 

Eneste jeg har, eller hadde lyst til, var å jobbe som operatør i FSK/MJK. Motivasjonen og treningen er ikke noe hinder i det hele tatt. Uansett, ble henvist til å ringe avdelingslegen hos FSK eller MJK for å høre der. Håper på et positivt svar, er helt sikkert på at jeg ikke ville blitt en dårligere soldat pga sykdommen. Snarere tvert i mot.

 

Lykke til selv!

Lenke til kommentar
Du kan jo også få med at det er Norges hardeste utdannelse. At ca. over 100 forsøker hvert år å bli marinejegere/spesialjegere, og at en håndfull står igjen når opptaket er ferdig. På hjemmesidene som er blitt linket til over meg så er det et treningsprogram. Er verdt å få med at om du følger det treningsprogrammet til punkt og prikke, så er det ikke det fysiske det skal stå på om du gir deg.

 

 

Det er langt over 100 som søker seg inn til Spesialjeger / Marinejeger hvert år, men det stemmer at det er få som kommer inn. Folk flest tror det er fordi opptakskravene til FSK / MJK er ekstremt harde, noe de egentlig ikke er. Grunnen til at så få kommer inn er at majoriteten av de som søker rett og slett ikke skjønner hva fysisk trening innebærer. Når man kommer der og ikke engang kan SVØMME, da har man et problem.. FSK opptaket tar inn alle som består de fysiske minstekravene (som ikke er vanskelige for en normal person), er psykisk stabil (noe de fleste er), og består den sammarbeidsrelaterte delen. Etter dette har man et halvt års rekruttopplæring viss eg ikkje tar helt feil. MJK er litt annerledes, og blir dermed sett på som hakket værre, i form av utdanning. De har et års opplæring. Men når alt kommer til alt er Spesialjeger den delen av Spesialstyrken som er mest prestisjetung (de er utrykkningsstyrken til politiet, de står for redning av gisselsituasjoner på båter, oljeplatformer og andre gisselsituasjoner på norsk grunn. Utenom dette må de signere en kontrakt som sier de sier seg villig til å tjene Norge i krig i utlandet, på oppdrag som klassifiseres som hemmelig.

 

Du vet vel ikke tilfeldigvis hvordan det er med sykdommer og FSK? Tenker da i hovedsak kroniske, som har med fordøyelse å gjøre. Utrolig bittert at det medisinske er det eneste hinderet.

 

 

Dette vet jeg ikke med sikkerhet, men jeg anbefaler ikke at du sikert på utdanning innenfor dette før du har pratet med noen fagkyndige folk. De krever 9 på legesjekken på sesjonen, men de vil også ta en grundigere legesjekk viss du velger å søke. Du har ingen mulighet for behandling for sykdommen din? Jeg ville anbefalt deg å snakke med en lege (du har sikkert gjort det) og høre om det finnes noen måte å stoppe / utsette eventuelle problemer. Så kan du sende en mail til FSK (finner de på www.fallskjermjeger.no) og spør rett ut hvilke sjanser du har.

 

Jeg skjønner at det er frustrerende for deg, og jeg har nogenlunde samme problem, bare at mitt i allefall er fiksbart. Synet mitt er ikke optimalt, og jeg vet eg vil stryke synstesten hos FSK.. Men jeg har spart opp penger og vil ta en laseroperasjon så snart jeg kan (synet må ha vært stabilt i ett år). Så intill videre vil jeg fullføre min førstegangstjeneste, bruke de friårene etterpå (håper ikke eg trenger mange) på å jobbe og trene for å komme inn i FSK.

 

Husk at forsvaret tilbyr en rekke spennede jobber, selv for deg med kroniske lidelser :) Kanskje FSK også :) Lykke til!

 

Bare det medisinske som står i veien for min del. Har hatt den(sykdommen) siden jeg var 2, så det er dessverre ikke bare å "ta den medisinen så blir du bra".

