Gå til innhold

Hvor lenge vil denne maskinen vare?


morten89

Anbefalte innlegg

Bærbar dell Inspiron 1501 PC

 

System

Microsoft windows XP

Home Edition

Versjon 2002

Service Pack 2

 

Dell Inspiron 1501

AMD Turion 64 X2 Mobile

Technology TL-50

1.6 HHz, 1,87 GB RAM

 

Hvor lenge kan jeg ha denne før den "bør skiftes"?

 

Vil helst priorietere å bruke den til skole, vet at dette krever jo ikke så mye akkurat.

Men ellers, se litt film.. Det skal jo være god nok for dette og framover forhåpentligvis.

Spiller egentlig ingenting, utenom en runde cs av og til.. Hvis det ikke kommer et annet veldig kult spill ut på markedet...

 

Den bør vel reelt sett vare en god stund om den ikke blir infected av et virus el. noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge varer en Honda?

 

Spørs vel på bruken?

Maskinen er jo absolutt ikke laget for nye spill.

Er lenge siden jeg har sett et virus som ikke lar seg fjerne med en formatering så det er vel lite å bekymre seg over. (Husker viruset som ødelag bios for...9 år siden(?) så den måtte flashes om) Så om du bruker den pent og ikke har krav til at du skal kunne spille noe særlig nyere spill enn cs så kan den vare lenge for deg.

Lenke til kommentar

1,87 GB RAM? Høres ut som du har delt skjermminne på maskinen. Da er ikke dette særlig maskin til 3d-spill. Men det lages stadig vekk kule spill som ikke krever det råeste av 3d-kraft.

 

Hvis du stort sett bruker maskinen til å se på film og skolearbeid så varer denne maskinen i årevis. Å se på film krever nesten ingenting av maskinen og om noen år vil det å se på film fremdeles kreve nesten ingenting av maskinen. Det første som sannsynligvis ryker på maskinen er harddisken. Hvor lenge den varer er ikke godt å si, 3-4 år eller mer kanskje.

Lenke til kommentar
Og som om det er selve formatteringen som ordner alt...

 

formatering ordner da vitterlig alt...

 

Det er riktig, men om du leser skriver jeg at det ikke er "selve" formatteringen som ordner alt. Det er reinstallasjonen av Windows som er det viktige, det var det jeg ville sette fingeren på. Det holder jo å kaste alle filene og katalogene. Med mindre filsystemet er korrupt trenger man ikke et nytt...

Endret av gothtec
Lenke til kommentar

ventle Posted Today, 11:50

Hvis du ikke skal spille kan maskinen vare i både 5 og 10 år før den må skiftes ut. Formater maskinen en gang i blant (en gang i året eller annenhvert år), rens maskinen for støv innvendig en gang i året og pass godt på den, så vil den være som ny i all overskuelig fremtid.

 

Takker for innlegg,

 

Har faktisk nettopp formatert og slettet alle unødvendige ting + spill. Hadde 40gb ledig. Nå har jeg 80 gb ledig:) da er det en del å gå på!

Fikk hele 5 gb mer ledig plass bare på diskfragmentering..

 

Må man være sånn "pro" for å kunne rense maskinen, el. er det bare å putte en støvsuger nedi maskinen, så er det done:P? hehe "I'm a noob on computer:P"

 

Hvilke virusprogram anbefaler du forresten? Er ikke norton ganske bra. Hadde McAfee. Men det slettet jeg nettopp.. Så nå har jeg midlertidig ingenting!:p Det er jo ganske så dumt.. må skaffe et ganske fort..

Har noe som kalles spy doctrinal og registry mechanic som renser registeret og maskinen for spam og slikt..

Har egentlig ganske god erfaring med disse to programmene.

 

Ja, enig gothec. Skulle gjerne hatt Mac, hvis det var det du siktet til..

 

skjønte ikke hva dere mente med ghost image:/

 

 

Hvis du stort sett bruker maskinen til å se på film og skolearbeid så varer denne maskinen i årevis. Å se på film krever nesten ingenting av maskinen og om noen år vil det å se på film fremdeles kreve nesten ingenting av maskinen. Det første som sannsynligvis ryker på maskinen er harddisken. Hvor lenge den varer er ikke godt å si, 3-4 år eller mer kanskje.

 

Hvordan passer jeg ekstra godt på harddisken?

-Er det bra for harddisken å ikke ha alt for mye innpå? regner med JA..

 

Har forresten 54 prosseser kjørende på maskinen nå.. Er dette mye..

På min tidligere stasjonære pc hadde jeg bare 30:/

Har på følelsen at det ligger en del unødvendige programmer som ligger å kjører i bakgrunnen og jeg ikke vet hva er. Hadde selv en gjenopprydding på nødvendige programmer, men er fortsatt like mange prosesser som kjører. Har også gått inn på START menu - kjør -> "msconfig" og valgt diverse programmer for oppstart med windows.. Er ikke helt sikker på alle programmene da.. Virker egentlig ikke som dette hjalp, eller hadde noen innvirkning!

 

Maskinen står ellers på så og si 24/7 bortsett fra at den går i dvalemodus når jeg går fra PC-en.. Slår den av inniblant. Er dette en god behandling av en bærbar pc? Med tanke på gå seg varm, vifte o.l.?

 

Maskinen er 1 år gammel om jeg ikke husker feil!

