Gå til innhold

Zeiss IKOFLEX vs Rolleiflex?


Anbefalte innlegg

Driver og kikker på MF for tiden og har litt lyst på en fin Rolleiflex eller rolleicord, selv om di til tider blir litt smådyre. Men har noen noe erfaring med IKOFLEX'en? Den har jo tessar-optikk som visstnok noen av rolleiflexene har også?

 

Takknemlig for alle tips om slike 2-øyede kameraer. :) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv har jeg akkurat kjøpt meg en YashicaMat 124G på e-bay:D http://www.camerapedia.org/wiki/Yashicamat

Har lest på diverse forum at dette skal være et veldig godt introduksjonskamera til mellomformat. Dessuten får du dem til en brøkdel av det du må ut med for en rollei... Har enda ikke fått det så jeg kan dessverre ikke komme med noen personlige erfaringer.

 

 

Så fint ut. Har bestilt meg en Rolleicord Va som jeg måtte betale litt under 1000 kr med frakt for. Gleder meg :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

YashicaMat 124 var for mange inngangsporten til mf-verdenen på syttitallet, og det lå høyt på min ønskeliste også. Det ble nok ingen TLR på meg da, og senere kom Rolleiflexen i hus.

 

Når det gjelder Rolleiflex/Rolleicord vs Ikoflex, så er det ikke så lett å gi råd. Jeg har selv en Ikoflex i tillegg til Rollei, samt en Yashica 4x4. Selv om Ikoflexen har Tessar, så har de ofte Anastigmat som søkeroptikk. På det området er Rolleiflex/cord bedre. Det er egentlig ikke bra å sammenligne med Rolleiflex, siden det var en langt dyrere modell. Ikoflex var mer lik Rolleicord.

 

Rolleiflex er definitivt det beste av de kameraene. Ikke bare på grunn av status, men på grunn av kombinasjonen av bildekvalitet og brukervennlighet. Selv om alle alternativene leveres med Tessar, og man ikke vurderer de dyreste modellene med enda bedre optikk, så ville jeg valgt Rolleiflex. Det er på grunn av mer lettbrukt filmfremtrekk, og som oftest lysere søkerbilde (mattskive + søkeroptikk).

 

Når det gjelder optisk kvalitet så er en Tessar et godt objektiv, men en Tessar er ikke alltid en Tessar. Det finnes nemlig variasjoner av disse også. Mange holder Schneider-variantene som best på Rolleiflex, men jeg vil ikke skrive under på det på et generelt grunnlag.

 

Uansett så kan du ikke gå feil med noen av modellene som nevnes her, inkludert Yashica. De tar alle glimrende bilder, og det er jo det som betyr noe. Lykke til som ny mellomformatbruker. Det er fort gjort å bli hektet, så kjøp gjerne noen esker med nesten utgått film og legg dem i fryseren/kjøleskapet. Det kan nemlig fort bli en del ruller i fremtiden, og da er det greit å ha noen i bakhånd når trangen melder seg en fin dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke for å kapre tråden her, men jeg fikk i dag en Rolleiflex Automat i posten, med et Jena Tessar-objektiv, merket med rød T. Dette har såvidt jeg forstår, noe med coatingen å gjøre?

1333 kroner ble det, inkludert frakt fra Tyskland.. Det føler jeg vel kanskje det var verdt, ettersom kameraet er i perfekt stand, uten riper på optikken eller noe annet merkbart. :D

Lenke til kommentar

Dette må være en førkrigsmodell, siden den er utstyrt med et Jena-objektiv. Jena var som kjent en Øst-Tysk by etter 1945. Der opprettholdt kommunistene produksjon i de gamle Zeiss-fabrikkene, blant annet under merkenavnet Praktica. Noen Rolleiflex kom nok aldri med et kommunist-objektiv, så derfor tipper jeg at din modell er fra før eller under WW2.

Lenke til kommentar

Sikker på det?

Ifølge denne siden kom ikke Jena-objektivene før 1949, og serienummeret på mitt kamera stemmer overens med den modellen som kom mellom '49 og '51.. :)

 

Uansett: Vet du hva den røde T-en betyr? :p

 

Edit: Beklager.. Jeg tok feil angående Jena-optikken, men det står i hvert fall at den fortsatt var med en stund etter krigen. Og serienummeret stemmer overens med det, som sagt.

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar

Vistnok lå Zeiss sitt glass-støperi i Jenna ute på en øy slik at det ikke skulle komme bobler i støpen fra vibrasjoner i baken som kunne oppstått fra biler, hester etc. Båten ut til øya gikk to ganger om dagen når arbeiderne kom på jobb og når de dro hjem igjen, hvis dette stemmer vitner det om en ganske så ekstrem perfeksjonisme der i gården.

Lenke til kommentar

Zeiss Jena 80mm f/2,8 til Pentacon Six er i alle fall regnet som det beste østeuropeiske normalobjektivet for mellomformat, og blant annet de ukrainske Kiev-kameraene leveres med Pentacon Six-fatning i noen versjoner. En original Six fåes lett for 120 euro på diverse loppemarkeder på kontinentet, samt over ebay. På markeder i de gamle kommunistlandene kan du sikkert finne dem enda billigere.

 

Six har visse likhetstrekk med det mye mer moderne Pentax 67, i og med at det er et slr, men til syvende og sist foretrekker jeg Rolleiflex med sin nette størrelse, og (i mitt tilfelle) ganske lyssterke tlr-søker med sjakt.

 

For de med interesse for kuriosa for Rolleiflex så kjøpte en venn av meg en strøken med Xenar eller Xenotar som var utstyrt med prismesøker i tillegg til sjaktsøker. Den var overraskende lyssterk, og fungerte helt glimrende. Rolleiflex for de som ikke klarer å vende seg til at verden er speilvendt når man bruker sjaktsøker :thumbup:

Lenke til kommentar

Fikk tak i en rolleicord iii , denne hadde veeldig mørk søker særlig ut mot kantene. Så jeg bytta ut hele sjaktsøkeren med mattskive med den som satt på rolleicord iv da den var treig på en del lukkere. Er det sånn at noen av mattskivene på noen av disse modellene var så dårlige eller er det fordi den begynner og bli gammel?

 

Uansett veldig fint og nett kamera med litt rar filmfremtrekk som jeg ikke har skjønt meg helt på enda. må vri i en evighet før den kommer fram til "1".

Lenke til kommentar

Du må vri i en evighet, ja. Det er en av de store fordelene med Rolleiflex i forhold til Cord, at den har skikkelig sveiv med "automatisk" stopp for hver rute.

 

Mattskivene på de eldre Rolleicordene er helt grusomme, det har du også helt rett i. Det svarer seg å bytte til en mer moderne.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...