Gå til innhold

Stillegående PC til musikkprod.


Anbefalte innlegg

Skal ha en stillegående PC til musikkproduksjon, og jeg trenger litt hjelp.

Jeg har fra før et Gigabyte 7600GS PCIe 512MB heatpipe skjermkort og en NorthQ 400W PSU.

 

Dette har jeg funnet meg på komplett.no:

 

 

MSI P35 NEO Combo-F, P35, Socket-775, DDR2/DDR3, 1333FSB, ATX, GbLAN, PCI-Ex16

Varenr.: 335511

719.00 719.00

 

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64

Varenr.: 334571

729.00 729.00

 

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

Varenr.: 330169

2025.00 2025.00

 

2 x Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Varenr.: 327715

750.00 1500.00

 

Samsung DVD-brenner SH-S203 SATA Black OEM

Varenr.: 341057

299.00 299.00

 

 

Totalt:

5.272,00

 

Er det noe her jeg burde styre unna, burde jeg kombinere annerledes innenfor liknende pris? Regner med HDD, DVD-ROM osv. er rimelig idiotsikkert, men er dette f.eks. et dårlig hovedkort, sammen med CPU og RAM f.eks/vice versa? Er min PSU sterk nok?

Det er viktig at HK har passiv chipsetkjøler.

Jeg trenger også hjelp til å finne kabinett (så lite som mulig) og UTEN noen som helst form for lys/styling, og CPU-kjøler så stille som overhodet mulig.

PCen skal ikke være noen spill-monster-pc, og det vektlegges heller OS og CPU ytelse og ikke minst støy.

 

Tusen takk for hjelp!

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bumper denne jeg, for jeg vil gjerne vite hvilket chipset (HK) som passer best sammen med en 775 Core2Quad-prosessor og et geforce 7600 gs skjermkort. Det som er viktigst for meg er at komponentene er dønn stabile sammen med hverandre. Er det f.eks. fordelaktig å ha både nVidia chipset og skjermkort?

 

supert om noen gidder å gi meg en pekepin på hva jeg bør satse på, gitt at jeg skal ha en core2quad og har et geforce 7600gs skjermkort.

Lenke til kommentar

Jeg driver og prøver å finne ut litt om det samme selv, og konsensusen på diverse musikk-fora virker å være at man bør gå for Intel-chipset (X38 eller P35).

 

I tillegg anbefaler de en hel røys av Gigabyte-hovedkort (de med Ultra Durable 2), eller Abit IP35.

 

I tillegg mener de at det blir mest stabilt om man nøyer seg med PC-6400-RAM med CAS 5 og 1.8V.

 

Av kabinetter er det Antec P182 og Antec Solo det sverges til.

 

Kjølere er også et felt jeg sliter litt med, men det virker som Noctua og Scythe Ninja er bra saker.

 

Så langt har jeg selv bare greid å bestemme meg for Q6600...

Endret av Det Skumle Fjellet
Lenke til kommentar

Antec P182 med nexus vifter og Thermalright Ultra120Extreme eller Scythe Ninja, samme vifter.

 

Du må ha viftekontroll, og du vil da helst stille de inn så de går under 500-600rpm

 

Har dårlige erfaring med NorthQ-psuer på støy og kvalitet, anbefaler Corsair HX520 som er både stillegående og bra.

 

Min P182 er lydløs bortsett fra seagate harddiskene, da med en overklokka E6600 (3.2GHz) og full cpulast...

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd disse produktene selv men regner med at en sånn og ett par sånne hadde gjort susen :)

 

+ Viftestyring på cpu vifta så burde det bli bra det, hvis man virkelig vil droppe db nivået litt så kan man også kjøpe støydempningsmatter.

 

Det ultimate hadde kanskje vært å kun bruke SSD disker inni, og all lagring av større filer lagrer man på eksterne harddisker.

 

PS, Jeg kan nesten garantere deg at neste gang det går noe fysisk galt med maskinen din så er det pga NorthQ PSU'en din :) NorthQ drepte hovedkortet til en kompis! :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...