Gå til innhold

Hvordan finne ideen til din neste kortfilm?


Anbefalte innlegg

Flere filmutviklingsrelaterte artikler finner du på bloggen min:

FILMSKOLE OG FILMUTDANNING PÅ NETT

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

FLERE FILMRELATERTE ARTIKLER

Hvordan finne ideen til din neste kortfilm

Dette bør alle filmskapere vite om!

Portrett: Stanley Kubrick

Hvor er filmfondene?

Stor guide til manuskriptutvikling

 

 

 

Hvordan finne ideen til din neste kortfilm?

Skrevet av: NoXstar

 

lys_ide.jpg

 

Hvor kommer ideer fra, og hvor viktig er det egentlig å unngå klisjeer og heller satse på originalitet?

 

 

Denne posten er del inn i følgende seksjoner:

  • * Innledning
  • * Klisjeene, de er da ikke farlig, er de vel?
  • * Hvor finner jeg ideene?
  • * Så var det originalitet

Innledning

Blodet begynner å koke når jeg tenker på hvor (beklager hvis jeg er for hard nå) talentløs norsk ungdom er når det gjelder ideutvikling. Det svir i netthinnen når jeg ser hvor utrolig mange unge filmskapere som ender opp med Hollywoods allerede utvaskede og nå ganske sviskeinntørkede klisjeer. Jeg innrømmer at jeg tar mange under samme kam nå. Ikke minst skal jeg ærlig innrømme at jeg har laget min dose svartkledde mafia filmer; hvor jeg og filmgutta løper skrikende rundt i gatene med ”gønner”. Det er helt greit det. Det er vel bare sånn det er. Vi er alle nødt til å gå gjennom fasen... Men desto viktigere er det å komme seg videre, om du er det minste seriøs når det gjelder filmskaping.

 

De originale ideene ligger rett under nesetippen din, alt du trenger å gjøre er å åpne øynene...

 

Bare åpne øynene, sier du? Men det høres jo lett ut. Vel, det er jo litt vanskeligere enn som så. Selv om målet ditt var å lage en original historie kan likevel ende opp med klisjéinnholdende bossfylling. Det er ikke enkelt, men det skal ikke være enkelt heller! Det er det som er så gøy med hele prosessen. Likevel vil jeg presisere at en dårlig idé fra dagliglivet ditt uten sammenligning er bedre enn en Hollywood-etterligning. Men hvis du likevel under all formodning skulle sverge til Hollywood-etterligningene, så prøv i hvert fall å fortelle historien på en ny måte, og for all del, finn opp noen interessante karakterer, med litt mer dybde enn som så.

 

 

KLISJENE, DE ER DA IKKE FARLIG, ER DE VEL?

Jeg er av person meget sensitiv ovenfor klisjeer, kanskje litt for oversensitiv. Ser jeg en film som inneholder mange klisjeer, kan kroppen nesten begynne å riste av misnøye – herregud, det høres jo litt vel dramatisk ut, ta det med en klype salt. Altså en film som inneholder klisjeer kan likevel være ganske bra men ikke når det gjelder lavproduksjon i nullklassen. Da er det ikke så sjarmerende. Det blir som regel også veldig dårlig. Derfor er det viktig å prøve å unngå klisjeene, og heller satse på noe mer virkelighetsnært. Som jeg nevnte tidligere er det mye lurere å leite etter filmideene i dagliglivet for eksempel.

 

 

HVOR FINNER JEG IDEENE?

Ideene er overalt. Det er vanskelig å fortelle deg akkurat den beste måten å finne filmideer. Det er ikke en underdrivelse å si at når du først har begynt å vende hjernen din til å leite etter filmideer, jobber den mye bedre og best av alt mye mer. Ideer dukker opp overalt; hele tiden. Mange er dårlig, men noen få er ikke så verst. I begynnelsen er det ofte bare enkle situasjoner. Ikke nok for et helt manuskript. Men likevel nok til å utvikle ideen videre.

