Gå til innhold

MIDI-signaler fra keyboard registreres ikke på lydkort


ZenCo

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har fått et eksternt lydkort, Audio Kontrol 1. Bilder i spoiler.

 

 

20061029-audio_kontrol1.jpg

 

 

Jeg har et keyboard som jeg har koblet til (Edirol PC-50), kabelen går fra Output keyboard til Input lydkort. I manualen står det at nå skal det være signal på lydkortet. Hvorfor jeg ikke signal? Jeg har testet lydkortet med gitar via jack, fikk lyd til pc-en også. Keyboardet viser signal på skjermen sin når jeg trykket på tangentene, men på lydkortet skjer ingenting. Hva jeg gjør feil?

 

 

Her er også bilde av keyboard om ønsket:

 

PC-50_PC50large.jpg

 

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke lydkort pleier å ha metere for innkommende midi, men i cubase er det en mulig å se det på transport panel (F2).

 

Lag et midispor, legg på en synth, velg all midi inputs som input på midisporet og synthen på output.

 

Da bør du ha lyd.

 

Du har passet på å velge riktig asio-driver, sant?

Lenke til kommentar

Jupp, valgte det nettopp istad. Da fikk jeg hvertfall lyd i gitaren!

 

Men når jeg var i Cubase, fikk jeg ikke opp VSTi-lista, så jeg fikk ikke valgt den som et alternativ i Output-rullegardina. Du sa "Trykk F11", men det skjer ingenting da. Hva gjør jeg for å finne denne lista?

 

Men visst det ikke viser signal på lydkortet, kan det umulig vise i Cubase.

Lenke til kommentar

Hvis ikke F11 funker, så finner du vst instruments under devices.

 

 

Lydkort pleier ikke alltid å indikere midiaktivitet. Mitt gjør det, men jeg har fireface. Vises kun på selve kortet, ikke i softwaren.

 

 

Anbefaler uansett å lese cubasemanualen, eller eventuelt quick start guiden hvis du er lat.

Finnes på www.steinberg.net

Lenke til kommentar

Om du kobler MIDI keyboardet gjennom USB eller gjennom det eksterne lydkortet er egentlig irelevant for hvilket lydkort du skal benytte. MIDI overfører som nevnt bare enkle data til en valgt klient, f.eks en vsti, vstien proseserer disse datane videre ut gjennom en valgt lydklient.. Sørg for å benytte ASIO driveren på det ekserne lydkortet ditt slik at forsinkelser blir minst mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...