 

Eneste jeg har, eller hadde lyst til, var å jobbe som operatør i FSK/MJK. Motivasjonen og treningen er ikke noe hinder i det hele tatt. Uansett, ble henvist til å ringe avdelingslegen hos FSK eller MJK for å høre der. Håper på et positivt svar, er helt sikkert på at jeg ikke ville blitt en dårligere soldat pga sykdommen. Snarere tvert i mot.

 

Lykke til selv!

 

Håper du får et positivt svar fra legen da :)

 

Hvor gammel er du da? Kanskje vi blir søkere i samme kull :D

Lenke til kommentar
Du kan jo lese denne boken: Norges hemmelige krigere

 

Det finnes lite litteratur om Norske spesialstyrker, og sådan er det ikke lett å anbefale bedre bøker. Alikevel må jeg si at "Norges Hemmelige Krigere" ikke er en spesielt bra bok. Boken er blandt annet preget av ett språk som kan karakteriseres som tabloid-aktig, den er unøyaktig og direkte feil på flere punkter og den viser en grunnleggende mangel på forståelse av militære oprasjoner og militært matriell. I tillegg er nesten ett helt kapittel viet til forfatterens egne opplevelser i en krigs sone, noe som ikke er uintresangt, men som allikevel har lite å gjøre med bokens tema, og viser en mangel på proffesionalitet fra forfatterens side.

 

Les boken, for all del, den er interessant og noenlunde opplysende, men ta all informasjon fra den med en teskje salt.

Endret av Zazzera
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Må bare blande meg litt inn her angående hvem som blir brukt i gisselaksjoner, flykapringer og slikt i Norge...Det er politiets beredskapstropp Delta som vil bli brukt i nesten ALLE typer aksjoner på norsk jord, og jeg er ganske sikker på at dersom et fly med nordmenn hadde blitt kapret og flydd til et eller annet afrikansk land uten særlig gode spesialstyrker, ville Delta kommet for å redde dem der og, selv om det er i utlandet. Det finnes flere grunner, en av dem er at Delta faktisk er bedre enn FSK på de aller fleste antiterroroperasjoner, kanskje utenom de som går på oljeplattformer. I motsetning til FSK, som trener MYE på militære operasjoner, trener Delta utelukkende på antiterror. Hvis Delta trenger hjelp fra FSK, noe de aldri kommer til å trenge (disse gutta er GODE), så må det godkjennes både her og der før FSK kan settes inn. At enkeltpersonell fra FSK kanskje kan bli "utlånt" til Delta under svært krevende operasjoner ser jeg ikke bort ifra, men det er lite sannsynlig at Delta trenger slik bistand.

Ingen må tro at FSK er best i absolutt alt, de er dritgode i det meste ja, men ikke så gode (innen det aktuelle feltet) som en avdeling som har nesten 100% fokus på redding av gisler og antiterror generelt (Delta).

Den eneste type antiterrorsituasjonen FSK ville blitt brukt til, er som jeg nevnte på en oljeplattform, da FSK har dette som spesialitet. Andre operasjoner, som storming av fly, busser, tog, bygninger, biler (Torp i -94) og skip, ville Delta blitt satt til å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Må bare blande meg litt inn her angående hvem som blir brukt i gisselaksjoner, flykapringer og slikt i Norge...Det er politiets beredskapstropp Delta som vil bli brukt i nesten ALLE typer aksjoner på norsk jord, og jeg er ganske sikker på at dersom et fly med nordmenn hadde blitt kapret og flydd til et eller annet afrikansk land uten særlig gode spesialstyrker, ville Delta kommet for å redde dem der og, selv om det er i utlandet. Det finnes flere grunner, en av dem er at Delta faktisk er bedre enn FSK på de aller fleste antiterroroperasjoner, kanskje utenom de som går på oljeplattformer. I motsetning til FSK, som trener MYE på militære operasjoner, trener Delta utelukkende på antiterror. Hvis Delta trenger hjelp fra FSK, noe de aldri kommer til å trenge (disse gutta er GODE), så må det godkjennes både her og der før FSK kan settes inn. At enkeltpersonell fra FSK kanskje kan bli "utlånt" til Delta under svært krevende operasjoner ser jeg ikke bort ifra, men det er lite sannsynlig at Delta trenger slik bistand.