 

NOTATBLOKK

Det er utrolig viktig med en notatbok. Slik at du alltid, uansett hva, har muligheten til å kunne skrive ned alt som faller inn i hodet ditt, og det kan bli mye når du først er i gang skal jeg si deg. Personlig bruker jeg dessverre ikke notatblokk, da jeg syntes det blir litt i det meste laget, kan du si. Men mobilen er i flittig bruk! Her kommer alt jeg har av ideer: alt fra morsomme kommentarer og enkle filmideer til rare karakterer og ironiske situasjoner. Det er på denne måten du starter motoren som driver fantasien din. Når du først er kommet i gang, vil ideene spasere mot deg fra alle krinkler og kroker.

 

Veien til de originale (pengeutbetalende) filmideene for du ved og alltid stille spørsmålet: ”hva hvis? Ofte kan det oppstå situasjoner som i seg selv ikke er så interessante. Men hvis du stiller spørsmålet, hva hvis denne damen plutselig hadde gjort dette, istedenfor det hun gjorde, hva ville skjedd da? Med dette spørsmålet har du nå en kjempespennende ide.

 

 

RAR HISTORIE UTEN MENING

Nå skal jeg fortelle om en rar episode som skjedde en gang jeg var på jobb i sommerferien. Jeg er ikke lenger sikker på hva som egentlig skjedde, men jeg var i hvert fall på jobb da dette skjedde. Jeg jobbet i hodet med en filmidé samtidig som jeg utførte mine automatiserte jobboppgaver. I hodet mitt arbeidet jeg med å utvikle en historie til en film jeg planlagte. Det som skjedde nå var at uansett hvilke ideer jeg fikk videre, var de fantastiske. Jeg ble mer og mer oppslukt i historien som begynte å falle på plass, og igjen, alt jeg fant på, var rent gull. Jeg ble så oppslukt i filmhistorien min at jeg faktisk ikke kan huske om jeg sluttet å arbeide med den egentlige jobben min, eller om jeg jobbet samtidig.

 

Men i hvert fall kom jeg inn i samme modus som når du drømmer. Det er helt fantastisk faktisk. I ettertid når jeg tenkte tilbake på filmideen min skjønte jeg at alt sammen var dritt. Ingenting kunne brukes. Faktisk var en del av tingene jeg hadde kommet på ingen måte logiske. Dette er hva som kan skje om du virkelig begynner å praktisere bruken av fantasien din. Hva historien handler om kan jeg fortelle ganske enkelt. Det handler om en liten gutt (antagelig i min alder) som bygget et helt pengeskapene imperium, og det hele startet med at han overtalte et lokalt diskotek til å la seg styre ene og alene av ham. Denne historien har i seg selv ikke noe særlig med selve artikkelen å gjøre, men valgte likevel å inkludere den i teksten. Du kan tolke i vei, og ikke minst, fortell om noe lignende har skjedd med deg noen gang, eller om jeg rett og slett er gal? Eller bare har røykt igjen, noe folk kanskje tror når jeg kommer med mine rare historier? Nei, jeg røyker ikke, så er det avklart.

 

 

SÅ VAR DET ORIGINALITET

Når sant skal sies er det utrolig vanskelige å være original. Faktisk bør du ikke være så opphengt i dette. Det eneste som er viktig er å unngå klisjeer, så er du vel på god vei. Originalitet kan være så mangt mener jeg. Du kan for eksempel fortelle en klisjéfylt historie på en original måte for eksempel. Folk kan akseptere dette, og faktisk elske deg for det. Men det er ingen som liker en klisjéfylt historie, fortalt på en klisjéfylt måte. Da er det bare til å ta rev i seglet å legge seg flat. Ingen ting godt kommer ut av et slikt påfunn. Det er det som har vært budskapet mitt i denne artikkelen. Unngå klisjeer, men du trenger likevel ikke å være så opphengt i originalitet.

 

 

 

Ikke tenk på hva publikum vil like når du leiter etter ideer, og prøv å unngå i leite etter ideer fra andre filmer. Prøv heller å lage filmen ut ifra egne ideer og viktigst av alt, lag filmen for å underholde deg selv.
Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...