Gå til innhold

Idrettslinje i sjøforsvaret


hallyboy

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har bestemt meg for å prøve opptak til sommern ved FOS og prøve meg på idrettslinja til sjøforsvaret. Jeg lurer på om det er noen som går der nå, eller har erfaringer med den nye ordninga med tanke på at de åpna linja igjen i fjor. Mulig det er andre likesinnede som meg her som også har planer om å søke seg til opptak til sommern.

 

Jeg kunne tenkt meg å høre mer om åssen opptaket var, og hvordan en hverdag på skolebenken er, så bare å fortelle =) Takker for alle svar

 

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Halloen. Snubla tilfeldigvis over posten din på google så kan vel benytte anledningen til å svare på spørsmåla dine.

Vi er 12 elevar her på idrettslinja ved Senter for fysisk fostring på Håkonsvern i Bergen, 6 gutar og 6 jenter.

Litt info om opptaket finner du på

 

http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/fos...rticleID=142525

 

PS. han du ser øverst på bildet sitter ved sida av meg i skrivande stund.

Litt generelt om opptaket så kan ein sei at det er en god del fysiske og psykiske testar som må gjennomførast først på

Kjevik. Etter testane blir ein aspirant, dersom man består, og då venta 10 dager i skogen med masse caser og utfordringer :) (fovent ikkje masse mat og søvn) I skogen blir kvar enkelt kandidat nøye observert og vurdert i forhold til ledelerskap og personlige egenskaper. Kort og greit så er det ikkje veldig mange skuleplassar ved idrettslinja, og derfor er konkurransen stor.

 

For dei som kjem igjennom nåløyet der, venter det først rekrutten på Madla (dei som har vore inne i førstegangstjeneste før KAN ta ferie denne perioden :), så 3mnd Befalskurs på madla med masse øvelser, eksamener, teori og grønn tjeneste i lag med elever ved andre linjer i sjøforsvaret, og etter dette venter hoveddelen av utdanninga som går for seg i Bergen.

 

Her i Bergen er skuledagen ganske spennande, utfordrande og variert. Programmet er sydd saman slik at ein har både teoretiske fag og praktiske fag om ein annen. Dei større faga vi har er Anatomi, Fysiologi, Bevegelseslære og Idrettspsykologi. Her er også perioder med større kurs innen kajakk, nærkamp, klatring, rapellering og endel svømming.

 

Om kort tid venter et 2-vekers opphold på toppidrettssenteret i Oslo, og etter det blir det vinterøvelse, og skikurs på Hemsedal, Beitostølen på ridderuken m.m. Har fått vite nylig at vi skal vere med på Tall ship races sommaren 08.

 

Kort fortalt så skjer det noke heile tida, og vi e happy :)

Lenke til kommentar

Nice! takker så mye for bra informasjon =)

Hvor mange var det som kom videre fra de fysiske testene?

Har spillt fotball og drivd med kondisjonstrening siden jeg var 7 år gammel, men svømmebiten er jeg litt mer nervøs over :p

 

Har i alle fall søkt meg til opptak til sommern =)

Lenke til kommentar

I 2007 var det 130 søkere ++ til BSS Idrett, ca 40 vart kalla inn til opptak, ca 30 stillte til første veka med fysiske testar, og 23 kom vidare til feltveka. av desse kom 12 inn på linja.

Når det gjelder fysiske testar, så vil eg anbefale deg å begynde å svømme hvertfall 1 gang i veka så tidlig som mulig for å få opp vannfølelsen og trene på å svømme.

Øv gjerne på å dykke ned til 3-4meter og plukke opp gjenstander, og for all del øv på ilandføring av "synkedukke" eller en vilkårlig person. Ellers er det lett å øke i både spenst,

pushups, situps og hangups.

 

Treningstips for å øke på styrkebiten

Pushups: 10sett med 10-15 repitisjoner pr. sett, 1min pause mellom setta (øke antall rep. etter kvar økt ) NB! husk riktig utførelse, dei er strenge på dette

Situps: 10sett med 15-50 repitisjoner pr. sett, 15-20sek pause mellom setta (øke antall rep. etter kvar økt )

Hangups: 3-5sett med 3-12 rep. pr sett, heng gjerne på 2,5kg , 5kg eller 10kg lodd for å øke lettare

 

2-3 økter i veka er nok, kan ta litt tid å restituere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...