Ingen må tro at FSK er best i absolutt alt, de er dritgode i det meste ja, men ikke så gode (innen det aktuelle feltet) som en avdeling som har nesten 100% fokus på redding av gisler og antiterror generelt (Delta).

Den eneste type antiterrorsituasjonen FSK ville blitt brukt til, er som jeg nevnte på en oljeplattform, da FSK har dette som spesialitet. Andre operasjoner, som storming av fly, busser, tog, bygninger, biler (Torp i -94) og skip, ville Delta blitt satt til å gjennomføre.

 

Jeg har selv pratet med en FSK operatør som har vert aktiv jeger der i 8 år. Han sa det at FSK og Delta samarbeider tett og trener til og med sammen. FSK bistår så absolutt til å situasjoner der Delta trenger personell som f.eks skarpskyttere. Det er sant som du sier at Delta har høyeste prioritet når det kommer til anti terror på norsk jord, men den hypotesen du sier om at Delta hadde reist til Afrkia for å redde norske gisler er uaktuell. Det er uten tvil Norske FSK-jegere som hadde stått klar til innrykk dersom det landet ikke hadde hatt kvalifiserte personell til å gjøre jobben. Delta er en del av den NORSKE politistyrken og opererer ikke i utlandet. Det skal også sies at FSK trener mye på antiterror, men dersom de blir kalt inn av politistyrken så er jobben deres utelukkende å eliminere terroristene, mens Delta helst vil unngå at liv går tapt. Med andre ord så trener FSK på eliminasjon av terrorister på norsk jord og Delta trener på arrestasjon. Dette blir da en særdeles grov deling. FSK arbeider også veldig mye på fly. MJK opererer på båter. Delta opererer over alt.

 

Delta er topp trent på gisselsituasjoner.

FSK-jegere har mer erfaring fra kamp, men også en hel haug med gisselsituasjoner i utlandet.

Lenke til kommentar

Hvis du har infoen fra en FSK'er (er du sikker på at var FSK og ikke bare en wannabe?), så får jeg vel nesten tro deg. Men tror ikke FSK trenger å bidra med skarpskyttere til Delta, da disse har SVÆRT gode skarpskyttere, de kan skyte hodeskudd fra 400 meters hold (10x15 cm mål), med Sig-Sauer SSG-3000 7,62x51mm. Men jeg skjønte poenget ditt. Sa han noe om FSK ville trått til hvis det var en flykapring i Norge? Selv ville jeg tro Delta, men man kan jo aldri vite... Hadde FSK blitt brukt hadde nok uansett media vi fått vite at det var Delta.

Og Delta trener nok ikke bare på arrestasjon, f.eks i alvorlige situasjoner med gisler (flykapring, buss, tog osv) hvor det er terrorister involvert, vil de nok ikke prøve å arrestere terroristene. Derimot hvis det er en full familiefar med psykiske problemer som har tatt barna og kona som gisler, vil de nok prøve å ta ham i live, hvis de kan. Men det er rett som du sier, FSK trener UTELUKKENDE på å drepe terroristene, Delta trener begge og utøver begge etter situasjonen. Uansett, hvis FSK hadde blitt brukt til en antiterroroperasjon i Norge eller utlandet, hadde situasjonen vært så alvorlig at hverken Delta eller FSK hadde satset på å arrestere noen av terroristene. Du har sikkert hørt om britiske SAS? FSK er jo trent opp av SAS (og de trener fortsatt sammen, utfører sikkert hemmelige operasjoner sammen også, men dette blir synsing), og SAS er ikke kjent for å la terroristene komme levende unna...tror den sammen mentaliteten gjelder for FSK også.

