Gå til innhold

Spørsmål ang. kabling(stikkontakt,lys) til elektriker


Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer på en ting..Nå har jeg en stikkontakt på rommet mitt. Det er den som er til venstre for døra.

Oppi taket er det spotter(trafoen ligger også oppi der) og nå henger det kun en kabel ned på høyre siden av døra..Denne står det et støpsel på(altså uten noen bryter eller noe).

 

Skal legge opp noen flere stikkontakter men lurer på om dere ville gått rundt rommet eller bare over døra med tilførsel til spottene? Om jeg går over døra så setter jeg bare en koblingsboks på toppen og tar en 3leder til bryter slik at jeg kan gå ned igjen og videre til stikkontakt på andre siden av døra.

 

Men tror det blir litt "mye" med kabler på hver side av døra liksom hehe.. hva ville dere(elektrikere) gjort?

Dumt spørsmål kanskje, men iogmed at jeg ikke er ferdig utdannet elektriker så har jeg ikke så veldig mye erfaring med ulike løsninger og hva som ser best ut osv.

 

(er selfølgelig snakk om åpen installasjon her, ikke skjult)

Takker for svar :)

post-30941-1199892578_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe ;)

Har som sagt ikke bryter nå hehe :)

Døra åpner "utover" altså ikke inn i dette rommet her..

 

Er ikke helt sikker men skal nok ha 2 kanskje 3..

 

Har mest lyst å bare legge kabel rundt hele rommet egentlig for skal ha på "bakerste" vegg uansett...

Lenke til kommentar

bryteren bør settes på motsatt side av dørens hengsler

anbefaler dimmer på spotter, spesielt hvis det er 230V halogen

hvis du uansett skal "rundt" rommet og siste stikk ikke blir så langt fra døra, ville jeg gått derfra, da slipper du boks, eller 2 kabler opp langs lista fra bryteren. blir penere

 

bruk tiden du trenger og gjør skikkelig arbeid, uansett hvor jævlig det ser ut kommer du alderig til å gjøre det om igjen, men det kommer til å irritere vettet av deg.

 

et godt tips er å begynne med å skru opp stikkontaktene og så merke hvor klammerne skal stå, virker kansje slitsomt, men er ganske smart om man er uerfaren, tar ikke veldig lang tid, og det blir myye penere.

 

første klemme ca 5 cm fra sving,bryter,boks og stikk, så ca 20 cm fra klemme til klemme. gjør deg flid med å bøye kabelen og å skjære ut plasten i brytere,bokser og stikk pent, elkokniven/tanga er et must

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
bryteren bør settes på motsatt side av dørens hengsler

hvis du uansett skal "rundt" rommet og siste stikk ikke blir så langt fra døra, ville jeg gått derfra, da slipper du boks, eller 2 kabler opp langs lista fra bryteren. blir penere

 

Okay, jepp var det jeg også tenkte :)

Bryteren blir på motsatt side av hengslene ja,

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...