Gå til innhold

Valg av Skjermkort og Hovedkort


Anbefalte innlegg

Hei. jeg har bestilt disse komponentene fra netshop.no (dvs at jeg ikke kan bytte dem ut)

 

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz Socket775

Samsung 22" LCD 226BW Wide sort

Mushkin DDR2 2048MB extreme Performance

Corsair strømforsyning 620W

Antec Performance One P182 SE

Razer tastatur, "Tarantula",

 

 

Jeg mangler skjermkort og hovedkort. Disse må være på lager hos netshop, og ikke koste over 4000 kroner til sammen.

har sett litt på dette https://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=42454 (Asus GeForce 8800GTS 640MB GDDR3)

 

Setter stor pris på hjelp :)

 

Pcen Skal Brukes til Gaming, Photoshop og enkelt kontorarbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke kjøp Geforce GTS 640, kjøp heller 8800GT eller GTS 512, disse er raskere.

 

Ang. hovedkort, skal du kjøre SLI?

 

Det kommer an på. Jeg vil ha høyest mulig ytelse for prisen. Klokking er uaktuelt (kanskje med unntak av gpu), så rammen min var kanskje litt overdrevet. Om SLI gir bedre ytelse for den prisen, og det er stabilt kan jeg godt gjøre det.

 

Burde jeg kjøpe pci-ex 2.0 eller god gammeldags? har du noen forslag? har ikke bygget pc på 2 år nå, men har fulgt med sånn halveis på markedet. Men må innrømme at jeg er blank på pci-ex vs pci-ex 2.0

 

Jeg vil at pcen skal være stabil og at jeg slipper for mye dall. og skjermkorte(t/ne) må naturligvis ikke rævkjøre psu'en :)

Lenke til kommentar

Problemet med SLI er at det tvinger deg til å velge et Nforcebasert hovedkort - disse er "mer trøblete" - særlig ved overklokking og utvikler volsomt mye mer varme enn Intelbaserte hovedkort - I tilfelle ville jeg vurdert Evga 780i - Evga har MEGET bra support, og det kan godt hende du får bruke for den.

 

Et annet MEGET bra alternativ ville være et Intel X38 basert hovedkort (f.eks Gigabyte X38-DQ6 eller Asus P5E) og et ATI 3870 kort som er yter meget bra alene og 2x3870 yter minst like bra som 2x8800GT/GTS.

Lenke til kommentar
Problemet med SLI er at det tvinger deg til å velge et Nforcebasert hovedkort - disse er "mer trøblete" - særlig ved overklokking og utvikler volsomt mye mer varme enn Intelbaserte hovedkort - I tilfelle ville jeg vurdert Evga 780i - Evga har MEGET bra support, og det kan godt hende du får bruke for den.

 

Et annet MEGET bra alternativ ville være et Intel X38 basert hovedkort (f.eks Gigabyte X38-DQ6 eller Asus P5E) og et ATI 3870 kort som er yter meget bra alene og 2x3870 yter minst like bra som 2x8800GT/GTS.

 

Takk for hjelp :) jeg tror nok jeg vil satse på et skjermkort bare. Pci-ex 2.0 eller pci-ex? hvilke kort vil du anbefale da?

Lenke til kommentar
det er ikkje nokon ytelse forsjell på 1.0 og 2.0. Eg ville gått for 8800GTS 512 og eit Asus P5K3 Deluxe

 

Hold deg langt unna dette kortet - det er DDR3........

 

I tillegg er det et P35basert kort , P35 er optimisert for DDR2.

 

 

Det er riktig at det ikke er noe ytelsesforskjell på pcie 1.0 og 2.0 pr. dags dato, men skader ikke å tenke noen måneder fram i tiden heller

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
det er ikkje nokon ytelse forsjell på 1.0 og 2.0. Eg ville gått for 8800GTS 512 og eit Asus P5K3 Deluxe

 

Hold deg langt unna dette kortet - det er DDR3........

 

I tillegg er det et P35basert kort , P35 er optimisert for DDR2.

 

 

Det er riktig at det ikke er noe ytelsesforskjell på pcie 1.0 og 2.0 pr. dags dato, men skader ikke å tenke noen måneder fram i tiden heller

 

 

Skjønner. hvilket hovedkort ville du anbefalt sammen med to av denne http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=88824?

 

og vil de støtte hverandre i crossfire-oppsett? hovedkortet må i såfall støtte pci-e2.0 og være på mpx.no :)

Lenke til kommentar

hvorfor velge et hovedkort til mer enn 800kr hvis man ikke skal klokke? trenger strengt tatt ingen x38 da. kjøp det billigste p35-hovedkortet som er i sjappa, de virker de òg.

ellers er det 8800gt/gts512 eller ati 3870 som gjelder. ati er best hvis det er planer om mer enn ett skjermkort, fordi du slipper nForce hovedkort.

og hvorfor betale 2000kr for e6850 når du får e6750 til 700kr mindre. den er ikke så mye tregere. og kan med letthet klokkes til 3,2ghz (uten særlig kunnskap om overklokking, du må bare vite hvor bios er...)

varmere blir den heller ikke...

Endret av newman221
Lenke til kommentar
hvorfor velge et hovedkort til mer enn 800kr hvis man ikke skal klokke? trenger strengt tatt ingen x38 da. kjøp det billigste p35-hovedkortet som er i sjappa, de virker de òg.

ellers er det 8800gt/gts512 eller ati 3870 som gjelder. ati er best hvis det er planer om mer enn ett skjermkort, fordi du slipper nForce hovedkort.

og hvorfor betale 2000kr for e6850 når du får e6750 til 700kr mindre. den er ikke så mye tregere. og kan med letthet klokkes til 3,2ghz (uten særlig kunnskap om overklokking, du må bare vite hvor bios er...)

varmere blir den heller ikke...

 

takk for tips :) har du link til det hovedkortet som passer til 2x 3870?

og trenger jeg en brikke mellom dem?

Og kan psuen min kjøre dem uten å ligge på bristepunktet?

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/product.php?productId=73507

asus p5k regner jeg med har støtte for 2x3870.

om du trenger bro mellom de korta har jeg ikke peiling på.

og når det gjelder strøm har vel watt-galloppen tatt helt av. det er kun spesielt interesserte som trenger mer enn 500w. har man en 500w fra qtec eller andre jallapsu'er kan man få problemer, men corsair er bra. så ikke bekymre deg for strømmen (med mindre du har 8 harddisker, vannkjøling, neonlys, kaffetrakter og annet tull koblet til)

Lenke til kommentar

P35 hovedkort og Crossfire er langt fra optimalt - den ene kortet vil gå i pcie 1.0 4x modus, noe som bremser en del - jeg har både ett MSI P35 NEO2 og et Gigabyte X38-DQ6 i "stallen" så dette har jeg prøvd ut.

 

Dessuten har ikke Asus P5K "cheapo" versjonen Crossfire støtte - Du må opp på P5K Premium som koster ca 1500,- Da kan du liksågodt gå for et X38 kort.

 

Edit: Det er mulig at standard P5K har Crossfire støtte ser det ut til.

 

Skal du kjøre Crossfire er det X38 som gjelder nå.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...