Gå til innhold

MAC bra eller??


Pepsi

Anbefalte innlegg

Kjøp nå en bærbar PC og ikke Mac,  

Mac koster mer, yter dårligere, mindre utvalg av programmer,

ser kanskje bedre ut, men det kan jo ikke være såå viktig.?

lqpl

Mac koster som regel mer i innkjøp men holder dessuten som regel prisen bedre. I tillegg er faktisk ikke Apples bærbare spesielt dyre sammenlignet med PC-PC hvis du ser på spesifikasjoner og kvalitet på hardware.

 

Riktignok har man mindre utvalg av programvarer, men det blir som å argumentere for at alle i Norges land skal droppe norsk i forhold til engelsk fordi det finnes flere bøker tilgjengelig!

 

Tror du skal jobbe hardt for å finne noe seriøs PC-PC programvare hvor du ikke kan finne samme/tilsvarende (evt. bedre? ;)) løsninger for Mac.

 

Spill er derimot en annen sak, og hvis dette er en prioritet ville nok heller ikke jeg valgt Mac.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12" jah, jeg ville dog aldri ha valgt en 12" 's maskin, det er dog mitt valg.

Skal man ha berbar saa maa det vere med minst 14, helst 15" dyrere er det jo, men man skal jo ikke odlegge oyene heller...

Er jo et poeng at for mange kan 12" være lite. Personlig har jeg ingen problemer med dette, og for meg er det en prioritet at den bærbare faktisk ikke skal være for stor.

 

Har også erfart at mange 15" er vondere å bruke, da oppløsningen er for bra i forhold til tekststørelse etc...

 

Når det er sagt sikler jeg skikkelig på en 17" Powerbook da. ;)

Lenke til kommentar

Mac er meir "behagelig" å bruke til kontor/dak-dap og tilsvarande. Når det gjelder spilling, så ville eg nokk hat ein windows maskin.

 

Eg kjenner ein som kjøpte seg ein slik ein:http://www.apple.com/no/powerbook/index17.html

for ei stund siden, og eg teller på knappane om ikkje eg og skal kjøpe meg ein eg og...

 

PS: x11 er lansert for mac, så for alle dåke linux freaker der ute, så kan dåke no kjøyre "alle" favoritprogramma på mac, uten å måtte legge inn dual-boot.

 

Edit: 123 data (www.mac.no) har den til 26000. uten mva. kjekt med firma deal.

Lenke til kommentar

tja, hva som er raskest av mac og pc-cpu'er skal jeg ikke krangle om, men de aller fleste tester jeg har sett har det kommet tydelig fram at man brått kan gange med både 2 og nærmere 3 i enkelte tilfeller for å få den faktiske antall mhz som en mac-prossessor representerer i forhold til en pc-prossessor...

 

men men, folk får kjøpe det de vil, personlig skulle jeg gjerne hatt en powerbook g4 jeg...men slikt koster penger...

Lenke til kommentar

Joa, det hadde vært kjekt med firmadeal. Det er noen som har det. :grumpy:

 

Men den 17tommern, blir ikke den i største laget? Selv sitter jeg med 15tommern, og jeg synes den er mer enn stor nok.

 

Men tenk på alle palettene man kan ha oppe samtidig da. Sweet. :D

 

Er det noen sekker eller datavesker som får plass til den?

Lenke til kommentar

Da har jeg fått mac og hatt den i et døgn.

Tok noen bilder når jeg fikk den i går, sammenlignet den med damas maskin. Dere for ha unnskyldt de dårlige bildene, men i ren ekstatse over av å ha fått eplet og at det var litt etter 8 på morran, så var ikke detaljer viktig =)

 

http://homepage.mac.com/viranth/PhotoAlbum1.html

 

Etter å ha brukt eplet i et døgn, så skjønner jeg ikke hvordan pc er så stort, mange mennesker der ute som ikke trenger oppgraderingsmulighetene til pc, og mac hadde da vært det perfekte valget. Så lett og raskt ting går på mac'en i forhold til pc'n.

