Gå til innhold

bruk av require_once() og require()

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

require brukes til å inkludere filer som -må- være inkludert. Om filen finnes / ikke tilgang, dør scriptet.

require_once er det samme men om filen inkluderes flere ganger i samme fil blir den kun inkludert 1 gang.

Endret av BigJackW
Skrevet

Ja, men innholdet blir bare inkludert en gang.

Husk bare at require() ikke bryr seg om noe tidligere er inkludert ved bruk av require_once(). Samme gjelder include(_once)().

Skrevet

require_once()/include_once() bør brukes når det inkluderes kode (funksjoner o.l.).

require()/include() må brukes når det inkluderes innhold (dersom det skal inkluderes flere ganger).

include når det som skal inkluderes er uviktig (siden stopper ikke dersom det ikke blir funnet)

require når det som skal inkluderes er viktig (siden stopper dersom det ikke blir funnet)

ang. avslutting

<?php alt som står her blir tolket av php til følgende tegn dukker opp ?>

skal du ha flere "linjer" på samme linje (flere funksjoner på samme linje) må alle linjene/funksjonene avsluttes med ";" (semicolon) bortsett fra den siste.

<?php

print "hello ";

print "something else. ";

print "dada";

?>

kan skrives:

<?php print "hello "; print "something else. "; print "dada" ?>

Skrevet (endret)

ok. takk for svaret.

nå som vi snakker om "require".

Jeg prøver å legge dette:

<?php
		// menu
require_once 'menu.php';

?>

i min "header" på hjemmesiden!

I menu.php ligger

<li>
<a class="on" title="home" href="http://www.minhjemmeside.com/">Hjem</a> </li>

Når jeg legger inn "require_once 'menu.php';" i min "index.php", skjer det noe i IE7! Bildet nedenfor forklarer vel problemet!

post-81063-1200616634_thumb.jpg

Endret av Unlimited
Skrevet

det har med css å gjøre. husk <!doctype ... /> først i dokumentet, og sett position: relative; i alle css definisjoner som ikke har annen position.

dersom du har <?xml ... /> tag må du fjerne den.

Skrevet

hvor skal da "position: relative;" være? her er det jeg bruker;

#logo H1 {
PADDING-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 0px; BACKGROUND-IMAGE: url(logo.gif); PADDING-BOTTOM: 0px; MARGIN: 0px; WIDTH: 600px; PADDING-TOP: 0px; BACKGROUND-REPEAT: no-repeat; HEIGHT: 150px
}
#logo H1 SPAN {
DISPLAY: none
}
#logo H1 A {
PADDING-RIGHT: 0px; DISPLAY: block; PADDING-LEFT: 0px; PADDING-BOTTOM: 0px; MARGIN: 0px; WIDTH: 197px; PADDING-TOP: 0px; HEIGHT: 150px
}

Skrevet

spiller ingen rolle. som i php delimiteres linjer med ";" (semicolon). så det må være enten på starten, eller etter et semicolon innenfor hver {...}.

Skrevet

det ser ut som det ikke virker! jeg får samme avstanden som er vist på bildet i IE7! Vet du om noen andre veier å kunne koble en side som inneholder "menu"-linjen til diverse sider.

eks:

jeg har index.php , contact.php og games.php

og vil ha en fil menu.php som inneholder (som vist oppe) menyen. og isteden for å gå til hver enkel fil for å endre på adresser og tekster går jeg direkte til menu.php og derfra endrer menyen som vises i index.php , contact.php og games.php

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...