Gå til innhold

Trådløst nettverk i Linux


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp innstalert Linux Mint, og dette er første gangen i hele mitt liv at jeg prøver Linux. Det første problemet jeg støter på er hvordan jeg skal klare å logge på det (sikkerhetsaktiverte) trådløse nettverket mitt. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har nettopp innstalert Linux Mint, og dette er første gangen i hele mitt liv at jeg prøver Linux. Det første problemet jeg støter på er hvordan jeg skal klare å logge på det (sikkerhetsaktiverte) trådløse nettverket mitt. Noen som kan hjelpe?

 

Linux Mint er basert på Ubuntu, så da skal vel network-manager være installert? Skal vel bare være å klikke på network-manager og koble til?

 

Hvis ikke, åpne Synaptic og installér network-manager.

 

(Søk etter network-manager på google bilder, så ser du hvordan ikonet ser ut.)

Lenke til kommentar

Da er det vel noe driverting. Vet du hvilket nettverkskort du har?

 

Se etter i system -> adm -> systemlogg - kanskje du finner noe der.

 

Jeg har aldri hatt noe problemer med trådløskortet mitt, så kan ikke så mye om feilsøking, dessverre. Men det står alltid i en eller annen logg, hva som er galt.

 

se også /var/log/dmesg

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har nettopp innstalert Linux Mint, og dette er første gangen i hele mitt liv at jeg prøver Linux. Det første problemet jeg støter på er hvordan jeg skal klare å logge på det (sikkerhetsaktiverte) trådløse nettverket mitt. Noen som kan hjelpe?

 

Har du et Linksyskort? du må først koble deg til ruteren med kabel og så går du til 'håndter ufrie drivere' og velger å aktivere kortet ditt. da skal den legge inn driver og du er klar.

 

etter det jeg har forstått finnes det ikke linuxdrivere til broadcomchipsett. dette må hentes ut fra windowsdriveren for at det skal virke i linux.

 

jeg er ikke så kjent med linux selv, men prøver igjen med ubuntu 7.10. det er veldig forskjellig fra windows, men i positiv forstand. i begynelsen er det kanskje litt knot for å få det til, men jeg tror du kommer langt med et åpent sinn og litt lesing på nettet.

Lenke til kommentar
etter det jeg har forstått finnes det ikke linuxdrivere til broadcomchipsett. dette må hentes ut fra windowsdriveren for at det skal virke i linux.

 

jeg er ikke så kjent med linux selv, men prøver igjen med ubuntu 7.10. det er veldig forskjellig fra windows, men i positiv forstand. i begynelsen er det kanskje litt knot for å få det til, men jeg tror du kommer langt med et åpent sinn og litt lesing på nettet.

 

Ser ut som om broadcomchipsettet var problemet. Synes det var litt rart at jeg faktisk måtte på nettet for å finne drivere for å komme på nettet :innocent:

 

Linux var litt knot de første 15 min, men jeg lærer fort og er veldig imponert hittil!

 

Takker meastp, Fenriz og anders iver for rask hjelp! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...