Kjørte quake3 og rtcw uten problemer over nettverk fra en 400mhz mac, da hakket ingen av de tre maskinene som gikk samtidig. Synes det sier litt om ytelsen her... Har prøvd et par spill på min 12" powerbook, og quake3, jedi knight 2 og rtcw kjørte helt fint med max detail og 1024*768. Så om man vil spille så funker den greit til det også...

Når det gjelder varmen som folk klager over så er det bare tull, den er litt varm, men ikke så ille som folk skal ha det til (se på apple.com forumet så ser du mange folk som klager).

Batterilevetiden virker også meget bra, høytalerne er super bra, mye bedre enn de på damas Zepto bærbare (1 mnd gammel).

 

Skal det sies at touchpadden har bare en knapp under, så det anbefales at man har en mus til. Jeg liker ikke å bruke touchpad, så jeg kjøpte en logitech mx500 og den funker bra.

 

Jeg har iallefall blitt forelsket i apple, OsX er noe av det beste jeg har brukt, mye mer "levende" og bedre enn windowsxp imo.

Betyr ikke at jeg slutter å bruke pc, men jeg vil nok sitte en god del timer med på powerbooken fra nå av =)

Lenke til kommentar
Mac = portable arbeidsmaskiner

PC = Lekemaskiner

 

Slik har det iallefall kommet frem hos meg av tidligere erfaring.

MEN! PC eier Mac noe grundig på videoredigering, i motsetning til hva andre mener. :)

 

Hvorfor motsier du deg selv? Først sier du at PC er lekemaskiner, deretter sier du at de er bedre enn Mac på videoredigering. :-?

 

Både PC og Mac har sine fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Man trenger ikkje meir en ein museknapp på mac....

Det kom sterk kritik frå mac miljøet når osx kom. p.g.a. støtte for meir en ein museknapp  :lol:

Hahah, bullshit!

OS9 hadde jo også høyreklikking eller som det kanskje egentlig heter på Mac, ctrl-click. Det som skjedde da OSX kom var jo bare at ctrl menyen kommer opp også når man høyreklikker med en flerknappsmus. Dette var integrert i systemet.

Lenke til kommentar

Tester: PC vs Mac:

Round I

http://www.digitalproducer.com/2002/05_may..._aeshowdown.htm

Round II

http://www.digitalproducer.com/2002/07_jul...cw_macvspc2.htm

Round III

http://www.digitalproducer.com/2002/11_nov..._macvspciii.htm

 

 

 

Vel Mac-siklere:

Mac selger på design, og er til dels gode på det, men det hjelper

ikke når de henger såpass etter på CPU kraft. Apple kan påstå

noe annet, men det er et faktum.

 

Jeg tipper at Mac til slutt må gå over til Intel/AMD CPUer, (det er

jo det eneste som mangler) og at OS X blir portet til x86 kjerne.

 

 

lqpl

Lenke til kommentar
Vel Mac-siklere:

Mac selger på design, og er til dels gode på det, men det hjelper

ikke når de henger såpass etter på CPU kraft. Apple kan påstå

noe annet, men det er et faktum.

 

Jeg tipper at Mac til slutt må gå over til Intel/AMD CPUer, (det er

jo det eneste som mangler) og at OS X blir portet til x86 kjerne.

 

 

lqpl

 

Hei lqpl !

 

PC idag er kraftigere, det er et faktum.

Men hvor mye kraft trenger engentlig en vanlig bruker?

Jeg har iallefall mer enn nok kraft med mine 550MHz til mitt bruk(Adobe, Quark, filmtitting og andre grafiske programmer.)

 

Men det er ikke kun kraften som teller. Jeg har en helt annen kontroll og føler meg mey mer komfprtabel med Apple sine OS enn det jeg gjorde/gjør med Windows.

Apple tør å gjøre ting annerledes. De er innovatører.

 

Mac er helt i verdenstoppen når det gjelder industridesign, og har mottatt flere priser, så de er «til dels gode på det»?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...