Gå til innhold

Latency på midikeyboard


Simsv

Anbefalte innlegg

Jeg har et Behringer UMX61 -midikeyboard som jeg kjøpte for et par måneder siden, og bruker Ableton Live som fulgte med. Men jeg sliter med latencyen, har installert ASIO driver og testet asio4all, noe som forbedret det litt. I Live står det at det er 3ms. latency på det beste, og det er helt umulig å spille noe sammenhengende.

 

Så jeg lurte på hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette problemet, har lest at det alltid vil være litt latency, men det må da gå an å få det til å bli spillbart. Av PC har jeg en hp-laptop med 2gb RAM og intel core duo (kjøpt i august), tror lydkortet er Realtek High Definition Audio. Er det relevant for meg å investere i nytt lydkort, vil det gi gode nok resultater?

 

Er det også slik at keyboardet burde stå på output, istedenfor Microsoft GS wavetable synth? Leste et sted at det visstnok ikke var bra med GS. Men det er eneste måten jeg får lyd...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør vel ha et lydkort beregnet på midi.

De GS-lydene på lydkortet er nok stusselige saker, men det er vel med endel lyder og instrumenter i Live du kan spille med?

 

3ms forsinkelse, er praktisk talt ikke merkbart.

 

Mitt keyboard er koplet med USB til PC-en og med MIDI OUT til MIDI IN på lydkortet - virker som bare det ;)

Lenke til kommentar
De GS-lydene på lydkortet er nok stusselige saker, men det er vel med endel lyder og instrumenter i Live du kan spille med?

 

Kan sikkert slenge på effekter og slikt, men trodde at GS var mer en bremsekloss, og at man burde ha midikyboardet som output? Uansett, det her stod på wikipedia: The ability to choose a different hardware or software MIDI synthesizer other than the default Microsoft GS Wavetable Software synth has been removed from the user interface for audio configuration in Windows Vista. A different output MIDI synth or output device port can be selected only by editing the registry.

 

Så litt avansert ut å redigere registret.

 

 

Har 6 ms latency på mitt m- audiokort, og merker ikke det. Da er det noe annet feil.

 

3 ms er det du får hvis du har nærfeltsmonitorer en meter unna ørene dine..

Generelt må du opp i over 12-12 ms før du i det hele tatt legger merke til det, og det er før det er et problem. Det blir det når det runder 20.

 

Ok, så dersom jeg får bra nok lydkort vil jeg altså få 3ms latency, som er godt nok. Noen tips til hva jeg burde ha?

Lenke til kommentar
Jeg har et Behringer UMX61 -midikeyboard som jeg kjøpte for et par måneder siden, og bruker Ableton Live som fulgte med. Men jeg sliter med latencyen, har installert ASIO driver og testet asio4all, noe som forbedret det litt. I Live står det at det er 3ms. latency på det beste, og det er helt umulig å spille noe sammenhengende.

 

Så jeg lurte på hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette problemet, har lest at det alltid vil være litt latency, men det må da gå an å få det til å bli spillbart. Av PC har jeg en hp-laptop med 2gb RAM og intel core duo (kjøpt i august), tror lydkortet er Realtek High Definition Audio. Er det relevant for meg å investere i nytt lydkort, vil det gi gode nok resultater?

 

Er det også slik at keyboardet burde stå på output, istedenfor Microsoft GS wavetable synth? Leste et sted at det visstnok ikke var bra med GS. Men det er eneste måten jeg får lyd...

 

Hei

 

Problemet ditt er ikke lydkortet. Microsoft GS modulen er ikke ASIO kompitabel. Det betyr at latency vil være enorm.

 

Kjøpe deg en nytt lydkort med litt ekstra programvare. Sjekk procom.no og finn frem til USB lydkortet E-MU 0202

 

Dette følger med av programvare:

Cakewalk SONAR LE

Steinberg Cubase LE

Steinberg Wavelab Lite

Celemony Melodyne essential

IK Multimedia AmpliTube LE

SFX Machine LT

Minnetonka diskWelder BRONZE (trial)

E-MU Proteus® VX CD-ROM - over 1000 sounds included

Lenke til kommentar
Hei

 

Problemet ditt er ikke lydkortet. Microsoft GS modulen er ikke ASIO kompitabel. Det betyr at latency vil være enorm.

 

Kjøpe deg en nytt lydkort med litt ekstra programvare. Sjekk procom.no og finn frem til USB lydkortet E-MU 0202

 

Ok, lydkortet så bra ut det, så sannsynligvis kjøper jeg det. Men vil det gjøre at jeg ikke trenger bruke GS eller ASIO med hverandre, siden det tydeligvis er problemet?

Lenke til kommentar
Hei

 

Problemet ditt er ikke lydkortet. Microsoft GS modulen er ikke ASIO kompitabel. Det betyr at latency vil være enorm.

 

Kjøpe deg en nytt lydkort med litt ekstra programvare. Sjekk procom.no og finn frem til USB lydkortet E-MU 0202

 

Ok, lydkortet så bra ut det, så sannsynligvis kjøper jeg det. Men vil det gjøre at jeg ikke trenger bruke GS eller ASIO med hverandre, siden det tydeligvis er problemet?

Windows GS er en software lydmodul (en slags liten synth uten mulighet til redigering) som brukes av Windows til å avspille midi. Denne er ikke ASIO kompatibel.

 

E-MU lydkortet kommer med en egen sample player, som er ASIO kompatibel, og som du laster i f.eks Cubase LE som et virituelt instrument. Dette instrumentet vil ha samme latency som "host" programmet, i dette tilfellet Cubase LE, som igjen har lydkortets latency (f.eks 3ms) Dette er ikke merkbart ved spilling. Faktisk så har et vanlig akustisk piano lengre latency, når du regner tiden det tar fra du trykker ned tangenten til hammeren slår på strengen.

 

Ser du på softwaren som følger med, er dette en glimrende pakke. Jeg mener, 3 sequensere, Proteus lydmodul med mulighet for utviding med flere lyder (selv om det følger med en nesten komplett EMU proteus, som i hardwaremodulen) Gitar effekter og mye mer.

 

Jeg har ikke testet akkurat dette lydkortet, men E-MU er kjent for å lage høykvalitets varer.

Lenke til kommentar

Ville egentlig anbefalt deg å kjøpe et annet lydkort, et som ikke går på USB. Det hjelper deg sikkert med å få mindre latency, men av erfaring sliter USB-kort mye mer med musikkproduksjon enn PCI-kort. Spørs hvor mye VSTer, MIDI etc. du skal bruke selvfølgelig.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Ville egentlig anbefalt deg å kjøpe et annet lydkort, et som ikke går på USB. Det hjelper deg sikkert med å få mindre latency, men av erfaring sliter USB-kort mye mer med musikkproduksjon enn PCI-kort. Spørs hvor mye VSTer, MIDI etc. du skal bruke selvfølgelig.

 

Dette er faktisk ikke noe problem. Jeg har totalt 3 lydkort i min PC. 2 PCI og et USB kort (Terratec DMX6Fire, Yamaha SW1000XG og et Line6 UX2) Tenker faktisk å kaste in enda et kort, når jeg får dratt inn noen ekstra kroner (et Pulsar kort)

 

SW1000XG kortet har jeg koblet analogt til Terratec kortet, og UX2'en har jeg koblet digitalt. Ved enkelte opptak i Cubase, bruker jeg kun UX2'en og har ikke noen latencyproblemer. Jeg har heller ikke noen som helst problemer med å kjøre mengder med VSTi's og VST effekter med hverken USB kortet eller PCI kortet. Nye USB2 kort har ikke noen bakdeler i forhold til PCI eller Firewire kort nå for tiden, hverken når det gjelder latency eller lydkvalitet.

 

Det eneste kortet jeg ikke bruker direkte som et lydkort, er SW1000XG. Dette fordi det er et gammelt lydkort (1998 tror jeg), men jeg bruker allikevel synthen på kortet som en hardwaresynth. Både SW1000XG og Terratec kortet har muligheter for å putte på et ekstra "synth" kort, og det er mulig å tilsammen ha over 200 stemmers polyfoni med oppsettet mitt. Med et Pulsar kort i tillegg vil denne polyfonien øke ytterligere.

 

Hvis du erfarer problemer med ditt nye lydkort (som jeg tror er et glimrende kort til en laptop) kan du jo først sende inn noen forespørsler her, så er det sikkert noen som kan guide deg til riktig oppsett av systemet ditt.

 

I tillegg vil jeg nevne at jeg har brukt Cubase i mange år, og kan sikkert bidra litt hvis du velger å benytte den medfølgende Cubase LE. Jeg har ikke har fått taket på Abelton Live (Jeg fikk Live bundled med UX2'en) så der må nok andre trå til. Jeg har uansett fått inntrykk av at Cubase er det mest anvendelige programmet hvis man skal ta opp mange spor og køre VSTinstruments. (Det var jo tross alt Cubase som fant opp VST teknologien :-) )

 

Lykke til med ditt nye lydkort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen, da har jeg endelig fått E-MU i hus.