Lenke til kommentar
Hvis du har infoen fra en FSK'er (er du sikker på at var FSK og ikke bare en wannabe?), så får jeg vel nesten tro deg. Men tror ikke FSK trenger å bidra med skarpskyttere til Delta, da disse har SVÆRT gode skarpskyttere, de kan skyte hodeskudd fra 400 meters hold (10x15 cm mål), med Sig-Sauer SSG-3000 7,62x51mm. Men jeg skjønte poenget ditt. Sa han noe om FSK ville trått til hvis det var en flykapring i Norge? Selv ville jeg tro Delta, men man kan jo aldri vite... Hadde FSK blitt brukt hadde nok uansett media vi fått vite at det var Delta.

Og Delta trener nok ikke bare på arrestasjon, f.eks i alvorlige situasjoner med gisler (flykapring, buss, tog osv) hvor det er terrorister involvert, vil de nok ikke prøve å arrestere terroristene. Derimot hvis det er en full familiefar med psykiske problemer som har tatt barna og kona som gisler, vil de nok prøve å ta ham i live, hvis de kan. Men det er rett som du sier, FSK trener UTELUKKENDE på å drepe terroristene, Delta trener begge og utøver begge etter situasjonen. Uansett, hvis FSK hadde blitt brukt til en antiterroroperasjon i Norge eller utlandet, hadde situasjonen vært så alvorlig at hverken Delta eller FSK hadde satset på å arrestere noen av terroristene. Du har sikkert hørt om britiske SAS? FSK er jo trent opp av SAS (og de trener fortsatt sammen, utfører sikkert hemmelige operasjoner sammen også, men dette blir synsing), og SAS er ikke kjent for å la terroristene komme levende unna...tror den sammen mentaliteten gjelder for FSK også.

 

Jeg møtte personen på en utdanningsmesse der Militæret hadde mange folk stasjonert. Jeg går ut i fra at vedkommende ikke løy til meg, siden han stod der å snakket med meg i over 2 timer om hvordan livet som FSK jeger er :p Det var også Marinejegere der :). Han henviste ikke til noen kjente gisselsituasjoner som FSK hadde utført, men han sa til meg at FSK hadde utført noen av de største gisselsituasjonene, men at media, som du sier, fremla det som politiets utførelse.

Vil nok tro at Delta også kan drepe terrorister dersom det er nødvendig ja :p Som sagt var det en veldig veldig grov inndeling :p

Ang. SAS så snakket jeg mye om det med han FSK operatøren. Han sa at FSK trente regelmessig sammen med SAS i Afrika, i jungel krig. SAS er noen av de beste operatørene i verden når det kommer til jungelkrig og SAS lærer bort alle "triksene" tiL FSK operatørene imot FSKs erfaringer i vinterkrig. Han sa at SAS regelmessig trener i Norge sammen med FSK for å bli bedre på vinterklima-krig :)

Norske spesialstyrker utfører hemmelige operasjoner i Afghanistan sammen med Navy Seals og SAS (UK, AUS og NZ). Det kommer frem i flere bøker som er skrevet rundt emnet :) Er spennende å lese hvor godt likt de norske spesialstyrkene er av både britene og amerikanerene.

 

Men når alt kommer til alt er Spesialjeger den delen av Spesialstyrken som er mest prestisjetung

 

Hvor fikk du dette fra? Det er ikke noe mere prestisje ved å være spesialjeger enn å være marinejeger.

 

FSK har Norges høyeste kompetanse på spesialoperasjoner.

 

Hvordan dette fungerer i praksis er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Interessant Phannyboy. Kjøp boka "Norges hemmelige krigere" (eller lån den) av Tom Bakkeli, ikke alt som stod der var bra, men overall helt grei. Bildeseksjonenen er hvertfall tøffe, bilder av FSK og MJK jeg aldri har sett før.

 

Ja, skulle gjerne hatt de samme kildene som Tom Bakkeli :p

 

EDIT: Jeg har boka :p

Endret av Phannyboy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

(tatt fra milforum)

 

Dette er jo helt feil. Skal prøve å oppklare litt. All informasjon som gis i dette innlegget er selvsagt ugradert.

