Gå til innhold

Inkludere filer i html

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ajax tar utgangspunkt i et serverside-script og javascript. Du kan like godt bare bruke hva nå enn serveren har støtte for, å bruke Ajax til et enkelt include-script er i hvertfall rimelig meningsløst.
Skrevet
Er det mulig å inkludere filer uten å bruke serverside-script?

Nei. All dynamisk funksjonalitet må gjøres på serversiden.

Skrevet
Er det mulig å inkludere filer uten å bruke serverside-script?

Ønsker kun å kjøre html-fil(ene) lokalt på pc.

Hei

Tror nok det enkleste vil være å bruke en Iframe, hvis det er slik at du har ferdige sider som skal inkluderes.

Ellers vil jeg tro det er mulig å bruke JavaScript og document.write

Ala :

document.write("<h1>Overskrift</h1>");

Koden over legges i en Javascript fil og inkluderes

<script type="text/javascript" src="navn.js"></script>

Skrevet

Jeg har en meny som er bygget av css og denne filen ønsker jeg å inkludere i flere html-filer. Problemet er at filene skal kjøres lokalt på en PC og at menyene er variable.

Når menyen endres ønskjer jeg bare å gjøre dette i en fil og ikke i alle html-filene.

Finnes det en løsning for dette?

Skrevet

Det må nok en eller annen form for serversidekoding inn i bildet her. Hvis du (som du sier) skal kjøre den lokalt er det ikke noe problem å installerere en webserver som har php. Xamp er et slikt alternativ. Da kan du bare putte inn følgende phpkode der hvor du skal ha menyen..

<?php include("meny.php"); ?>

Legg merke til at alle filer hvor det skal være phpkode må ha filetternavnet .php

Skrevet
Det må nok en eller annen form for serversidekoding inn i bildet her. Hvis du (som du sier) skal kjøre den lokalt er det ikke noe problem å installerere en webserver som har php. Xamp er et slikt alternativ. Da kan du bare putte inn følgende phpkode der hvor du skal ha menyen..
 <?php include("meny.php"); ?>

Legg merke til at alle filer hvor det skal være phpkode må ha filetternavnet .php

Utfordringern er at filene distribueres til andre brukere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...