k-ryeng Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Tja, nå er det bare beej som kan svare på hva han mente, men jeg tolket i hvert fall utsagnet "Med andre ord så blir AF'en mindre 'predictive' (i mangel av et godt ord) når man bruker kontinuerlig AF." i den retning at det dreide seg om følgefokus, siden han snakker om kontinuerlig AF.Ja, du har selvfølgelig rett, er åpenbart ikke helt våken i kveld... Da venter vi i spenning på Beej80, og om han mente 'forutsigende' eller 'forutsigbar' :o)
arnold_layne Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Eller vi venter på Aetius, og om han sletter alle disse OT-innleggene
k-ryeng Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Eller vi venter på Aetius, og om han sletter alle disse OT-innleggene Det må han gjerne gjøre - men han bør vente til Beej80 har sagt sitt - da hans innledende innlegg faktisk var relevant. PS - i disse språkdebatt-tider - OT-innlegg er et fryktelig lite beskrivende ord - står det for 'Off-Topic' eller 'On-Topic'? ;-)
Beej80 Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Hei... Da kan jeg klarer litt hva jeg mente. Er uten internett grunnet flytting, så det har tatt litt tid. Jeg mente "Predictive" som i "forutseende". Dette da der jeg leste denne informasjonen mente det på den måten. Man har selvsagt(?) AF selv om den største blenderen skulle f/5.6 på et Canon-System. Problemet var at krysssensorene ikke lenger fungerte som krysssensorer grunnet for lav lysstyrke. De ble da 'redusert' til vanlige AF sensorer. Dette hindret først og fremst følgefokusen i den forstand at den ble mindre i stand til å forutse hvor motivet ville befinne seg i det man tok bildet. Som jeg nevnte i første innlegget har jeg kun sett denne informasjonen i forhold til Canon. Men jeg tenkte at det kanskje kunne være en parallell til Nikon også. Jeg er usikker på om dette er en 'vanlig' måte å gjøre det på, og om det gjeldene for alle produsentene, eller om det bare er Canon som har denne 'problematikken'. Det var uansett noe informasjon som dukket frem i hodet mitt i det jeg leste innleggene før mitt opprinnelige innlegg, og ikke nødvendigvis det rette svaret. Tynn is som sagt. Mvh, Beej80
Anew Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har tittet i instruksjonsboken til D200 (som har omtrent samme AF-modul som D80 - begge er Multi CAM-1000, men D200 har flere konfigurasjonsmuligheter), og der står det at ved bruk av manuelle objektiver, så vil man få fokusindikasjon dersom største blender er f/5.6 eller større. Det står ingenting om begrensninger på autofokus, men så har vel heller ikke Nikon noen AF-objektiver med blender mindre enn f/5.6? Som nevnt så har jeg funnet eksempler på folk som bruker 200-400/4 med 2x teleconverter (altså største blender f/8) og får autofokus (om enn ikke helt pålitelig!) på D200.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå