Gå til innhold

Kjøre Linux på minnepinne: Hvordan, og hvilken distribusjon?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med en minnepinne til overs etter jul som jeg egentlig ikke har noe reelt klokt å gjøre med, og tenkte derfor at jeg like godt kunne hivd et operativsystem på den. Windows tviler jeg på vil fungere skikkelig fra en minnepinne, så da blir det en eller annen form for Linux i stedet. Problemet er at jeg er fullstendig grønn på hvordan man får lagt inn Linux på en minnepinne, og hvilken distribusjon som er mest passende. Finnes det noen spesielle distribusjoner som er lagd for minnepinner (og hvis installasjonen er noe komplisert, hvordan legger man dem inn), eller må jeg manuelt installere en standard distribusjon? Har veldig basisk erfaring med Linux via laptopen (har kjørt Ubuntu 7.10 siden oktober, men er generelt veldig uvant med kommandolinje), men tror jeg skal greie å håndtere litt vanskeligere distribusjoner med litt velvilje (jeg har ikke hastverk med dette her, tvert imot). Minnepinnen er på 2gb, og jeg trenger noe som får plass på dette samtidig som den har plass til nok standard programmer (nettleser, medieavspiller, MSN-klient, brenneprogram, torrent-klient osv.), og med et kurant GUI. Er ikke en stor fan av KDE, men det er fortsatt helt aktuelt hvis dette gir best resultat. Xfce har jeg null erfaring med, men jeg er åpen for det. Samtidig trenger jeg også noe som ikke er spesielt krevende, da jeg stort sett tenker å kjøre dette på litt slappere PCer, generelt av det kaliberet du kan finne på et vanlig kontor eller offentlig sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...