Tor-Bjarne Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 (endret) Jeg reformulerer hele posten. Det jeg er ute etter er følgende: Se for deg ett senario der du vet datoen, foreksempel 21.09.2008. Ut i fra denne datoen alena, er jeg ute etter å finne hvilken uke og hvilken dag det er, foreksempel uke 41, mandag. Endret 13. januar 2008 av Tor-Bjarne
jokkakim Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Er det mulig i php, å skrive en del kode/script som ser hvilken dato som er valgt, å viser deg hvilken dag og i hvilken uke det er. ? Ja
Tor-Bjarne Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Er det mulig i php, å skrive en del kode/script som ser hvilken dato som er valgt, å viser deg hvilken dag og i hvilken uke det er. ? Ja Ok, fint å høre Jeg hiver meg i googling med det samme Eller kunne du være så snill å gi ett eksempek ?
JohndoeMAKT Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Jeg håper dette er et akseptert svar i denne kategorien: http://php.net/date For uke bør du se om dette er mer ønskelig enn ISO-8601 ukenummer: strftime("%W")
Tor-Bjarne Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Jeg håper dette er et akseptert svar i denne kategorien: http://php.net/date For uke bør du se om dette er mer ønskelig enn ISO-8601 ukenummer: strftime("%W") Sitter å leser på denne siden i skrivende stund og blir ikke videre klok på hvordan jeg skal kode dette. Hvis noen kunne gjort meg den tjenesten å skrive en detaljert forklaring på hvordan dette kan utføres så ville det hvert supert ) Thank you !
JohndoeMAKT Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 (endret) $days = array( 'Mandag', 'Tirsdag', 'Onsdag', 'Torsdag', 'Fredag', 'Lørdag', 'Søndag' ); $timeThen = strtotime( '2006-11-14 00:00:00' ); $ukedag = $days[date( 'N', $timeThen ) - 1]; $ukeNummer = date( 'W', $timeThen ); EDIT: Dette er om du skal ha det på norsk. Skal du ha englandsk trenger du ikke førstelinje og kan endre tredje til: $ukeDag = date( 'l', $timeThen ); Endret 13. januar 2008 av JohndoeMAKT
Tor-Bjarne Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Jeg forstår ikke helt, forklar. Hva er de variablene? PS:Vi skal lagre i en SQL-database, har du noen tips?
JohndoeMAKT Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 (endret) Tips angående database er å hvertfall bruke et datofelt for lagring av datoer og ikke en streng. Da kan du hente ut dato formatert ønskelig direkte i spørringer og trenger ikke gjøre dette for mye i PHP. Du kan også gjøre kjekke SQL querys som "WHERE dato BETWEEN DATE_SUB( NOW(), INTERVAL 10 DAY ) AND NOW()" og "WHERE dato = FROM_UNIXTIME( $time )". Variablene er: $days = De norske navnene på ukedagene. I arrayet vil de få nøkler fra 0 til 6. $timeThen = UNIX-time for tidspunktet du vil ha dagnavn og uke for. $ukedag = Siden date( 'N' ) returnerer tall mellom 1 og 7 for hvilken dag i uken det er vil denne variablen nå inneholde f.eks stringen "Mandag". $ukeNummer = ISO-8601 ukenummer, f.eks "25". Endret 13. januar 2008 av JohndoeMAKT
Tor-Bjarne Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Takker for all hjelpen Problemet er løst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå