Gå til innhold

converter til 55-200mm f:4-5,6?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tja, nå er det bare beej som kan svare på hva han mente, men jeg tolket i hvert fall utsagnet "Med andre ord så blir AF'en mindre 'predictive' (i mangel av et godt ord) når man bruker kontinuerlig AF." i den retning at det dreide seg om følgefokus, siden han snakker om kontinuerlig AF.
Ja, du har selvfølgelig rett, er åpenbart ikke helt våken i kveld... Da venter vi i spenning på Beej80, og om han mente 'forutsigende' eller 'forutsigbar' :o)
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eller vi venter på Aetius, og om han sletter alle disse OT-innleggene ;)
Det må han gjerne gjøre - men han bør vente til Beej80 har sagt sitt - da hans innledende innlegg faktisk var relevant.

PS - i disse språkdebatt-tider - OT-innlegg er et fryktelig lite beskrivende ord - står det for 'Off-Topic' eller 'On-Topic'? ;-)

Skrevet

Hei...

Da kan jeg klarer litt hva jeg mente. Er uten internett grunnet flytting, så det har tatt litt tid.

Jeg mente "Predictive" som i "forutseende".

Dette da der jeg leste denne informasjonen mente det på den måten.

Man har selvsagt(?) AF selv om den største blenderen skulle f/5.6 på et Canon-System. Problemet var at krysssensorene ikke lenger fungerte som krysssensorer grunnet for lav lysstyrke. De ble da 'redusert' til vanlige AF sensorer. Dette hindret først og fremst følgefokusen i den forstand at den ble mindre i stand til å forutse hvor motivet ville befinne seg i det man tok bildet.

Som jeg nevnte i første innlegget har jeg kun sett denne informasjonen i forhold til Canon. Men jeg tenkte at det kanskje kunne være en parallell til Nikon også. Jeg er usikker på om dette er en 'vanlig' måte å gjøre det på, og om det gjeldene for alle produsentene, eller om det bare er Canon som har denne 'problematikken'.

Det var uansett noe informasjon som dukket frem i hodet mitt i det jeg leste innleggene før mitt opprinnelige innlegg, og ikke nødvendigvis det rette svaret. Tynn is som sagt.

Mvh,

Beej80

Skrevet

Jeg har tittet i instruksjonsboken til D200 (som har omtrent samme AF-modul som D80 - begge er Multi CAM-1000, men D200 har flere konfigurasjonsmuligheter), og der står det at ved bruk av manuelle objektiver, så vil man få fokusindikasjon dersom største blender er f/5.6 eller større. Det står ingenting om begrensninger på autofokus, men så har vel heller ikke Nikon noen AF-objektiver med blender mindre enn f/5.6?

Som nevnt så har jeg funnet eksempler på folk som bruker 200-400/4 med 2x teleconverter (altså største blender f/8) og får autofokus (om enn ikke helt pålitelig!) på D200.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...