Gå til innhold

Billedeksempel 24-70 f2.8L USM


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Mange som lurer på hvor skarpt Canons 24-70 f2.8L-objektivet egentlig er, og jeg fikk et knallskarpt bilde her en dag jeg kan tenke meg å dele her.

Dette bildet er bare på 1000x667px helt ubeskjert, men nedskalert. Det er lagret i JPEG med kvalitet på 100%.

 

Info om bildet:

EOS 1Ds, 24-70 f2.8L, ISO160, 70mm, f8, 1/5s, Førstegardins blitzlys (580EX)

 

Det er ikke behandlet på noen måte etter at det er tatt opp i RAW.

 

Uskalert bilde i JPEG kan sendes/lastes opp ved ønske. Det er dog på nærmere seks megabyte, og 11,1 megapixler i størrelse...

 

Er litt nysgjerrig på hva folk tenker om skarpheten.

 

post-46299-1200660893_thumb.jpg

 

mvh

Svein_Jarle

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til å være ganske skarp. Tror dere at det er denne modellen som vil følge med til 5D Mark II kitet? Jeg husker ikke hvilket objektiv som fulgte med på 5D. Jeg har en 28mm f/1,8 USM, 50mm f/1,4 USM og 135mm f/2,8 softfocus. Tror dere at dette objektivet konkurerer med noen av de i skarphet, i alle fall de to første? Jeg vil ikke gå ned i skarphet grunnet slapphet:)

Lenke til kommentar

Det er 24-105L som er 'kitobjektivet' til 5D, abbarve. Og slik kommer det nok til å bli med etterfølgeren også.

Når det gjelder zoomen så er den klart bedre enn 28mm'eren din. Men du har over ett trinn mer lysstyrke..

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...1&APIComp=0

 

Når det gjelder 135'en så er jo den vanskelig å sammenligne med zoomen. Den er nok softere enn zoomen er på 70mm. Du kan jo ta en kikk på hvordan den yter mot 'referanseobjektivet' 135 f/2.0L ...

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...0&APIComp=2

Lenke til kommentar

Takk for svaret, men er du sikker på at den er bedre 28 mm'en. Den er jo fastlinse og går for rundt 4000,-. Jeg har litt vanskelig for å tro da, da vil jo 28mm f/1,8 være en av de få (eller eneste) fastlinsen(e) du får lite kvalitet for pengene. Den så ikke så verst ut på det første punktet i testen i alle fall, men jeg er ikke helt sikker på om jeg forstod den testen.

 

Uansett, jeg får meg jo 5D snart, og da vil jo 50mm'en duge til naturfoto og, da vil jeg jo få et bra resultat. Jeg er ikke sikker på om det vil være verdt det å kjøpe en zoom for meg uansett (money is tight). Pluss at med mye manuell brushing pleier jeg å gjøre opp for det i noen av objektivenes svake sider. 28mm'en så langt jeg har testet den gir skarpe resultater på naturfoto. Dette her er det eneste bildet jeg har lagt inn i galeriet med objektivet enda:

http://a-traxx.deviantart.com/art/Mystic-sea-73677453 - det er veldig kraftig redigert men det er utrolig klart fullscreen (ikke tillat mer enn 800px wide her da)

Lenke til kommentar
100% utsnitt av katten.

Jeg presiserer at dette bildet er tatt i RAW, og det er fremdeles mulighet til å gjøre en god del med skarpheten i etterbehandlinga...

post-46299-1200954754_thumb.jpg

 

det var utrolig skarpt da, blir nødt til å investere litt i ovjektiver etterhvert ja.

Sitter jo bare på Kit objektiv til EOS400D, men er jo Fersk enda da, så haster ikke akkurat.

 

Men tror nok ikke jeg kommer til å bruke så mye Penger på ett objektiv.

Men man vet jo aldri, vlir isåfall leeeenge til. ;)

Endret av Dr.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...