 

 

FSK var i en kort periode en navn som ble brukt når man scramblet folk fra både HJK og MJK, litt avhengig av type oppdrag. Dette er ikke lenger tilfelle, og har ikke vært det på flere år.

 

Nå heter spesialjegervåpenet i Hæren "FSK/HJK" (Forsvarets spesialkommando/Hærens jegerkommando). FSK er den offisielle tittelen når de brukes til støtte for det sivile samfunn/politi, HJK brukes når de utfører militære operasjoner - veldig forenklet, men sånn er det. Dette er en nivå 2-avdeling i Forsvaret, og ligger direkte under Generalinspektøren for Hæren.

 

Spesialjegervåpenet i Sjøforsvaret heter "MJK" (Marinejegerkommandoen). Dette er en nivå 4-avdeling, som ligger under Kysteskadren, herunder Marinens jegervåpen.

 

Når FSK/HJK eller MJK utfører skarpe oppdrag, er de direkte underlagt FOHK (Fellesoperativt hovedkvarter). Dette gjelder også i internasjonale operasjoner. Når FSK/HJK eller MJK reiser ut i internasjonale operasjoner, opererer de under navnet "NORSOFTG" (NorwegianSpecialOperationsForcesTaskGroup).

 

Boka "Norges hemmelige krigere" er etter mitt syn utrolig dårlig. Den gir et fjollete, oppblåst, urealistisk, tøvete, usaklig, feilaktig bilde av norske spesialstyrker. Samtlige spesialjegere/marinejegere jeg har snakket med synes også at boka suger. Hvis du vil vite noe om norske spesialsoldater, bør du heller lese om dem på mil.no og i seriøse media, alternativt ta kontakt med avdelingene for informasjon. Du får ikke så mye "spennende" informasjon ut av noen av disse, men den informasjonen du får er i alle fall sann og oppdatert, i motsetning til mye av det Tom Bakkeli serverer.

Endret av Ingar123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
(tatt fra milforum)

Boka "Norges hemmelige krigere" er etter mitt syn utrolig dårlig. Den gir et fjollete, oppblåst, urealistisk, tøvete, usaklig, feilaktig bilde av norske spesialstyrker. Samtlige spesialjegere/marinejegere jeg har snakket med synes også at boka suger. Hvis du vil vite noe om norske spesialsoldater, bør du heller lese om dem på mil.no og i seriøse media, alternativt ta kontakt med avdelingene for informasjon. Du får ikke så mye "spennende" informasjon ut av noen av disse, men den informasjonen du får er i alle fall sann og oppdatert, i motsetning til mye av det Tom Bakkeli serverer.

 

Jeg har selv lest boka, og jeg er noe enig i denne beskrivelsen. Selv har jeg ikke så alt for mye kunnskaper om spesialstyrkene, så noe var nytt for meg. Om jeg skal tro på det eller ikke det tar jeg med en klype salt, men for personer som ikke har så store kunnskaper, så kan det jo være spennende lesning. Det jeg derimot syns er dårlig med boka er at den er skrevet så journalistisk. Tom Bakkeli er journalist i VG, og jeg syns det ødelegger lesningen. For meg blir det som å lese artikler.

Lenke til kommentar
(tatt fra milforum)

Boka "Norges hemmelige krigere" er etter mitt syn utrolig dårlig. Den gir et fjollete, oppblåst, urealistisk, tøvete, usaklig, feilaktig bilde av norske spesialstyrker. Samtlige spesialjegere/marinejegere jeg har snakket med synes også at boka suger. Hvis du vil vite noe om norske spesialsoldater, bør du heller lese om dem på mil.no og i seriøse media, alternativt ta kontakt med avdelingene for informasjon. Du får ikke så mye "spennende" informasjon ut av noen av disse, men den informasjonen du får er i alle fall sann og oppdatert, i motsetning til mye av det Tom Bakkeli serverer.

 

Jeg har selv lest boka, og jeg er noe enig i denne beskrivelsen. Selv har jeg ikke så alt for mye kunnskaper om spesialstyrkene, så noe var nytt for meg. Om jeg skal tro på det eller ikke det tar jeg med en klype salt, men for personer som ikke har så store kunnskaper, så kan det jo være spennende lesning. Det jeg derimot syns er dårlig med boka er at den er skrevet så journalistisk. Tom Bakkeli er journalist i VG, og jeg syns det ødelegger lesningen. For meg blir det som å lese artikler.

 

Vel, nå er det jo slik at boka er skrevet av en journalist, og skal vel være en slags dokumentarartikkel med noko attåt om "Norges hemmelige krigere", eller spesialstyrkene våre, om du vil. Ingen har sagt at det skal være en spennende thriller eller sci-fi-roman om norske spesialstyrker. Hvis du vil lese slikt, kan du for eksempel lese boka "Gruve 13" av Ørjan Nordhus Karlsson. Den er riktig nok enda mer full av tull og feil enn boka til Bakkeli, men denne er i det minste ment å være fiction, og blir ikke fremstilt som en faktabok... Det er sikkert mange andre her som kan gi deg tips om slike bøker, dersom du finner det interessant.

Lenke til kommentar
Hvis du har infoen fra en FSK'er (er du sikker på at var FSK og ikke bare en wannabe?), så får jeg vel nesten tro deg. Men tror ikke FSK trenger å bidra med skarpskyttere til Delta, da disse har SVÆRT gode skarpskyttere, de kan skyte hodeskudd fra 400 meters hold (10x15 cm mål), med Sig-Sauer SSG-3000 7,62x51mm.

Hehe. Hodeskudd til og med.

 

Derimot hvis det er en full familiefar med psykiske problemer som har tatt barna og kona som gisler, vil de nok prøve å ta ham i live, hvis de kan.

Jeg blir nyskjerrig på hvordan du kjenner Deltas operasjonsmønster i en case som såvidt jeg vet ikke engang har oppstått?

 

FSK trener UTELUKKENDE på å drepe terroristene, Delta trener begge og utøver begge etter situasjonen. Uansett, hvis FSK hadde blitt brukt til en antiterroroperasjon i Norge eller utlandet, hadde situasjonen vært så alvorlig at hverken Delta eller FSK hadde satset på å arrestere noen av terroristene. Du har sikkert hørt om britiske SAS? FSK er jo trent opp av SAS (og de trener fortsatt sammen, utfører sikkert hemmelige operasjoner sammen også, men dette blir synsing), og SAS er ikke kjent for å la terroristene komme levende unna...tror den sammen mentaliteten gjelder for FSK også.

Igjen må jeg spørre; hvor har du all denne infoen fra? Dette er jo verre enn de villeste feltrykter jeg noengang har hørt.

Lenke til kommentar

Jeg henger meg på fedtcreme og uttrykker min oppgitthet over all verdens tåpelige påstander fra folk som tror at de kjenner noen som har kanskje har hørt noe fra en som påstår at han har lest om en som kjente en som av og til drømte at han lata som om at han hadde sett en som kanskje lignet på en han kanskje trodde lignet på en spesialjeger.

 

Hørt uttrykket "alt du har hørt er sant, men sannheten får du aldri vite"? Det er en floskel, men det er kanskje like greit at den hele og fulle sannheten aldri kommer for en dag, ettersom en liten fjær åpenbart blir til en hel hønsefarm her inne...:)

 

Beklager hvis jeg sårer noens følelser, men i min verden er det opplest og vedtatt at dersom du på en bombastisk måte kommer med en påstand som er direkte feil og overhodet ikke etterrettelig, er du en kunnskapsløs, brautende idiot. Kunnskapsløse, brautende idioter som øser om seg med vissvass om Delta, FSK/HJK, MJK eller andre spesialavdelinger imponerer ingen andre enn andre kunnskapsløse, brautende idioter.

 

Hvis dere ikke har peiling, er det kanskje like greit å holde kjeft, istedenfor å utbasunere masse pissprat som utelukkende bidrar til å irritere og/eller forvirre andre stakkarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...