Gå til innhold

Forvirret over dagens skjermkort


Raziel2p

Anbefalte innlegg

Kort foralt; Har tenkt å kjøpe meg en noenlunde billig PC, helst under 5000, men ser at skjermkortmarkedet har forandret seg mye siden jeg holdt meg oppdatert. Ser f.eks. at selv nye kort som 8600GT får lavere FPS i alle spill enn gamle 6600GT, som står ødelagt i gamle PCen enda. Mulig at jeg leser fullstendig feil her, men antar dette er pga DX10.

 

Jeg har tenkt meg en PC som kjører XP - har ingen planer om å installere Vista. Er ikke tenkt på noe særlig spillbruk, men det fins enkelte halvgamle spill som jeg fortsatt kunne tenkt meg å grave fram - Half-Life 2, CS:Source eller Warcraft, for eksempel. Eldre spill også, men antar at de vil kjøre på selv de billigste kortene uansett. Har altså ikke planer om å kjøre noe som helst DX10. Dermed lurer jeg på hvilke kort jeg bør vurdere. 6800GT eller X1950 ser jo ut som de mest aktuelle valgene, men når det ser ut som at de taper kraftig på DX9 og eldre fordi de har DX10 støtte, lurer jeg på om dette er så smart.

 

Mulig jeg tar kraftig feil her, men skulle uansett gjerne hatt en liten oppdatering på hva som finnes på markedet. Tenker at kortet ikke bør koste mer enn 1500, helst mindre enn 1000 ettersom jeg prøver å holde et budsjett, men vet ikke hvor realistisk dette er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser f.eks. at selv nye kort som 8600GT får lavere FPS i alle spill enn gamle 6600GT, som står ødelagt i gamle PCen enda. Mulig at jeg leser fullstendig feil her, men antar dette er pga DX10.

 

Hvor har du det fra?

8600GT er langt, langt, langt bedre enn 6600GT, DX10 eller ikke. Men med det sagt er ikke 8600GT et spesielt godt kjøp, heller. Radeon HD3850 er et svært godt kjøp til ca. 1200 kr. Hvis du har råd til det, kjøp et Radeon HD3870 eller et GeForce 8800GT til rundt 1500,-

Økonomikort; du får et 8600GT for under 800 kr.

Se denne oversikten.

Lenke til kommentar
Mitt 6600 GT fra Sparkle hadde ingen aux strømkontakt. Jeg veit ikke om dette var grunnen, men det førte til at noe kalt nVidia power sentinel kom og roundhousekicka meg i ansiktet med en feilmelding hver gang spillingen ble intens.

 

Var det vanlig at disse korta ikke hadde aux strømkontakt?

Mitt 6600GT kort har aux strømkontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...