Gå til innhold

Prosjekt -> Koffertserver


Anbefalte innlegg

Jeg går "Drift av datasystemer" på Høgskolen i Trondheim (fagbeskrivelse). Våren 2008 har vi fag som "Drift av Linuxnettverk" og og "Overvåkning og sikkerhet i Windows" og jeg vil ha en egen PC/server å bruke til utforsking av forskjellige Linuxdistribusjoner, serversoftware, VMware, Server 2008 og Hyper-V. Jeg har 2 servere hjemme, men den ene jobber som webserver og er skurdd på plass under ei hylle på boden og den andre skal bygges om til HTPC.

 

 

En PC/server å bruke på skolen må være lett og bære med seg så jeg skal derfor bruke en plastkoffert kjøpt på Clas Ohlson som kabinett.

 

314142_X_2007-06-26_092525_.png314142B_X_2007-06-26_092449.png

 

Da denne maskina bare skal brukes til testing har jeg forsøkt å gjøre den så billig som mulig.

Det er også viktigere at den fungerer enn at den ser bra ut. I tillegg er jeg for utålmodig til å bruke nok tid på finpussing.

 

 

 

Deleliste:

Klikk på produknavnet for mer info og klikk på bildet for større bilde.

 

Hovedkort

Asus M2N-MX SE Plus

343996.png

Velger Asus fordi mange på jobb (Datakjeden i Trondheim) har gode erfaringer med dette og jeg vil prøve noe nytt (hatt en del MSI-kort).

Briksesettet er NVIDIA da Linuxdrivere til AMD ofte fungere dårlig eller ikke finnes overhodet.

Kortet har kun to SATA porter og ikke GbLAN, men blir det behov for flere disker eller raskere nettverkskort setter jeg inn et ekstra kort og en kontroller (eller bytter til et annet hovedkort). Andre micro-ATX kort som jeg raskt kan skaffe med flere SATA porter, GbLAN og NVIDIA brikesett koster noen hundrelapper mer.

 

Prosessor

AMD Athlon 64 X2 4000+

Ikke stort mer å si enn at den er billig og bra nok.

 

RAM

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2

335238.png

Her har jeg sett mer på utseende enn pris :)

2GB holder foreløpig.

 

Strømforsyning

Fortron/Source Micro-ATX 270W

303993.jpg