Gå til innhold

Panasonic DMR-EH67 koblet til Canal Digital (Force)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med å få min nye opptaker (Panasonic DMR-EH67) til å "finne" kanalene fra min Force D-Master 1155S-tuner via Canal Digital. Jeg får signal og kan ta opp program, men alt styres nå via Force-boksen. Dette gjør at jeg ikke kan time opptak uten at jeg stiller kanalen inn først på tunere, og det er jo veldig tungvint. Er det ikke en måte å koble på slik at jeg kan styre valg av kanal via dvd-opptakeren? TV'en jeg bruker en en Sony-modell fra sent 90-tall (Sony Wega Kx29xxxxx) hvor jeg ikke husker alle x-ene, men den har to scart-innganger bak samt ordinær antenne-inngang. I front har den komposite-innganger og s-video.

Kan noen gi meg råd om en tilkobling som vil funke? Takk :thumbup:

Hauper

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg får signal og kan ta opp program, men alt styres nå via Force-boksen. Dette gjør at jeg ikke kan time opptak uten at jeg stiller kanalen inn først på tunere

Det er nok slik det fungerer. Du har ingen andre muligheter fordi tuneren (kanalvalget) ligger i Force-boksen. Hadde du satt opp opptakeren på (gammeldags) analog kabel-TV så ville den fugert slik du ønsker, men med alle moderne dekoderbokser fungere det slik du nå har erfart.

Skrevet (endret)
Hadde du satt opp opptakeren på (gammeldags) analog kabel-TV så ville den fugert slik du ønsker, men med alle moderne dekoderbokser fungere det slik du nå har erfart.

Finnes det noen "eldre" dekoderbokser som kan fungere? Jeg er ikke avhengig av å ha Force-tuneren, selv om denne jo er veldig bra. Har en litt eldre Nokia 9xxx som ligger og støver ned - vil den klare det, eller er dette et problem med digitale dekoderbokser generelt? Vil det evt. kunne gå ved en oppgradering til en av Canal Digitals HD-tunere med HDMI-utgang? Vil denne HDMI-koblingen mellom dvd-opptaker og tuner kunne "snakke sammen"? For å få dette til å funke er jeg villig til å bytte ut tuneren i noe som funker :yes:

Tusen takk for svar så lang :thumbup:

Hauper

Endret av hauper
Skrevet

Sorry, litt klønete skrevet. Det skulle stått "alle dekoderbokser". Så lenge man bruker en eller annen form for dekoder blir funksjonaliteten slik som du har det nå.

Skrevet
Sorry, litt klønete skrevet. Det skulle stått "alle dekoderbokser". Så lenge man bruker en eller annen form for dekoder blir funksjonaliteten slik som du har det nå.

Takker for dine svar. Vet ikke om du ser/så min endring i forrige post; dette med HDMI-kobling? Vil dette kunne hjelpe? Hvis ikke ser jeg ikke noen muligheter som du sier. Da må det vel evt. være å bytte ut tuneren i en PVR-tuner, men jeg hadde tenkt jeg kunne slippe dette. Synes ikke disse som støtter CD er noe bra pr. i dag - i allefall ikke det jeg leser. Men du har kanskje noen tips å komme med i så måte også ;) Synes det er litt råflott med flunk ny 250GB dvd-opptaker og så i tillegg kjøpe PVR-tuner...

Takk igjen.

Hauper

Skrevet

HDMI kan du glemme i denne sammenhengen fordi opptakeren din har bare HDMI-utgang for tilkobling til TV.

Jeg vil korrigere meg selv litt angående problemstillingen din. Opptakeren din har noe som heter EXT LINK for å kunne styre en dekoder i forbindelse med timeropptak, men jeg vet ikke om Force-boksen din støtter dette. Her må du finlese bruksanvisningene og prøve deg fram. Min erfaring er at det ikke er så mange som får slikt til å funke....

Eller vil jeg foreslå PVR hvis den passer bruksområdet ditt. Jeg har kabel-TV og Gets PVR og det fungerer genialt til mitt bruk.

Skrevet

Takk til deg Mr D for dine svar - veldig bra.

Innser at jeg nok burde kjøpt en PVR, men jeg får tygge litt på det. Har Viasat sin Pace med to innebygde tunere, og denne funker helt perfekt. Den er jeg veldig fornøyd med. Men jeg ser at Canal Digital ikke har fått til "sin" PVR helt og at den de har på sine hjemmesider kun har én tuner innebygd. Da gidder jeg ikke kjøpe foreløpig i allefall, og siden min gamle dvd-spiller konket ut måtte jeg jo ha en ny likevel. Denne får duge inntil videre.

Prøvde forresten litt med å bytte ut på koblinger etc., men uten bedre resultat. Får duge slik det står nå. Force-tuneren min er nok litt gammel med få tilkoblinger bak, for jeg ser av Pace-tuneren har en slik optisk inn- eller utgang som noen beskriver man kan bruke. Den er fraværende på Force uansett, so I'm stuck...

Takk igjen for hjelp og råd :thumbup:

Hauper

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...