Gå til innhold

Mulige problemer med drivere eller defekt skjermkort på HIS 2600 XT AGP? (EDIT: La til bilder av teksturfeiler)


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har et lite problem som sliter hu'e av meg snart, så jeg lurer på om noen vil hjelpe! Det hele startet sånn...

 

Jeg og kompisen min kjøpte her en dag et HIS (ATI) Radeon 2600XT skjermkort og en Corsair strømforsyning på 450W. Skjermkortet er da av typen AGP.

 

Vi ble enige om at den strømforsyninga skulle greie og dra det nye skjermkortet sammen med dette litt aldrende oppsettet:

 

CPU - AMD Athlon XP 2100+ (1,7 GHz)

Hovedkort - Asus A7V8X-X

RAM - 512MB

HDD - Maxtor 19GB

 

Det gamle skjermkortet som skulle byttes ut med det nye var et (Nvidia) Gainward FX 5200. Den gamle PSU'n var på 300W, så vi mente at vi måtte ha noe kraftigere når nytt skjermkort skulle inn som sagt.

 

Montering av PSU og skjermkort gikk greit, men det var når vi kom til drivere til skjermkortet alt gikk i mot oss!

 

Vi har prøvd driverne som var med på CD-en fra skjermkortpakken, vi har prøvd flere forskjellige drivere fra ati.com og til og med omegadrivere, uten å ha lyktes! Alle driverne bortsett fra de fra ati.com gikk faktisk an å installere, men så kom problemene.

 

Problemene som oppstår er:

- At vi ikke klarer å sette AGP hastigheten til 8X, den låser seg bare på 0X :hmm:

- Når vi prøvde et spill for å se, så var alle teksturer helt crazy, det var horisontale og vertikale linjer i alle regnbuens farger overalt, men vi kunne skimte at spillet kjørte glatt i bakgrunnen fordi!

- Når vi prøvde omegadriverne så ville ikke windows starte, den kom bare til innloggingsskjermen også starta PC-en seg automatisk på nytt.

 

Vi har som sagt prøvd alle de rette driverne som SKULLE ha virka mener vi. Vi har gjort alt det der med avinstallering av drivere:

 

- Avinstallere alle drivere på "Legg til eller fjern..."

- Brukt Drivercleaner Pro til å fjerne restene.

- Lett manuelt innpå Programfiler og fjernet rester etter ATI og Nvidia saker der osv.

 

Minimum Requirement med HIS 2600 XT var en 450W PSU og 512 MB RAM. Så vi skjønner ikke at dette skal ha noe med problemene vår å gjøre.

 

Temperaturen i kabinettet er også ganske bra, 2 vifter blåser kald luft inn og 1 vifte blåser varm luft ut.

Temp. på GPU dioden var 30 grader Idle forresten, vi fikk ikke sett på temperaturen under Load, men tipper ikke det skal være i faresonen heller. Er jo snakk om den IceQ dobbelslot-kjøleren til HIS dette som skal kjøle mye bedre enn stock kjøler til Radeon 2600.

 

Så hvis noen har noe peiling på hva som er galt eller hva vi kan gjøre tas dette i mot med stor takk :)

 

EDIT:

 

Fikk prøvd de nyeste driverne fra ATI i dag med litt fjusking med INF filer. Alt lot seg installere og vi trodde problemene våre var over, men sånn var det ikke. :thumbdown:

 

Denne gangen ble teksturene i spill og 3DMark 05 sånn som dette:

 

Teksturfeil.jpg

Teksturfeil2.jpg

 

Vi tok også og sjekket temperaturen under load og idle. Temperaturen under Idle var rundt 30 grader og under load ca. 46 grader som bildet under viser. Alt dette skal jo være normalt, og overoppheting ble luket bort som et problem fra vårt synspunkt.

 

Tempunderload.jpg

 

Det eneste som vi tror kan være galt nå er noe kluss med drivere eller at kortet er defekt på en eller annen måte. Hva tror dere folkens? Vi vil høre meninger! :)

 

Mvh ErlIng!

Endret av ErlIng!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg venter på å høre hvordan det gikk når dere prøvde kortet i en annen PC. Det er litt viktig å se hva det fører til, for hvis det fungerer bra på den andre PCn, så er det ihvertfall ikke noe galt med selve grafikkortet.

 

Det var det jeg tenkte å!

 

Men jeg holder på å prøver ut kortet i en annen pc as we speak nå, og det ser dårlig ut. Samme problemer med samme driverne der å.

Endret av ErlIng!
Lenke til kommentar

På det grafikkortet der er det vel slik at dere må kople på en strømkontakt fra PSUet. Har dere gjort det?

 

Og jeg antar at du/dere har gjort følgende:

 

1. Oppdaterte drivere til hovedkortet er på plass?

2. Oppdatert BIOS er på plass?

3. Dere har ikke overklokket noen av komponentene i maskina?

 

Hvis svarene på spørsmålene 1-2 er ja, og nei på spørsmål 3 - da tror jeg nok dere har fått et kort med produksjonsfeil, så da hadde jeg levert det inn.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Strømkontakt fra PSU til GPU er tilkobla.

 

1. Hovedkortet er oppdatert med nyeste drivere.

2. Nyeste bios som tilgjengelig er på plass.

3. Skjermkortet er ikke overklokket fra vår sin side, er bare fabrikk-overklokket. Heller ikke CPU eller minne er overklokket.

Endret av ErlIng!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...