Unlimited Skrevet 17. januar 2008 Skrevet 17. januar 2008 hva er forskjellen mellom disse to? hvilken skal brukes hvis man skal bare lenke til en annen .php fil? hvordan starter de og slutter de?
BigJackW Skrevet 17. januar 2008 Skrevet 17. januar 2008 (endret) require brukes til å inkludere filer som -må- være inkludert. Om filen finnes / ikke tilgang, dør scriptet. require_once er det samme men om filen inkluderes flere ganger i samme fil blir den kun inkludert 1 gang. Endret 17. januar 2008 av BigJackW
Unlimited Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Skrevet 17. januar 2008 så man kan bruke so mange man vil av denne typen; <?php require_once 'echo.php'; ?>
Martin A. Skrevet 17. januar 2008 Skrevet 17. januar 2008 Ja, men innholdet blir bare inkludert en gang. Husk bare at require() ikke bryr seg om noe tidligere er inkludert ved bruk av require_once(). Samme gjelder include(_once)().
Unlimited Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Skrevet 17. januar 2008 trenger jeg å ha noe "closer tag" på slutten av siden for å avslutte denne kommandoen eller avslutter han seg ved "?>"
Martin A. Skrevet 17. januar 2008 Skrevet 17. januar 2008 Det er ingen "kommandoer" for å "avslutte" en inkludering. include(_once)/require(_once) er kort fortalt en funksjon som limer inn innholdet i filen du spesifiserer, inn i dokumentet du bruker funksjonen. Les litt i dokumentasjonen når du lurer på hva forskjellige funksjoner gjør. Alle funksjonsnavn kan legges til etter http://no.php.net/. Feks http://no.php.net/require_once
grimjoey Skrevet 17. januar 2008 Skrevet 17. januar 2008 require_once()/include_once() bør brukes når det inkluderes kode (funksjoner o.l.). require()/include() må brukes når det inkluderes innhold (dersom det skal inkluderes flere ganger). include når det som skal inkluderes er uviktig (siden stopper ikke dersom det ikke blir funnet) require når det som skal inkluderes er viktig (siden stopper dersom det ikke blir funnet) ang. avslutting <?php alt som står her blir tolket av php til følgende tegn dukker opp ?> skal du ha flere "linjer" på samme linje (flere funksjoner på samme linje) må alle linjene/funksjonene avsluttes med ";" (semicolon) bortsett fra den siste. <?php print "hello "; print "something else. "; print "dada"; ?> kan skrives: <?php print "hello "; print "something else. "; print "dada" ?>
Unlimited Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Skrevet 18. januar 2008 (endret) ok. takk for svaret. nå som vi snakker om "require". Jeg prøver å legge dette: <?php // menu require_once 'menu.php'; ?> i min "header" på hjemmesiden! I menu.php ligger <li> <a class="on" title="home" href="http://www.minhjemmeside.com/">Hjem</a> </li> Når jeg legger inn "require_once 'menu.php';" i min "index.php", skjer det noe i IE7! Bildet nedenfor forklarer vel problemet! Endret 18. januar 2008 av Unlimited
grimjoey Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 det har med css å gjøre. husk <!doctype ... /> først i dokumentet, og sett position: relative; i alle css definisjoner som ikke har annen position. dersom du har <?xml ... /> tag må du fjerne den.
Unlimited Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Skrevet 18. januar 2008 hvor skal da "position: relative;" være? her er det jeg bruker; #logo H1 { PADDING-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 0px; BACKGROUND-IMAGE: url(logo.gif); PADDING-BOTTOM: 0px; MARGIN: 0px; WIDTH: 600px; PADDING-TOP: 0px; BACKGROUND-REPEAT: no-repeat; HEIGHT: 150px } #logo H1 SPAN { DISPLAY: none } #logo H1 A { PADDING-RIGHT: 0px; DISPLAY: block; PADDING-LEFT: 0px; PADDING-BOTTOM: 0px; MARGIN: 0px; WIDTH: 197px; PADDING-TOP: 0px; HEIGHT: 150px }
grimjoey Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 spiller ingen rolle. som i php delimiteres linjer med ";" (semicolon). så det må være enten på starten, eller etter et semicolon innenfor hver {...}.
Unlimited Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Skrevet 18. januar 2008 det ser ut som det ikke virker! jeg får samme avstanden som er vist på bildet i IE7! Vet du om noen andre veier å kunne koble en side som inneholder "menu"-linjen til diverse sider. eks: jeg har index.php , contact.php og games.php og vil ha en fil menu.php som inneholder (som vist oppe) menyen. og isteden for å gå til hver enkel fil for å endre på adresser og tekster går jeg direkte til menu.php og derfra endrer menyen som vises i index.php , contact.php og games.php
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå