Gå til innhold

Problemer med å gå opp i vekt.


Anbefalte innlegg

Hei, er 21 år gammel, 186 cm høy, og veier stusselige 62 kg.

Har egentlig vært på dette "nivået" i fire-fem år nå, høy og tynn. Egentlig aldri hatt noe spesielt sunt kosthold, spist mye usunt og aldri lagt på meg. Skylder på høy forbrenning.

 

Uansett, har i det siste året prøvd å snu litt rundt på dette, men alle forsøkene har vært halvhjertet. Holder på med styrketrening, ca. tre ganger i uken, men har vært endel på og av. Prøver også å endre kostholdet mitt til noe sunnere, men hovedsaklig er det vanskelig da jeg er utrolig sær i matvanene mine. Spiser utrolig lite grønnsaker, gulerøtter og salat er det eneste jeg "liker". Er student, og ikke noe særlig glad i å bruke lang tid på å lage mat. Blir mange lettvinte, usunne utveier, noe jeg vet ikke er bra for meg, men har rett og slett problemer med å finne retter som jeg "liker" (tørr å prøve å smake) samtidig som at det er lettvint, billig og sunt.

 

Så hovedsaklig trenger jeg tips til å øke vekt, og noen lettvinte måltider som kan hjelpe meg på veien. Har lest mange poster anngående hva jeg burde få i meg, og hvordan, samt at en burde spise mange måltider om dagen. Bruker selv å spise 2-3 hovedmåltider, frokost, middag og av og til kvelds. Her må jeg skjerpe meg, jeg vet det. Frokost består for det meste av leverpostei / egg / ost på knekkebrød (groveste typen korn), og middag er gjerne pasta & kylling med saus, tomatsuppe, fiskeboller, kalkunburgere, oste-snitzler med salat og poteter, osv.

 

Har egentlig ikke noe problem med å finne ut hva jeg burde gjøre, hva jeg burde spise, hvor ofte jeg burde spise, hva jeg skal ta før og etter trening, det er skrevet masse om dette og jeg har lest mye om det. Problemet er å gjennomføre det, være modig å prøve nye retter, finne ut hvordan retter som er bra for meg (mangfold er viktig), samt klare å holde motivasjonen til å gjennomføre dette over lengere tid enn et par uker.

 

Jeg har lyst å gå opp i vekt, få mer muskelmasse, og holde det gående!

Ikke bare gjennomføre et halvhjertet forsøk som varer et par uker...

Endret av .skaarj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ofte du spiser er ikke så viktig, det er hva du får i det i løpet av en hel dag som teller.

 

Du veier litt over 60kg, og sier at du spiser mye, men at du fremdeles ikke går opp i vekt. Sorry, men du spiser fremdeles ikke "mye". Hva du enn måtte tro selv, så er det tydeligvis ikke nok.

 

Når det kommer til vekt, vil man alltid støte på 2 variabler som er hard fakta, uansett hvordan man snur og vender på det.

 

1. For å gå opp i vekt må man innta flere kalorier enn man bruker.

2. For å gå ned i vekt gjør man det motsatte.

 

Anbefaler at du leser nutrition/training for newbies parts 1 and 2 på t-nation.com.

 

Personlig liker jeg å skrive opp sånn ganske nøyaktig hva jeg spiser i løpet av de forskjellige dagene i et excel ark. Har videre lagt til noen enkle formler som regner ut kcal pr måltid, og legger sammen for hele dagen.

 

1g karbohydrat = 4 kcal

1g protein = 4kcal

1g fett = 9kcal

 

På den måten er det veldig enkelt å holde en nogenlunde grei oversikt.

 

Hvis du først skal gå innfor det med vekttrening og kosthold, bør du se på det som en ny livsstil. You've gotta go all in!

Lenke til kommentar

Et måltid jeg er svært fornøyd med, som tar kort tid å lage og smaker relativt greit, er en enkel shake.

 

Bland egg, havregryn, melk, rapsolje og eventuelt banan hvis du vil ha litt bedre smak i blender og kjør rundt. Tøm ned. Hvis du f.eks. blander 2 egg, 200 gram havregryn og 3 dl melk har du ca 60 gram proteiner og litt over 900 kalorier. Bruker du en spiseskjee rapsolje eller to i tillegg får du ekstra fart på sakene. :)

Lenke til kommentar

Ingen ting som heter høy forbrenning, kun forburke mer en man spiser.

Som linket over gainere er tingen.

Enkel måte å booste kaloriene på mellom måltidene.

 

For mange som trener med vekter uten resultater er det bare en sånn drink som skal til for å vippe det over til kalorioverskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...