Gå til innhold

4gb Ram PC6400 800mhz, oppgradere til Windows Vista?


boyzorro

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har akkuratt fått meg ny CPU, Intel e6550, 4gb Geil Orange ram 800mhz, og ASUS 8800GT "TOP" DX 10.

 

Burde jeg da oppgradere til Windows Vista, eller støtter XP til og med 4GB Ram, E6550 støtter vel 64bit burde jeg skaffe meg evt. 64Bit Vista eller 64Bit XP da??

 

Mvh. Ronny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vista finnes i både 32- og 64-bits versjoner. Fordelen med 64-bits versjonen kontra 32-bits versjonen er at 64-bits OS kan prosessere mer informasjon samtidig, i forhold til 32-bits verjon. Dette viser seg i ytelsesforbedringer på områder som videoredigering og pakking/utpakking av komprimerte filer etc. I tillegg støtter 64-bits Vista over 128GB med minne, mens 32-bits versjonen er "låst" til totalt 4GB addresserbart minne (av dette inkl. video-minne etc. så totalt tilgjengelig RAM på 32-bits OS er ca. 3,2GB -Dvs. du "mister" ca. 800MB ved å kjøre 32-bits XP/Vista kontra 64-bits XP/Vista.)

 

I tillegg må du ha Windows Vista for å dra nytte av DirectX 10, og skjermkortet ditt støtter jo DX10 med de grafiske forbedringene dette bringer i nyere spill. Vista 64-bit har også et par ekstra sikkerhetsfunksjoner kontra 32-bit. Eneste minuset er driverstøtte til 64-bits (anbefaler å sjekke hjemmesidene til maskinvareprodusent(ene) dine for å finne ut om hvorvidt 64-bits drivere er tilgjengelig for maskinvaren din. Ellers kan det være litt komaptiblitetsvansker med noe programvare (som regel anti-virus og systemoptimaliseringsprogramvare som diskoppryddere, backupsoftware etc, samt diverse codecs til musikk og videoformater - men dette kommer sakte men sikkert.

 

Sitter selv på 64-bits Windows Vista og kan abefale det på det sterkeste. Stabilt og raskt og ingen problemer med avspilling av video (h264, DivX, Flash, XVid, WMV etc.) ei heller audio (ogg, mp3 etc.) Kjøper du retailversjonen av Windows Vista inneholder den både 32 og 64 bits versjoner av OSet

Lenke til kommentar

nja stabilt og stabilt. Kan ikke si det samme her i hvertfall. SMB( windows filesharing) får vista 64 til å crashe hver gang jeg prøver å aksessere filer fra xboen....rett i blåskjerm hver gang. prøver jeg å høyreklikke og velge share for å dele en folder så crasher explorer. Når jeg prøver å starte en service via services.msc så crasher msc consollen nesten hver gang. Driverne til audigy to kortet mitt gir dårlig lyd...men det er ikke vista sin feil. bare dårlige vista drivere. Men skal ta en reinstall når mitt nye hovedkort minne og cpu annkommer. Håper det hjelper.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
nja stabilt og stabilt. Kan ikke si det samme her i hvertfall. SMB( windows filesharing) får vista 64 til å crashe hver gang jeg prøver å aksessere filer fra xboen....rett i blåskjerm hver gang. prøver jeg å høyreklikke og velge share for å dele en folder så crasher explorer. Når jeg prøver å starte en service via services.msc så crasher msc consollen nesten hver gang. Driverne til audigy to kortet mitt gir dårlig lyd...men det er ikke vista sin feil. bare dårlige vista drivere. Men skal ta en reinstall når mitt nye hovedkort minne og cpu annkommer. Håper det hjelper.

 

creative er kjent for elendige drivere... med det sagt, vil ditt problem med SMB bli løst med SP1. Du kan laste ned en testversjon nå og prøve det (men du må fjerne SP1 igjen når endelig versjon blir lansert, for så å legge inn den endelige versjonen)

Lenke til kommentar

har prøvd sp1 beta...er med service packen at vistaen oppfører seg slikt....men nå ble vel dette litt OT. Var vel RAM og Vista som var utgansgspunktet. og da mener jeg at så lenge man har 4 gig og kommer til å oppdatere med enda mer ram senere kan en like gjerne ta seg rå til 64 bits OS. Har en lite penger så får du alltids 64 bits Linux gratis. og Vista blir vel bedre med tiden. Etter hvert som bugs blir luka vekk og bedre drivere blir utviklet. Xp var ikke noe særlig brukanes før SP1 komm og ble enda bedre etter SP2

Lenke til kommentar

Jeg kjører selv xp 64bit. funker helt fint. alle programmer funker, ingenting å sette fingeren på i alle fall. Og jeg kan skrive under på at unrarring er raskt. Bare idag tok en 1.1GB fil ~15 sekunder.

