Gå til innhold

Prosjekt -> Koffertserver


Anbefalte innlegg

Jeg går "Drift av datasystemer" på Høgskolen i Trondheim (fagbeskrivelse). Våren 2008 har vi fag som "Drift av Linuxnettverk" og og "Overvåkning og sikkerhet i Windows" og jeg vil ha en egen PC/server å bruke til utforsking av forskjellige Linuxdistribusjoner, serversoftware, VMware, Server 2008 og Hyper-V. Jeg har 2 servere hjemme, men den ene jobber som webserver og er skurdd på plass under ei hylle på boden og den andre skal bygges om til HTPC.

 

 

En PC/server å bruke på skolen må være lett og bære med seg så jeg skal derfor bruke en plastkoffert kjøpt på Clas Ohlson som kabinett.

 

314142_X_2007-06-26_092525_.png314142B_X_2007-06-26_092449.png

 

Da denne maskina bare skal brukes til testing har jeg forsøkt å gjøre den så billig som mulig.

Det er også viktigere at den fungerer enn at den ser bra ut. I tillegg er jeg for utålmodig til å bruke nok tid på finpussing.

 

 

 

Deleliste:

Klikk på produknavnet for mer info og klikk på bildet for større bilde.

 

Hovedkort

Asus M2N-MX SE Plus

343996.png

Velger Asus fordi mange på jobb (Datakjeden i Trondheim) har gode erfaringer med dette og jeg vil prøve noe nytt (hatt en del MSI-kort).

Briksesettet er NVIDIA da Linuxdrivere til AMD ofte fungere dårlig eller ikke finnes overhodet.

Kortet har kun to SATA porter og ikke GbLAN, men blir det behov for flere disker eller raskere nettverkskort setter jeg inn et ekstra kort og en kontroller (eller bytter til et annet hovedkort). Andre micro-ATX kort som jeg raskt kan skaffe med flere SATA porter, GbLAN og NVIDIA brikesett koster noen hundrelapper mer.

 

Prosessor

AMD Athlon 64 X2 4000+

Ikke stort mer å si enn at den er billig og bra nok.

 

RAM

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2

335238.png

Her har jeg sett mer på utseende enn pris :)

2GB holder foreløpig.

 

Strømforsyning

Fortron/Source Micro-ATX 270W

303993.jpg

Trenger ikke mange watt og denne er liten slik at det ikke blir så trangt i kofferten.

 

Harddisk

Ett eller annet som ligger i en krok hjemme. Mulig det blir en billig Hitachi etterhvert.

 

_______________________________________________________________________________________

 

Eventuelle kommentarer postes her

Endret av tomaslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er som sagt en server som skal brukes i forbindelse med fag på skolen og det å bli ferdig slik at den kan brukes er for meg viktigere enn at den ser strøken ut.

 

Stemningsbilde fra bygging:

PICT164610.jpg

 

 

Først en liten sjekk av plassen i kofferten:

PICT163022.jpg

Strømforsyningen er i størrelsen standard ATX og brukes kun midlertidig da jeg ikke har fått den jeg engentlig skal bruke som er i micro-ATX og tar mye mindre plass.

DVD brenneren er jeg jeg ikke sikker på om jeg i det hele tatt skal gjøre plass til da denne uansett ikke vil bli brukt til annet enn å installere et OS i bånn.

 

 

Hovedkortet må ha kunne skrues fast og det enkleste er å bruke en plate fra et annet kabinett:

PICT162824.jpg

Denne plata ble aggressivt plukket ut av et ødelagt kabinett vi hadde på jobb. En liten høyttaler klamra seg fast og den blir brukt senere.

 

 

Etter litt saging passer denne fint:

PICT163121.jpg

 

PICT163220.jpg

 

 

Hadde noen gjenger liggende som jeg kutta i rett lenge for å feste plata:

PICT163418.jpg

 

 

Kofferten sett fra undersiden med skruene festet og plata på plass:

PICT163916.jpg

 

 

Deretter måtte det lages et hull til kabling:

PICT164213.jpg

 

 

Etter en del fresing, skjæring og pussing ble det slik:

PICT166001.jpg

Litt ufint, men det fungerer.

PICT164412.jpg

 

 

For å holde på plass harddisken bruker jeg foreløpig en Sunbeam Harddisk Silencer da den er lett å skru fast i kofferten og det er ikke nødvendig med skruer eller vektøy for å ta ut eller sette inn en harddisk.

Slik ser kofferten ut nå:

PICT164809.jpg

 

 

Måtte ta en liten sjekk av hardware for å være sikker på at alt fungerer:

PICT165305.jpg

 

 

Alt var i orden og da planen er å ha ei vifte som suger luft inn og la strømforsyingen dra luft ut var det tid for viftemontering. Jeg lager hull til vifta i lokket lengst mulig unna strømforsyningen slik at luftstrømmen inne i kofferten passerere de fleste komponentene.11

Først sage et hull:

PICT165603.jpg

 

Og dertter pussing og atter pussing for å få det i rett størresle.

Sett innenfra:

PICT165702.jpg

Sett ovenfra:

PICT165801.jpg

 

 

# Det som gjenstår nå er å få på plass rett strømforsyning, på/av-knapp, reset-knapp, dioder for strøm og harddisk og en bedre HD-ramme slik at jeg kan sette inn flere disker.

 

_______________________________________________________________________________________

 

Eventuelle kommentarer postes her

Endret av tomaslo
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kofferten har vært i bruk en stund (Server 2008 Datacenter, Hyper-V, 2 x Server 2003, XP, Ubuntu. Samtidig!) så det absolutt på tide å få inn resten av bildene her.

 

Strømforsyningen er liten sammeliknet med en standard:

PICT1661.jpg

 

Borre litt hull. Begynte å bli lei så dette er ikke pent utført:

PICT1662.jpg

 

Liten strømforsyning på plass:

PICT1663.jpg

 

Skrudde den fast i veggen på kofferten og den sitter godt fast:

PICT1664.jpg

 

Dioder er alltid kjekt å ha. Strømbryteren er i midten:

PICT1665.jpg

 

Litt superlim og de er satt på plass:

PICT1673.jpg

 

Noctua-vifta i lokket dytter ikke nok liuft så jeg skrudde inn en Papstvite og CoolerMaster (med røde dioder) oppå hverandre for å få litt luft inn i kofferten:

PICT1672.jpg

 

Ledninger teipet pent på plass. Og ja, det er teip beregnet for bruk i trapper slik at du ikke skal skli, men limet er veldig sterkt jeg hadde ikke noe annet akkurat da:

PICT1676.jpg

 

 

Fant en viftestyring i en skuff og monterte den også. Blir muligens flere slike når kofferten skal oppdateres:

PICT1675.jpg

 

 

_______________________________________________________________________________________

 

Eventuelle kommentarer postes her

Endret av tomaslo
Lenke til kommentar

Med kofferten lukket er det kun strømforsyningens vifte på 60mm som dytter luft ut av kofferten. For å teste om dette er nok satte jeg i gang Prime95, siste versjon som bruker begge kjernene, og lot den gå i 9 timer. Dette var ikke noe problem og prosessoren lå stødig på 57 grader og MB temperaturen lå på rundt 35 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...