Gå til innhold

hva kan du gjøre med Php som ikke HTML kan?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

lurer bare på om php og html er veldig forkjellig?

hva kan php lage på en nettside som ikke html

man bruker jo html i php om jeg ikke tar feil men lurer på om php kan lage mye mer en html .

er ganske ny i dette skjønner dere.

EDIT: hva trenger jeg for å lage en hjemmeside?

si hva programmer jeg trenger og hva kunskaper

HTML og php?

Endret av I-Am-Legend
Videoannonse
Annonse
Skrevet
PHP er et server-side skriptspråk. HTML er et client-side presentasjons-skriptspråk.

Det er egentlig to helt forskjellige ting.

http://no.wikipedia.org/wiki/PHP

http://no.wikipedia.org/wiki/HTML

kan jeg lage nettside med HTML?

PHP er et server-side skriptspråk. HTML er et client-side presentasjons-skriptspråk.

Det er egentlig to helt forskjellige ting.

http://no.wikipedia.org/wiki/PHP

http://no.wikipedia.org/wiki/HTML

er det en webside som er gratis der jeg kan lage for å se hvordan den blir?

Skrevet

PHP gjor den statiske HTMLsiden din dynamisk.

Alt du trenger for a bruke PHP pa sidne min er at hosten din stotter PHP, noe de fleste gjor. (mange gratis ogsa)

Skrevet
PHP gjor den statiske HTMLsiden din dynamisk.

Alt du trenger for a bruke PHP pa sidne min er at hosten din stotter PHP, noe de fleste gjor. (mange gratis ogsa)

ingen gratis websider der jeg kan lage en side for å se hvordan den blir?

Skrevet

Hvis du bare skal bruke HTML og CSS kan du kjøre disse filene lokalt på maskinen din. Foreslår at du sjekker ut HTMLDog før du i det hele tatt begynner å tenke på PHP. PHP er et programmeringsspråk, og er ikke det letteste å lære seg før du har fått et lite innblikk i hvordan ting faktisk fungerer på nettet og hvordan du lager statiske nettsider.

Skrevet

HTML kan ikke reagere på hva brukere gjør på siden (skriver inn noe, trykker på knapper). Et skriptspråk som PHP, Java, ASP kan analysere hva brukeren gjør, og svare på brukerns handlinger. Svarene vil alltid være i HTML, siden det er språket nettleseren kan forstå.

For å se hvordan ting fungerer kan du kjøre en side fra din egen maskin, f eks om du installerer WAMP (ferdigoppsatt webserver)

Skrevet (endret)

HTML er det man må bruke for å lage linker og få tekst på skjermen til folk. Du kan fint bare skrive en side i HTML og legge den ut. Men da kan du ikke få noen til å gjøre noe på siden, f.eks. sende inn kommentarer, skjemaer eller endre/oppdatere siden automatisk. Del det trenger du PHP (eller Python). Men du kan fint bruke allerede skrevene PHP-programmer. Så du trenger på ingen måte PHP for å lage en webside.

PHP er nesten bare egnet til å lage html (+ å enkel redigering av bilder). Du må altså kunne html for å programmere PHP. Skal du gjøre noe annet anbefaler jeg å lære Python som også kan brukes til web. Ulempen er at det er færre som bruker det til web og færre som kan hjelpe deg. Men jeg det er et langt enklere, morsommere og kraftigere språk enn PHP.

Endret av JonT
Skrevet
HTML er det man må bruke for å lage linker og få tekst på skjermen til folk. Du kan fint bare skrive en side i HTML og legge den ut. Men da kan du ikke få noen til å gjøre noe på siden, f.eks. sende inn kommentarer, skjemaer eller endre/oppdatere siden automatisk. Del det trenger du PHP (eller Python).

Eller Java eller .NET eller Ruby eller Erlang eller Smalltalk eller eller eller... Nesten alle programmerings-/skriptspråk har et web-rammeverk.

Men du kan fint bruke allerede skrevene PHP-programmer. Så du trenger på ingen måte PHP for å lage en webside.

Du må fortsatt ha PHP for å bruke ferdige PHP-applikasjoner. (På egen server)

PHP (og Python) er nesten bare egnet til å lage html (+ å enkel redigering av bilder).

PHP og Python til redigering av bilder?? Har du røyka? Du må lære å skille klart hva man kan gjøre med PHP, og hva man kan gjøre med en PHP-applikasjon. PHP kan ikke redigere bilder, men en bilderedigeringsapplikasjon skrevet i PHP kan. PHP er kun et skriptspråk for skripting av dynamiske nettsider.

Hvis du tenker på GD/Magick så er det et ekstra bibliotek man kan bruke med PHP, og har forsåvidt ingenting med PHP å gjøre.

Og det var morgenens første oppgulp ;)

-C-

Skrevet

Grunnen til at jeg trakk frem Python er at det er et populært språk både til vanlig, enkel programmering og webapplikasjoner og i tillegg finnes mange bibloteker/rammerverk. Det er ikke tilfellet med mange av språkene du listet opp.

Med bilderedigering i PHP tenkte jeg på GD ja. Og jeg vil påstå at det har en del med PHP å gjøre. Men jeg er enig at det jeg sa fort kan føre til mer forvirring enn forklaring. Det er tross alt ikke en viktig detalj. Det viktige er jo at PHP egner seg kun til webprogrammering.

Skrevet (endret)
Grunnen til at jeg trakk frem Python er at det er et populært språk både til vanlig, enkel programmering og webapplikasjoner og i tillegg finnes mange bibloteker/rammerverk. Det er ikke tilfellet med mange av språkene du listet opp.

Med bilderedigering i PHP tenkte jeg på GD ja. Og jeg vil påstå at det har en del med PHP å gjøre. Men jeg er enig at det jeg sa fort kan føre til mer forvirring enn forklaring. Det er tross alt ikke en viktig detalj. Det viktige er jo at PHP egner seg kun til webprogrammering.

hmm python på web ja.

PHP (og Python) er nesten bare egnet til å lage html (+ å enkel redigering av bilder).

(nå ser det ut som du fikk rettet på forvirringen i første sitatet jeg har lagt ved)

python er ikke bare egnet på web nei. den er faktisk likså (eller kanskje mer) egnet til å lagre programmer på datamaskinen. da python har en meget liten footprint, lite ressurskrevende og har gode api. mange enheter bruker python på sine embed systemer. det er vel noe av grunnene til at NASA bruker blant annet python til noe. når det er sagt kan kanskje python egne seg også som serverside-script.

php er mest brukt på web, men denne kan også bli brukt for å lage programmer for å kjøre lokalt på pc.

Endret av thor918

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...