 

Har unngått vista da jeg stadig mistet internettforbindelsen ca 10 ganger daglig i ca 10 minutter hver gang. Svært irriterende, og jeg klarte heller ikke makse linjen, 100mb/s i xp, mens bare 60-70mb/s i vista :p

 

lykke til, 4GB er forøvrig deilig :)

Lenke til kommentar
Jeg kjører selv xp 64bit. funker helt fint. alle programmer funker, ingenting å sette fingeren på i alle fall. Og jeg kan skrive under på at unrarring er raskt. Bare idag tok en 1.1GB fil ~15 sekunder.

 

Har unngått vista da jeg stadig mistet internettforbindelsen ca 10 ganger daglig i ca 10 minutter hver gang. Svært irriterende, og jeg klarte heller ikke makse linjen, 100mb/s i xp, mens bare 60-70mb/s i vista :p

 

lykke til, 4GB er forøvrig deilig :)

 

broren min kjører Vista på en acer laptop. maskinen ble levert med operativsystemet, og maskinen hans er ustabil, treg som fy, og sliter med ustabilt trådløsnett. Selv har jeg ingen problemer med Vista, stabilt som et fjell og raskt som en rakett. Moralen: vista har mang en bugs enda, men det meste ser ut for meg til å være hardware/driver-issues...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg kunne spørre et spørsmål her ettersom jeg lurer på noe av det samme.

 

Hvor mye RAM kan jeg få inn i PCen min? Hvis jeg har forstått det Magic skreiv riktig, så støtter Windows 32 bit OS maks 4GB minne totalt, og gjelder skjermkort minne, RAM brikker o.l?

 

 

Dvs, jeg har nVidia 8800 GTS 320 mb ram som skjermkort, og 2GB ram nå. Da vil det lønne seg for meg å kjøpe enda 2 GB ram, ettersom jeg da kan få 3,7GB ram? Håper dere forsto hva jeg spørte om, og beklager å bruke en annen tråd, men ettersom det var gode svar her allerede, så tar jeg sjansen:)

Lenke til kommentar

Mengden minne du får tilgjengelig i et 32 bits OS er litt mer komplisert enn som så.

Det kan bla avhenge av chipset og hovedkort.

 

Normalt sett får man mellom 3.2 og 3.5GB minne tilgjengelig men med dagens grafikk løsninger så vil dette kunne gå ytterligere ned.

Har du 2 stk skjermkort på 512MB så kan du trekke fra dette direkte fra de 4GB du har installert.

Utover skjermminnet er det ytterligere 256-384MB som systemet setter av til andre deler av systemet.

 

I ditt tilfelle med et 320MB skjermkort vil jeg anta at du vil få mellom 3 og 3.3GB tilgjengelig.

 

Uavhengig av hva du bruker systemet til så vil du da uansett få over 1GB ekstra minne som Windows i utgangspunktet vil bruke til å cache system filer og andre filer som er i bruk noe som igjen betyr bedre respons og ytelse.

 

Med mindre du bare bruker maskinen til å "surfe" med så vil da anbefalingen være å fylle opp til 4GB.

Lenke til kommentar
Mengden minne du får tilgjengelig i et 32 bits OS er litt mer komplisert enn som så.

Det kan bla avhenge av chipset og hovedkort.

 

Normalt sett får man mellom 3.2 og 3.5GB minne tilgjengelig men med dagens grafikk løsninger så vil dette kunne gå ytterligere ned.

Har du 2 stk skjermkort på 512MB så kan du trekke fra dette direkte fra de 4GB du har installert.

Utover skjermminnet er det ytterligere 256-384MB som systemet setter av til andre deler av systemet.

 

I ditt tilfelle med et 320MB skjermkort vil jeg anta at du vil få mellom 3 og 3.3GB tilgjengelig.

 

Uavhengig av hva du bruker systemet til så vil du da uansett få over 1GB ekstra minne som Windows i utgangspunktet vil bruke til å cache system filer og andre filer som er i bruk noe som igjen betyr bedre respons og ytelse.

 

Med mindre du bare bruker maskinen til å "surfe" med så vil da anbefalingen være å fylle opp til 4GB.

Takk for svaret :)

 

Neida, maskinen min brukes til å spille spill, og jeg ønsker å oppgradere for å kunne spille Assassins Creed og Age of Conan, og fordi det generelt er billig for RAM og det jo alltid greit å ha mye RAM.

Så da lønner det seg for meg å kjøpe 2 GB ram til, og den siste gigabyten vil ikke gli bort, men "vil bruke til å cache system filer og andre filer som er i bruk noe som igjen betyr bedre respons og ytelse."?

 

Takk igjen for svar!

Lenke til kommentar

Det du mister er forskjellen på 4GB og det maskien viser i Windows.

Viser den 3GB ledig har du "mistet" 1GB minne.

Dette minnet blir ikke brukt i systemet til noe som helst!

 

Du vil i ditt tilfelle dra nytte av 1GB av de 2GB du har kjøpt.

Det er stor forskjell på 2 og 3GB minne i XP og spesielt i Vista.

 

Hvis du på et senere tidspunkt installerer et 64bits OS vil du selvsagt kunne bruke den siste GB'en, dersom du har et hovedkort som støtter dette, noe de fleste moderne hovedkort gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...