Gå til innhold

Ønsker innspill på Nikon 80-400 f4.5-5.6 VR. Burde jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg har et godt tilbud på en Nikon 80-400 f4.5-5.6 VR til drøyt 7000.-.

 

FotoVideo

Bjørn Rørslett

Tom Hogan

Ken Rockwell

 

Den jeg kan kjøpe er brukt, men i fin stand. Er drøye 7000.- en fair pris (ps. Jeg er student og har begrenset budsjett og dermed ikke råd til noen f/2.6 super-tele)? Er den generellt vanskelig å få tak i brukt?

 

Jeg hører at folk sutrer endel over den trege fokusen og det dårlige stativfestet, men hvor reelt er det? Jeg skal hovedsaklig bruke den til naturfoto (mest landskap, men noe dyr også), men kunne jo tenke meg å ta noen bilder av wakeboarding i et knipetak. Jeg skal bruke den på min D300.

 

Håper noen kan bidra med litt erfaringer, synsing og generell kommentar. Blir alltid så mye lettere å avgjøre slikt når man får litt innspill. På forhånd takk for hjælpa!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den jeg kan kjøpe er brukt, men i fin stand. Er drøye 7000.- en fair pris (ps. Jeg er student og har begrenset budsjett og dermed ikke råd til noen f/2.6 super-tele)? Er den generellt vanskelig å få tak i brukt?
Nå kan du få f.eks. 300mm f/4 (ikke AF-S) brukt til rundt 4-5000 kr, og det er mulig å få en og annen 400mm også, men du får jo ikke VR. Jeg kjenner ikke denne spesielt godt, men jeg ser det er veldig mange som ønsker en AF-S-variant snart. Personlig ville jeg også vurdert en ny Tokina 80-400, som også har kommet godt ut, Rafo Engros fører denne, og koster omtrent det samme.

 

Dersom du ikke trenger 400mm, ville jeg også kikket på Sigma 100-300 f/4. Utmerket optisk kvalitet, og absolutt godkjent byggekvalitet. Mister VR, men får bedre lysstyrke gjennom hele området (dog ikke så mye på 80mm (edit: 100mm)). Optisk er nok denne betydelig bedre enn nevnte Nikkor.

 

 

Folk på NikonCafe (sorry, ingen link) ble gledelig overrasket over AF-hastigheten når den var påmontert D300, så let opp noen som har kombinasjonen og hør med dem :)
Folk har ikke vært direkte misfornøyd på D200 heller, men den er jo ingen racer. Men det kan være de har oppgradert den interne motoren på D300... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Er den generellt vanskelig å få tak i brukt?

Tror ikke dette objektivet er så vanlig i Norge, jeg har i hvert fall aldri sett det på bruktmarkedet før. 7000,- høres ut som en god pris sammenliknet med nypris. Ut i fra de nyprisene jeg fant på ebay kommer dette objektivet fort på 10000,- ved egenimport (ink. moms).

Lenke til kommentar

Jeg ser at B&H har den til 1429,95USD som med den historisk lave kursen om dagen blir 7518,90NOK. Dette er 268,90.- mer enn jeg kan få denne brukte for i kveld hvis jeg vil. Og fra B&H kommer jo frakt, moms og ventetid... Så prisen er vel fair den.

 

------

k-ryeng:

Nå kan du få f.eks. 300mm f/4 (ikke AF-S) brukt til rundt 4-5000 kr, og det er mulig å få en og annen 400mm også, men du får jo ikke VR. Jeg kjenner ikke denne spesielt godt, men jeg ser det er veldig mange som ønsker en AF-S-variant snart. Personlig ville jeg også vurdert en ny Tokina 80-400, som også har kommet godt ut, Rafo Engros fører denne, og koster omtrent det samme.
Jeg har for så vidt en Tokina 12-24, som jeg er sånn passe fornøyd med optisk sett. Men den har vært litt trøblete. Bla.a. var det en sprekk i zoom-ringen (som gikk til under gummigrepet og inn til en skrue) når jeg tok den ut av emballasjen første gang. JapanPhoto (som hadde solgt den) ved stortinget var særdeles lite behjelpelig, de mente at service ville ta 3-4 uker og jeg kunne ikke få noe navn eller nummer på grossist. Dog, etter litt detektivarbeide og en tur opp til Rafo på Furuset fikk jeg byttet den øyeblikkelig uten et eneste spørsmål stilt. Denne triste historien har gjort at jeg har angret på at jeg ikke kjøpte en brukt Nikon 12-24 istedetfor, og jeg har ikke lyst til å gjøre den feilen igjen.

 

Noe av det som gjør Nikkoren så attraktiv er jo selvfølgelig zoom-området, og det gjør nok at en fast 300mm eller 400mm er litt nedtur. Alternativt kunne jeg ofret fleksibelt arbeidsområde på zoom'en mot mer lys, men da begynner jo kronene å rulle ganske kjapt.

 

Dersom du ikke trenger 400mm, ville jeg også kikket på Sigma 100-300 f/4. Utmerket optisk kvalitet, og absolutt godkjent byggekvalitet. Mister VR, men får bedre lysstyrke gjennom hele området (dog ikke så mye på 80mm). Optisk er nok denne betydelig bedre enn nevnte Nikkor.
Dog denne er jo et tips som kan se ut til å være interessant for meg.

 

-------

flippant:

Folk på NikonCafe (sorry, ingen link) ble gledelig overrasket over AF-hastigheten når den var påmontert D300, så let opp noen som har kombinasjonen og hør med dem
Supert, det var jo gode nyheter. Skal ta en titt.

 

 

Og takk igjen for hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Brodern har en 80-400, og er godt fornøyd med den. Har vært brukt både på D2Xs og D300 i det siste, og jeg har selv hatt glede av å låne objektivet en rekke ganger.

 

Optisk yter det bra, og mekanikken er bra. Ganske langsom AF, men hva slags alternativer har du ? 200-400 til 50.000 ?

 

Jeg hadde kjøpt den for 7000 uten å blunke !

 

T

Lenke til kommentar

Oioi, det kan se ut som jeg blir nødt til å kjøpe, ja :D! Jeg ser mange snakker pent om den i kombinasjon med D300 på nikoncafé, ja. Og anbefalingen din, Sportsfanthomas, er jo fin og bekreftende.

 

Bare et siste spørsmål, er det noen som har noen erfaringer med Sigma 50-500mm f4-6.3 APO EX (aka. Bigma)? Hvordan er den optisk i forhold til Nikkor'en? Er vel egentlig ikke noen enorm sjanse for at jeg går for den, men det jo interressant å høre om noen har noen pene ord (eller ikke så pene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...