Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen vil ikke starte og vil redde RAID0 disker


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har fått noe problem med min PC. Det som skjedde med maskinen min er at den vil ikke gå videre fra BIOS startup screenen. Det dukker opp ACER logo når jeg slår på PCen (har en ACER maskin) også står det "DEL: Setup" og "F12 Boot menu" og der bare henger den seg.. Har prøvd å starte den med kun RAM, CPU og skjermkort men det hjalp heller ikke... Men det lagt til side så er jeg mer opptatt av at min data som ligger på 2x250GB harddisker ikke blir borte. Når PCen er på hører jeg diskene klart og tydelig... Så diskene er greie..

Saken er bare at den hadde innebygd SATA RAID kontroller fra Nvidia og på den kjørte jeg RAID 0 for å få dem til å bli funnet som en fysisk disk i Windows (som ikke var så god ide). Om jeg får PCen min til å virke igjen er jo alt greit, men siden jeg ikke er så kjent med RAID system så er jeg bare redd for at vis PCen aldri starter igjen så vil jeg ikke miste min data på diskene..

Som jeg har forstått nå er at jeg kan bare koble diskene mine til hvem som helst data med SATA RAID kontroller og finne dataen min igjen.. Stemmer det? Må de være koblet på samme portene da?

 

Tusen takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først litt om RAID 0:

Ideell oppførsel for et RAID 0 vil være hvor I/O-operasjonene (altså lesing og skriving) deles opp i blokker av lik størrelse og spres jevnt utover begge diskene. RAID 0 med flere disker er mulig, men påliteligheten til settet er lik gjennomsnittlig pålitelighet til diskene delt på antall disker i settet. Dette vil si at påliteligheten er omtrent omvendt proposjonal med antall disker - et sett med to disker er altså halvparten så pålitelig som en enkelt disk. Grunnen til dette er at filsystemet er spredt over alle diskene. Hvis én disk feiler, så er dataene i hele settet i utgangspunktet tapt. Deler av dataene kan tenkelig hentes ut med spesialverktøy. (Wikipedia.no)

 

Din beskrivelse tyder på den ene (evt begge) harddisker har tatt kvelden. Selv om du hører diskene er det ikke sikker de er greie. så lenge du ikke msitenker feil med selve RAID-kontrolleren eller annen hardware i PCen må nok dataene anses som tapt (hvor er backupen din?). Er det en hardwarefeil utenom hardisken kan du forsøke å koble til en identisk RAID-kontroller.

Lenke til kommentar

Takk for rask svar.

 

Det kan vel være greia. Men jeg hadde en annen harddisk som var C: (120GB) mens de RAID0 harddiskene var bare til lagring.

Som sagt så har prøvd å starte den med kun RAM, CPU og skjermkort men det hjalp heller ikke... Og så vidt jeg kan huske er at det skjedde noe liggnende en gang tidligere men da starta den opp etter flere restart.

Jeg er helt sikker på om jeg får startet maskinen så finner jeg all dataen. Men igjen så sier jeg om jeg ikke får startet maskinen min hvordan redder jeg diskene da??.

 

Takk igjen

Lenke til kommentar
Takk for rask svar.

 

Det kan vel være greia. Men jeg hadde en annen harddisk som var C: (120GB) mens de RAID0 harddiskene var bare til lagring.

Som sagt så har prøvd å starte den med kun RAM, CPU og skjermkort men det hjalp heller ikke... Og så vidt jeg kan huske er at det skjedde noe liggnende en gang tidligere men da starta den opp etter flere restart.

Jeg er helt sikker på om jeg får startet maskinen så finner jeg all dataen. Men igjen så sier jeg om jeg ikke får startet maskinen min hvordan redder jeg diskene da??.

 

Takk igjen

Du må prøve å få tak i et tilsvarende hovedkort, hvis det er acer spesial kort så har du to muligheter.

Kontakt acer suport og se om de kan hente ut data eller spør på forum om noen har tilsvarende maskin og du kan dra bort til dem med de to diskene samt en 500GB ekstern disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...