Lenke til kommentar

For all del ikke bare kjør støvsugeren nedi :p Ikke vær borti komponenta, siden det kan/ER statisk elekstrisitet i støvsugeren. Da griller du komponenta i PCen!

 

Til virus program er AVG Free et godt program, brukes det selv og er godt fornøyd!

 

Vil tro det er det samme om du har harddisken helt full eller ikke? ;)

 

Ghost Image er et "bilde" av harddisken du tar RETT ETTER formatering. Også når du har stappa PCen fullt av programmer å dritt, så bare laster du det Ghost Image inn på harddisken din, så er den nyformatert, enkelt og greit :) Bruker dette selv, og det funker som bare rakkern!

Jeg bruker Norton Ghost til dette og er godt fornøyd med det, men det finne også andre og gratis alternativer, men har ikke noe kjennskap til de.

 

 

Sempron ;)

Endret av Sempron
Lenke til kommentar

Det er i hovedsak to ting som kan ødelegge harddisken:

- støt/vibrasjoner når den er i bruk

- den går i stykker av seg selv

 

Det første bør du klare å unngå, det siste er det ingenting du kan gjøre for å unngå. Alle harddisker har en MTBF, Mean Time Between Failure, som er den gjennomsnittlige tiden det tar før en harddisk av en bestemt type tar kveld helt av seg selv. Dette er ikke den maksimale tiden du kan bruke din egen harddisk, men sier noe om sannsynligheten for at harddisken din går i stykker. Hvis en bestemt harddisk for eksempel har en MTBF på en million timer (en ganske vanlig MTBF) og det er produsert en million av dem, så vil en av disse diskene gå i stykker helt av seg selv etter ~en times bruk, enda en vil ryke etter to timer osv.

 

Om harddisken er full eller ikke har ikke betydning for hvor fort den går i stykker :) derimot vil en nesten full harddisk gjøre maskinen tregere...

 

Støvrensing kan du gjøre selv om du er litt fingerferdig. Som det sies over, IKKE bruk støvsuger, men kjøp trykkluft på boks som du bla. får på Clas Ohlson. Om du ikke er komfortabel med å åpne maskinen kan du ha en viss effekt av å blåse inn i luftinntak/utblåsingene, men det beste er å få åpnet kabinettet og få blåst det helt rent i alle kriker og kroker.

Lenke til kommentar

Ghost Image er et "bilde" av harddisken du tar RETT ETTER formatering. Også når du har stappa PCen fullt av programmer å dritt, så bare laster du det Ghost Image inn på harddisken din, så er den nyformatert, enkelt og greit Bruker dette selv, og det funker som bare rakkern!

Jeg bruker Norton Ghost til dette og er godt fornøyd med det, men det finne også andre og gratis alternativer, men har ikke noe kjennskap til de.

 

Norton Ghost er da et program regner jeg med?

Håper det er lett å bruke...

 

Har selv erfaring med AVG. Synes igrunn ikke dette er så bra. Hadde et annet, det fjernet bedre og rensket opp bedre.. Husker bare ikke hva dette het:('

 

Støvrensing kan du gjøre selv om du er litt fingerferdig. Som det sies over, IKKE bruk støvsuger, men kjøp trykkluft på boks som du bla. får på Clas Ohlson. Om du ikke er komfortabel med å åpne maskinen kan du ha en viss effekt av å blåse inn i luftinntak/utblåsingene, men det beste er å få åpnet kabinettet og få blåst det helt rent i alle kriker og kroker.

 

 

Hvor mye koster det for en slik støvrenser på Clas Ohlsen?

Hvordan åpner man maskinen igrunn? Er det noen skruer man må skru opp?

 

Kan ikke være så promblemfullt vell..

Lenke til kommentar

nå klarer jeg ikke å finne denne trykkluftsboksen på CO, men antar den koster rundt hundrelappen.

 

Åpne maskinen er ikke så vanskelig så lenge man er forsiktig og har det rette verktøyet (kommer langt med ett sett mini-skrutrekkere). Vet ikke hvordan det er på akkurat din maskin, men vanligvis må du fjerne alt du får til å løsne, kanskje sprette av ett påklipset deksel, skru ut alle synlige skruer, og så forsiktig brekke over- og underdelen av kabinettet fra hverandre (dette er klipset sammen).

 

Bruker selv Avast! Antivirus som jeg er fornøyd med, er gratis og har hittil ikke sluppet gjennom noe skadelig på maskinen. Ser også at mange skryter av NOD32, som påstås å være det beste på markedet, men det er da ikke gratis.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har kjøpt meg en slik luftblåser nå;)

Kostet til og med under 100 på Clas Olson!

Men, er det en spesiell metode for å fjerne støv og skiten fra tastaturet? Er det bare å blåse nedi, og vekk det går, eller må man blåse undenofra, eller siste.. ta av alle taster?

Håper ikke på det siste... Trenger litt hjelp!

Noen som har lure tips?

Lenke til kommentar
Spiller man ikke så holder maskina lenge, har selv en IBM ThinkPad T21 (PIII 800MHz) som er 7 år gammel.

 

Edit: Egentlig bare en ting jeg har å utsette på maskina, batterikapasiteten er dårlig ved filmavspilling (grunnet naturlige årsaker).

Du får "fornyede" batterier hos www.batteryrefill.com som er bedre enn de var da de var nye. funker helt utmerket på en T22 :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...