Gå til innhold

Rens av vannkjøling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette høres veldig ut som irr. Er det messingnipler du har? Kjøp deg Gloria pussepulver og ta frem zaloen. Bytt slanger og sett deg ned med alle kobber/messing-deler og puss dem med som om du skulle pusset kobbertøyet ditt hjemme. Gloria er det man pusser kobber med, og da blir det blankt.

 

Legg opp sløyfen på nytt, og fyll opp med vann med samme oppløsning som sist.

 

Hvor lenge siden er det du byttet vann sist? Det bør gjøres 1-2 ganger i året for å være sikker.

Lenke til kommentar

Det kan høres ut som irr, jag har aliminums tank fra Aquacomputer. Resten er kobber. Trodde den skulle tåle dette?

 

Kan jeg bruke radiator rens for å rense radiatorene mine?

 

Sløyfe består i dag av cpu, gpu i kobber, radiator er Black ICE (kobber eller aliminium), pumpe i plast og tank av aliminium.

 

Er det noe jeg skal gjøre for å "pusse" aliminium?

Lenke til kommentar
[]jag har aliminums tank fra Aquacomputer. Resten er kobber.[]

Dette belegget du opplever er nok ikke irr, snarere et resulat av korrosjon. Aluminium fra tanken din har korrodert og lagt seg på nipler og resten av kobberet i loopen din. Å fjerne dette er vanskelig, da det ofte har festet seg skikkelig. Antagelig må du på med stålull får å få det helt vekk.

 

Å blande kobber og alu i en loop burde være stengt forbudt! Jeg har gjort dete en gang - aldri mer.

Lenke til kommentar

Tant og fjas, Vargtass. Alu og kobber skal ikke ikke ligge nær hverandre med korte slangelengder. Ellers går det bra!

 

Trådstarter: du skal IKKE pusse aluminiumstanken din, for den er eloksert. Dette er et tynt skikt av oksidert aluminium som ligger som en beskyttende hinne mot videre korrosjon. Hvis noe skulle gått galt, hadde det vært at noe av tanken din skulle erodert vekk. Er det en grønn gugge/belegg som er litt lysgrønn med blåskjær, er det irr.

Lenke til kommentar
Tant og fjas, Vargtass. Alu og kobber skal ikke ikke ligge nær hverandre med korte slangelengder. Ellers går det bra!

 

Trådstarter: du skal IKKE pusse aluminiumstanken din, for den er eloksert. Dette er et tynt skikt av oksidert aluminium som ligger som en beskyttende hinne mot videre korrosjon. Hvis noe skulle gått galt, hadde det vært at noe av tanken din skulle erodert vekk. Er det en grønn gugge/belegg som er litt lysgrønn med blåskjær, er det irr.

 

Ok har ikke gjort noe enda. Hva kan jeg bruke til å "vaske" tanken med. Hva kan jeg vaske radiatoren invendig med?

Lenke til kommentar
Tant og fjas, Vargtass. Alu og kobber skal ikke ikke ligge nær hverandre med korte slangelengder. Ellers går det bra![]

Dette var også det jeg trodde og hadde hørt. I den gamle loopen min hadde jeg derfor en Maze 4 (med topp av andodisert aluminium). Denne blokken var også den siste i loopen før tank/pumpe.

 

Etter ca ett hlvt års bruk hadde både CPU blokka (DD TDX) og NB blokka (Aquacomp.) et fint lyserosa belegg innvendig. Skrudde frahverandre Maze 4 - det var ingen tvil om hva om var skjedd. Brukte forøvrig batterivann, iblandet ca 10-15% glykol.

 

Så, Baron, mulig du har brukt alu og kobber om hverandre uten problemer. Men ovenfor har du altså et eksempel på at det ikke alltid går bra.

 

Men, hvis trådstarter kunne tatt et bilde så ville vi tidsnok kunne se hva dette er for noe.

Lenke til kommentar

En maze 4 med anodisert topp er ikke hundre prosent sikkert. Anodisering kan gjøres på forskjellige måter, og noen prosesser er ikke like gode. Derfor vil en topp som ligger montert direkte på kobber kunne gi galvanisk korrosjon. Men lyserosa belegg? Det høres ikke så veldig ut som korrosjon, men heller en form for avleiring.

Lenke til kommentar
Tant og fjas, Vargtass. Alu og kobber skal ikke ikke ligge nær hverandre med korte slangelengder. Ellers går det bra!

 

Trådstarter: du skal IKKE pusse aluminiumstanken din, for den er eloksert. Dette er et tynt skikt av oksidert aluminium som ligger som en beskyttende hinne mot videre korrosjon. Hvis noe skulle gått galt, hadde det vært at noe av tanken din skulle erodert vekk. Er det en grønn gugge/belegg som er litt lysgrønn med blåskjær, er det irr.

 

Da kan jeg endelig legge opp et bilde. Er dette riktig?

 

Edit: leif

post-22437-1200957529_thumb.jpg

Endret av Guffen Duck
Lenke til kommentar
Tant og fjas, Vargtass. Alu og kobber skal ikke ikke ligge nær hverandre med korte slangelengder. Ellers går det bra!

 

Det der ser veldig ut som korrosjon/erosjon. Litt dårlig lys til å se klart. Har sett noen som har hatt uflaks med disse tankene med hensyn på korrosjon, faktisk. Hos noen har det gått så langt som litt lekkasje.

Selveid er veleid :p

 

Til trådstarter - basert på bildet ser dette veldig ut som korrosjon.

Min anbefaling er å satse på et annet materiale for din neste tank!

Har du fått rengjort blokkene dine?

Lenke til kommentar
Tant og fjas, Vargtass. Alu og kobber skal ikke ikke ligge nær hverandre med korte slangelengder. Ellers går det bra!

 

Det der ser veldig ut som korrosjon/erosjon. Litt dårlig lys til å se klart. Har sett noen som har hatt uflaks med disse tankene med hensyn på korrosjon, faktisk. Hos noen har det gått så langt som litt lekkasje.

Selveid er veleid :p

 

Til trådstarter - basert på bildet ser dette veldig ut som korrosjon.

Min anbefaling er å satse på et annet materiale for din neste tank!

Har du fått rengjort blokkene dine?

 

Jeg har pusset alle blokkene med stålull (kobber) Tanken har jeg fått retur på, så jeg kommer til å bruke den nye.

 

Håper at dette var et engangs tilfelle. Har også bestilt 4 meter ny slange.

 

Men vet fortsatt ikke hvordan jeg skal rense radiatorene mine :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...