Gå til innhold

Pentax K100d allround linse

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal tenkte jeg skulle kjøpe meg pentax k100d i dag, det følger jo med en 18-55mm linse.

men jeg trenger en allround linse også, skal til 6 ukers om 1 månde på tur så trenger allround linse da

noen ideer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Det er jo en allround objektiv som følger med.

Tror du må spesifisere litt mer hva du ønsker.

Jeg har sett i en annen tråd at du skal på backpacker tur.

Jeg har nettopp kjøpt meg en Pentax DA 18-250. Den er praktisk talt identisk med Tamron sin 18-250.

Det meste av tester og brukererfaringer går på at den går utenpå alt annet av superzoomer fra tredjepartsprodusenter. Noen vil ha det til at den er bedre enn Nikon sin 18-200 også. Det tar ikke jeg ikke standpunkt til. Men jeg har foreløpig inntrykk av at billedkvaliteten er likeverdig med kitzoomen. Og det imponerer meg virkelig. For kitzoomen er slett ikke verst den.

Regner med å få testa litt mer i løpet av helga. Hvis det er behov for det, kan jeg prøve å rapportere litt videre.

Men. Du bør være klar over en ting. Sånne ssuperzoomer fungerer dårlig når lyset blir dårlig. Så det kan hende du bør vurdere en rask normal i tillegg.

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Gjest Slettet-Pqy3rC
Skrevet
Jeg har en Tamron 28-70 F/2,8 som normalzoom, og den fungerer veldig greitt på K100D

Fått mye skryt den. 28mm er vel kanskje litt smalt til landskap, men blender 2.8 gjennom hele zoom'en er imidlertid en fordel.

Skrevet (endret)
Jeg har en Tamron 28-70 F/2,8 som normalzoom, og den fungerer veldig greitt på K100D

Joda. Kjempeobjektiv. Kanskje et av de beste kjøpene det går an å gjøre, hvis brennvidden passer. Virkelig lekker bokeh til å være en zoom, og nesten full ytelse allerede ved full åpning. Dessverre så er zoomomfanget litt mer for spesielt intereserte.

Jeg knuste jeg mitt under et sykkeluhell, og kommer neppe til å erstatte det. Fordi jeg nå er jeg på vei mot en DA* løsning.

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Skrevet (endret)
Men. Du bør være klar over en ting. Sånne ssuperzoomer fungerer dårlig når lyset blir dårlig. Så det kan hende du bør vurdere en rask normal i tillegg.
Min "drømme-ferieløsning" ville nok være Pentax 18-250 + Pentax 35mm f/2 (evt. Pentax 31mm f/1.8 eller Sigma 28mm f/1.8, men det mest realistiske for min del er nok 35mm f/2). Skjønt, jeg vet ikke om man kan forsvare å kjøpe Pentax sin fremfor Tamron sin (som også finnes med Pentax-fatning).

Jeg personlig har også problemer med å forsvare 18-250 vs. 18-55 kit + Pentax 50-200 pga pris, og ender nok opp med sistnevnte + 35mm f/2 en gang. Hadde en plan om å erstatte kitobjektivet med 16-45, men den er lagt på is (og blir trolig der også)...

Endret av k-ryeng
Skrevet
Min "drømme-ferieløsning" ville nok være Pentax 18-250 + Pentax 35mm f/2 (evt. Pentax 31mm f/1.8 eller Sigma 28mm f/1.8, men det mest realistiske for min del er nok 35mm f/2). Skjønt, jeg vet ikke om man kan forsvare å kjøpe Pentax sin fremfor Tamron sin (som også finnes med Pentax-fatning).

Jeg personlig har også problemer med å forsvare 18-250 vs. 18-55 kit + Pentax 50-200 pga pris, og ender nok opp med sistnevnte + 35mm f/2 en gang. Hadde en plan om å erstatte kitobjektivet med 16-45, men den er lagt på is (og blir trolig der også)...

Jeg veide en del fram og tilbake mellom Tamron 18-250 og DA 18.250. De er praktisk talt identiske på papiret, og prisforskjellen er ca 1000 kroner. Men jeg fikk altså mitt noe rimeligere, og noen forskjeller er det. Det som fikk meg til å lande på Pentaxutgaven er at den gir MTF data til kameraet. Det vil si at objektivet forteller kameraet hvilken blender som gir maksimal oppløsning. K10D kan nytte den informasjonen slik at det velger optimal blender i forhold til oppløsning (skarphet). I mitt hode er dette nyttig ved pek og skyt fotografering.

Og så er det kanskje litt jåleri fra min side. Kan godt hende. Det kjennes liksom litt bedre med Pentax enn med Tamron. Men, som du ser av profilen min. Jeg har også uorginal optikk i rikt monn.

