Gå til innhold

Hvordan blir fremtidens grensesnitt?


Anbefalte innlegg

I 30 år har vi brukt mus og tastatur. Da er det vel snart på tide å bytte dem ut?

Mange tenker vel at mus og tastatur funker fortsatt. Hvorfor skal vi bytte?

 

Vi trenger noe som er logisk og enkelt i bruk. Hvor mange ganger har du ikke hjulpet mamma/pappa/bestemor/bestefar etc. fordi de ikke vet hva de skal gjøre på pc’en? Dagens grensesnitt er ikke logisk.

 

Det er allerede flere som surfer på internett på iPhone/iPod Touch enn på Windows Mobile og Symbian mobiler (Nokia S60) selv om iPhone/iPod Touch kun har vært på markedet et halvt år. Dette viser at hvis det er enkelt, så bruker folk det.

 

Det er også flere som har sin egen pc. Dette er et resultat av det har blitt billigere, men også fordi det er enklere å bruke en pc nå enn for 20 år siden.

 

DOS

post-25080-1199016006_thumb.jpg

 

Dagens Mac

post-25080-1199016178_thumb.png

 

Dagens operativsystem er mer logisk, og lettere å lære seg enn for 20 år siden. Jeg tror de fleste ville sittet og klødd seg i hode hvis de hadde kommet inn i DOS.

 

 

David Pogue

 

 

Vi må tenke både på åssen vi skal styre og hva vi skal styre.

 

Software

Mouse gesture

Stemmegjenkjenning

 

 

Hardware

Art Lebedev

Apple multitouch keyboard

Microsoft Surface

Nintendo Wii - Mulighetene med

Tankekontroll

 

Det er mange som er skeptisk til multitouch tastature uten feedback, Nokia har vist frem tactile feedback som skal gi deg en følsen av å trykke på et vanlig tastatur.

 

 

Men skal vi bytte ut tastatur og mus, så må både software og hardware være logisk og enkelt å bruke, og ikke minst billig. Software messig er vi ikke så langt bak, det har vært mye fremgang de siste 20 årene.

 

Vi vil nok se det først på laptops, hvor det er begrenset med plass. Tenk deg en laptop med kombinert mus/tastatur, da kan vi gjøre laptopene enda mindre! Jeg tror vi bytter ut det konvensjonelle tastaturet, men at vi beholder musa. I hvert fall foreløpig, inntil vi har noe som er mer/like nøyaktig.

Endret av Zuluzion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for min del så ser jeg to ting som kommer, bare vi har nok datakraft, AR og nevrale grensesnitt.

 

AR, eller Augmented Reality, handler rett og slett om å ta verden rundt oss, og lage datagrafikk som passer inn i den.

 

slik som for eksempel ett vindu som svever i løse lufta eller henger fast på nærmeste vegg, men som er ren datagrafikk.

 

dette gjennom briller, linser eller det tidligere nevnte nevrale grensesnittet.

 

og det handler om rett og slett å plugge en datamaskin inn i hjernen eller ryggraden slik at den kan lese og skrive til nervesystemet.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg dere tenker litt langt her.

 

og det handler om rett og slett å plugge en datamaskin inn i hjernen eller ryggraden slik at den kan lese og skrive til nervesystemet.

 

Den delen tror jeg nok vi må vente en stund på..

 

Men jeg er enig, utviklingen av datakraft står nok foran brukervennligheten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...