Gå til innhold

Levetid på en LCD pc-skjerm?


pvest

Anbefalte innlegg

Har en Tandberg LCD MT-17AEE-M4 pc-skjerm som ble kjøpt des. 2002 og som ble plutselig ble helt svart for 2 dager siden.

De siste 2+- ukene har jeg hørt en svak høyfrekvent hylelyd, før alt ble bare svart og ingen lyd lenger.

 

Har i dag kjøpt meg en ny 22” skjerm og den fungerer bra. Men synes det er litt kipt at en LCD skjerm kun skal vare i 5 år!!?

Lurer derfor på om det er noen som har erfaring med disse og kan si noen om hva som normalt ryker først og hva dette ville koste å reparere, - hvis det da er noe enkelt svar på dette???

 

Vet at en 17-19” LCD skjerm i dag kan fåes mellom 1600-2000kr, men synes likevel det er kipt å bare måtte kaste det etter 5 år!

 

Pvest

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjetter på at det er inverteren som er defekt (et lite kort som omgjør DC spenning (5V eller 12V avhengig av skjermen) til høyfrekvent AC. Inverteren har et par spoler som kan støye om de er defekt. Inverteren er den modulen som gir spenning til bakgrunnsbelysningen.

Eneste måten å reparere den på (hvis det er inverteren) er å åpne skjermen og få tak i en ny inverter (som regel et nummer på kretskortet). Inverteren er den som har 1, 2 eller 4 like 2-ledere kobblet til selve skjermen.

Mulig du får kjøpt en slik fra Tandberg for noen hundrelapper (3-400 ?). Alternativt må du søke på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...