Pentaximportøren påstår også at forskjellene er større enn ved første øyekast, at de optisk er forskjellige. Pentax skal ha vært delakige ved utviklingen av den optiske formelen. Det er i hvert fall det Fovi sier, og jeg ser dem som tvers igjennom seriøse.

--

Når det gjelder dette med superzoom som godværsobjektiv: Alle superzoomer, kitzoomer og rimelige telezoomer har en viktig begrensing. Nemlig lysstyrke. Sånn er det bare. Og det bør man være klar over. Lysstyrke 5,6 eller 6.3 er i minste laget når lyset blir dårlig. Uten stativ gir det ofte bevegelsesuskarphet, fordi du ikke greier å holde kameraet stødig nok. SR hjelper en god del, men den utretter ikke underverker.

Derfor supplerer fortsatt mange med lyssterk fastoptikk til de mer krevende optakene. Alternativet er å bruke stativ. Men det er heller ikke perfekt. Tungvindt, og så forhindrer det ikke bevegelsesuskarphet fordi motivet beveger seg.

Ok. Jeg vet ikke om du har bruk for denne informasjonen. Derfor stopper jeg der.

Skrevet
Ok. Jeg vet ikke om du har bruk for denne informasjonen. Derfor stopper jeg der.
Jeg har bruk for all informasjon, av ren interesse, samt at jeg jobber i fotobutikk ;o)
Skrevet (endret)
Jeg har bruk for all informasjon, av ren interesse, samt at jeg jobber i fotobutikk ;o)

Den siste delen, under strekene, var mest mynta på trådstarter. Jeg vet at du kjenner de begrensingene som liten lysåpning gir ;-) Så jeg ville nok ikke brukt tid på å utbrodere dette, om jeg snakka direkte med deg.

Hva trådstarter kan og vet fra før, det vet jeg lite om.

Jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye man skal utdype et tema, ofte litt vanskelig å beregne sitt publikum. Ikke lenge siden jeg fikk beskjed om at jeg behandla en spørsmålsstiller som idiot.

Tim

Endret av fototim
Skrevet

Den siste delen, under strekene, var mest mynta på trådstarter. Jeg vet at du kjenner de begrensingene som liten lysåpning gir ;-) Så jeg ville nok ikke brukt tid på å utbrodere dette, om jeg snakka direkte med deg.

Hva trådstarter kan og vet fra før, det vet jeg lite om.

Jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye man skal utdype et tema, ofte litt vanskelig å beregne sitt publikum. Ikke lenge siden jeg fikk beskjed om at jeg behandla en spørsmålsstiller som idiot.

Tim

jeg vet veldig lite om det enda:\

Skrevet
Husker det, vet fremdeles ikke helt om jeg vil si meg enig dog. Det er en utfordring, men jeg pleier nå å tenke at med mindre trådstarter gir særlig mye informasjon i førsteinnlegget, får han tåle det som måtte være i de neste innleggene. Kan han mye om foto, kommer det veldig ofte frem av første innlegget...
Skrevet (endret)
jeg vet veldig lite om det enda:\

Ok. Hvis dette med lite lys er viktig for deg. Da er mitt råd: Kom deg ut å fotografer så mye som mulig under ulike lysforhold, før du reiser. Bruk kitzoomen og kos deg. Bli kjent med utstyret som jeg har sagt tidligere.

Da gjør du deg erfaringer, som du kan bygge beslutninger om eventuele videre innkjøp på. Du vil erfare hvor langt ned du kan gå i lukkertid før bildene blir uskarpe. Hvis du er stødig på hånda vil du kunne gå ned til ca 1/15 sekund med SR (Shake Reduction). Men det krever god teknikk, og litt flaks. For å bruke 1/15s krever kameraet en del lys. Mer lyssterk optikk gir deg mere og gå på når det gjelder lys. Du kan altså kunne holde stødig nok, når det er enda mørkere.

Med disse superzoomene blir det enda vanskeligere å holde stødig. 200mm krever fire ganger raskere lukkertid enn 50mm for å oppnå samme skarphet. Derfor er det jeg kaller det godværoptikk.

Da tror jeg du vet det du trenger på akkurat dette temaet.

Tim

Endret av fototim
Gjest Slettet-Pqy3rC
Skrevet (endret)
Mer lyssterk optikk gir deg mere og gå på når det gjelder lys.

Som et apropos;

Husk imidlertid at dybdeskarpheten blir mindre ved bruk av stor blenderåpning . Med mitt F1.4 objektiv vil kan en oppleve skarp nesetipp og uskarpe øyne på et ansikt et par meter unna.

Fotgrafering med lengre lukkertid enn 1/60 sek krever en del trening selv med lyssterke objektiver.

Endret av Slettet-Pqy3rC

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...