Gå til innhold

Spørsmål om kampfisk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har fått kampfisk i huset, dvs venninna mi som har kjøpt, men jeg er litt hønemor, så driver å leser alt jeg kommer over om det, siden jeg her null erfaring (er sånn katt og kanin person)

 

Kampfisken bor nå i en bolle, vet det er det mange som syntes er dyremishandling, og det skal de få lov til å mene, men jeg syntes det virker som den trives greit, og har mye bedre plass enn i det lille 2l norgesglasset den bodde i i butikken. Den har fått akvariestein i bunn, en plante og et skilt å gjemme seg bak. Den svømmer rundt, er veldig fin og elegant og virker fornøyd. Virker som den er interessert i det som skjer rundt ham, henger og ser ut gjennom glasset på meg når jeg sitter ved bollen. Den skummer masse og slik jeg har forstått det er det bra. Jeg vet det er bra med stor overflate for å få mest mulig oksygen, så har ikke fyllt boller helt opp (siden den krummer innover oppover).

 

Men den spiser ikke noe fiskemat... Vet at fisker kan overleve ganske lenge uten mat, men det er da vanlig for å fisker og kaste seg over maten uansett? Er det normalt at fisken ikke spiser de første dagene. Maten vi har gitt flyter ennå rundt, bør jeg fjerne det hvis det ikke blir spist med en gang?

 

Også er det slik at man bør bytte ut litt vann hver dag? Ca et glass eller noe? Og hva med lys(og varme), bør det stå en lampe over/vedsiden av lampa? Skal den være på hele døgnet eller bare om dagen?

 

Masse dumme spørsmål, det er som sagt ikke min fisk og jeg har ikke peiling på akvariefisk, men vil at fisken skal trives hos oss :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Vi har fått kampfisk i huset, dvs venninna mi som har kjøpt, men jeg er litt hønemor, så driver å leser alt jeg kommer over om det, siden jeg her null erfaring (er sånn katt og kanin person)

 

Kampfisken bor nå i en bolle, vet det er det mange som syntes er dyremishandling, og det skal de få lov til å mene, men jeg syntes det virker som den trives greit, og har mye bedre plass enn i det lille 2l norgesglasset den bodde i i butikken. Den har fått akvariestein i bunn, en plante og et skilt å gjemme seg bak. Den svømmer rundt, er veldig fin og elegant og virker fornøyd. Virker som den er interessert i det som skjer rundt ham, henger og ser ut gjennom glasset på meg når jeg sitter ved bollen. Den skummer masse og slik jeg har forstått det er det bra. Jeg vet det er bra med stor overflate for å få mest mulig oksygen, så har ikke fyllt boller helt opp (siden den krummer innover oppover).

Kampfisk kan bruke overflaten til å puste i, derfor bør temperaturforskjellen mellom vann og luft være minst mulig. Det kan derfor være lurt å ha dekkglass for at luften over vannflaten blir varmere, samt for å forbegygge sykdommer.

 

Men den spiser ikke noe fiskemat... Vet at fisker kan overleve ganske lenge uten mat, men det er da vanlig for å fisker og kaste seg over maten uansett? Er det normalt at fisken ikke spiser de første dagene. Maten vi har gitt flyter ennå rundt, bør jeg fjerne det hvis det ikke blir spist med en gang?

Ja, du bør fjerne maten med en gang hvis den ikke spiser. Gammel mat ligger og råtner og skaper masse avgiftsstoffer. Kampfisk er en Carnivore, det vil si at den er en kjøtteter. Den overlever på flakfor, men bør få frossen eller levende for for å trives optimalt. Søker du litt på internett finner du flere matblandinger du kan gi den, eventuelt du kan kjøpe frossenfor i dyrebutikk.

 

Også er det slik at man bør bytte ut litt vann hver dag? Ca et glass eller noe? Og hva med lys(og varme), bør det stå en lampe over/vedsiden av lampa? Skal den være på hele døgnet eller bare om dagen?

 

Masse dumme spørsmål, det er som sagt ikke min fisk og jeg har ikke peiling på akvariefisk, men vil at fisken skal trives hos oss :)

Det er lurt å ha lys på til den om dagen, men du må passe på at du ikke får for stor temperaturfall i løpet av natta hvis du skrur av lyset og ikke har andre varmekilder. Du bør og måle akvariumet for nitrit og at du har riktig pH og Gh-verdier. En kampfisk trives best med minst mulig nitrit, pH = 6-8, Gh = 5-19, samt temp på 24-30 grader. Anbefaler dråpetester for å måle dette, da de er mest pålitelig, fåes kjøpt i dyrebutikker

 

Jeg anbefaler deg å lese på artikkelsamlinga til akvaforum, mye nyttig informasjon:

For og foringsrutiner

Vannverdier

Oppstart av akvarium

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...