 

Prøver nå å bruke Cubase, men jeg har dessverre fortsatt samme delay/latency... Slik det er koblet til nå, går midi-keyboardet til pcen via usb, og fra pc via usb til E-MU. Ser på illustrasjonstegningen at gitar/mikrofon kobles direkte til E-MU og at signalene da direkte blir prossessert gjennom denne boksen, istedenfor gjennom pcen som jeg mistenker skjer her. Er det mulig å gjøre? Eller er noe annet feil?

Lenke til kommentar
Hei igjen, da har jeg endelig fått E-MU i hus.

 

Prøver nå å bruke Cubase, men jeg har dessverre fortsatt samme delay/latency... Slik det er koblet til nå, går midi-keyboardet til pcen via usb, og fra pc via usb til E-MU. Ser på illustrasjonstegningen at gitar/mikrofon kobles direkte til E-MU og at signalene da direkte blir prossessert gjennom denne boksen, istedenfor gjennom pcen som jeg mistenker skjer her. Er det mulig å gjøre? Eller er noe annet feil?

 

MIDI-keyboardet du har kjøpt er kun en kontroller og inneholder ingen lydbank. Det er derfor ingen hensikt i å koble keyboardet direkte i lydkortet. Det du istedet ønsker er å gi et software-instrument (f.eks et VST-instrument) i Cubase beskjed om hvilke tangenter du trykker ned, som siden sender informasjonen ut til lydkortet. Tilkoblingen du beskriver her er altså riktig.

 

Litt vanskelig å gi deg et godt svar på hva som er feil før du forteller hva lydkilden din er. Bruker du en VST-plugin? Som nevnt tidligere så vil ikke innkjøp av nytt lydkort løse forsinkelsesproblematikken i forbindelse med Windows GS-modulen.

Lenke til kommentar

Hei SImen

 

Det er viktig å skjønne forskjellen på Direct monitoring, og monitoring gjennom software (Cubase i ditt tilfelle) Direct monitoring skjer gjennom lydkortet, og har absolutt ingen latency (skal i teorien ikke ha det i hvertfall) Monitoring gjennom software har latency, alt etter hvor rask PC du har og hvilken buffersize du setter. Buffersize er som du sikkert skjønner, størrelsen på datamengden PC-en skal prossesere. Mindre buffersize må kjøre hyppigere igjennom datamaskinen for å få en fin og stabil "real time" lyd. Større buffersize kan kjøre saktere, men lik mengde data kommer igjennom på en gitt tid. Tenk å bruke an 10 liters bøtte til å fylle et stort kar. Slangen du fyller bøtten med har lik kapasitet hele tiden. Hvis du skal bruke et melkeglass, må du springe mye fortere for at slangen ikke skal søle. Det er ideen bak det jeg sier om å PC-en må ha raskere prosessor jo mindre buffersize du benytter. (du må springe mye fortere hvis du skal fylle karet med et melkeglass i stedet for en bøtte) Men, bøtten må fylles opp også, og det tar tid. Dette er latency enkelt forklart. Så, du må sette buffersize i kontrollpanelet ditt til lydkortet så lav som prosessoren tillater for å minske latency. Når dette er gjort, må du velge EMU ASIO driver i Cubase også. Se side 18 i manualen tillydkortet (jepp, jeg har lastet den ned)

 

Så tilbake til software monitoring og Direct monitoring. I Cubase må du nok velge softwaremonitoring for å høre lyden gjennom Cubase (med valgt latency) Dette gir deg mulighet til å høre lyden med alle effekter du evt måtte bruke på audiosporet i Cubase. Det er viktig da at Direct monitoring er slått av, for ellers vil du høre lyden 2 ganger, først gjennom direct monitoring, så så gjennom Cubase (f.eks 10 millisekunder etter) Les siden 19 i manualen, den delen som omhandler Cubase. Der står det at Monitor Button må være "OFF". Dette gjelder bare dersom du vil ha direct monitoring. Skal du monitorere gjennom Cubase, sett den til "ON" Bare sørg for at direct monitoring er slått av.

 

Jeg er kanskje ikke så flik til å forklare, så hvis dette er uklart, så svar på posten, så skal jeg forsøke å forklare nærmere.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...