asicman Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 (endret) Jeg skal bygge en ny filserver og kunne tenke meg et lite kabinett. Har sett på Lian Li PC-G50B. Men hos Microplex står det «NB! Grunnet strømforsyningens plassering er det ikke plass til prossesorkjølere høyere enn 80mm.». Jeg fikk tips om at Zalman CNPS8000 var en bra og lav vifte. Har planer om å bruke et ASUS P5N-E/SLI med E6850 CPU. Er det noen som vet om dette vil passe i kabinettet? Har tenkt til å sette 4 stk. disker i brønnene i fronten. Eller er det noen andre kabinett som kan anbefales? Endret 30. desember 2007 av asicman
Bolson Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Kabinettet ser bra ut det, selv om jeg personlig ville ha valg et litt større kabinett med PSU plassert som normalt (og litt flere plasser for harddisker). Egentlig betyr det lite hvordan en filserver ser ut, jeg plasserer de i alle fall ute av syne. Er også greitt med god luftgjennomstrømming, slik at man kan kjøle godt med harddisker. Selv har jeg et CoolerMaster Cavalier 3 som filserverkabinett og er meget godt fornøyd. Skal du plassere diskene i front, anbefaler jeg at du bruker enten en LianLi drevramme eller Chieftech drevramme med hotswap. I begge tilfeller får du plass til en DVD-brenner + 4 stk HD i fronten. Men ditt HK og CPU valg forstår jeg ikke bæra av. Rett og slett bak mål valg for en filserver. Er det en rein filserver holder en CPU til 600 kr i massevis (f.eks E2160), og et Gigabyte GA-G33-DS3R. Prisen blir omtrent hipp som happ, men Gigabytekortet har 8 stk SATA samt innebygd GPU. Så sparer man de pengen. Skal serveren brukes til mer avanserte oppgaver, ville jeg faktisk valgt en firekjerners CPU.
asicman Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Skrevet 30. desember 2007 Takk for svar Bolson. Kabinettet ser bra ut det, selv om jeg personlig ville ha valg et litt større kabinett med PSU plassert som normalt (og litt flere plasser for harddisker). Egentlig betyr det lite hvordan en filserver ser ut, jeg plasserer de i alle fall ute av syne. Jeg har tenkt til å sette den vekk så den trenger ikke å være så estetisk som Lian Li kabinettet er, men jeg har lyst på en liten boks med plass til 4 stk disker, enten i bakplan (som du sier) eller i 4 stk. hot-swap skuffer som plasseres direkte i brønnene. Jeg har en 200MHz filserver i dag og er ikke spesielt plaget av ytelsen. Men ditt HK og CPU valg forstår jeg ikke bæra av. Rett og slett bak mål valg for en filserver. Er det en rein filserver holder en CPU til 600 kr i massevis Det forstår jeg. Jeg skal kjøre simuleringer, editering, kompilering osv. i tillegg (typisk en process av gangen). Grunnen til at jeg har valgt kortet er at jeg har brukt kombinasjonen av kort, CPU, minne og Linux tidligere og det er stabilt og gir bra ytelse. Jeg skal se nærmere på Gigabytekortet du beskriver.
Bolson Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Det forstår jeg. Jeg skal kjøre simuleringer, editering, kompilering osv. i tillegg (typisk en process av gangen). Grunnen til at jeg har valgt kortet er at jeg har brukt kombinasjonen av kort, CPU, minne og Linux tidligere og det er stabilt og gir bra ytelse. Jeg skal se nærmere på Gigabytekortet du beskriver. Jevnt over bruker Intel sine brikkesett å være bra når det gjelder Linux. Det eneste jeg er i tvil om på dette er Realtek nettverkskontrolleren, men jeg vet at Realtek har drivere til denne både for 2.4 og 2.6 kernel. Samme gjelder lyddelen, men den har du neppe bruk for. Resten krever Intel drivere, og det er sjelden problematisk på Linux. Valg av CPU spiller vel minimal rolle for stabilitet på *nix. Det er vel kombinasjonen HK og minne som eventuelt betyr noe. Ellers er det jeg hører at Intel brikkesett er det desidert mest stabile på servere, selv om min faktisk går på nForce (men det er fordi jeg bruker bare AMD på servere. Slår Intel sine CPU-er på det mine servere gjør)
Spirre Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 (endret) hva med dette? det har 4 stk. 5,25 brønner, 2 stk. floppy brønner og 4 stk. harddisk brønner. om du da putter inn en CM stacker 4 in 3 modul (koster ca 150kr m/12cm vifte) og utnytter floppy brønnene så har du plass til 10 disker og en dvd spiller det er ikke spesielt pent å se på, men til den prisen så er det et bra valg. personlig foretrekker jeg bedre plass. bruker den gamle stackeren fra CM til filerserver her. men så koster den ca 1300kr også da. Endret 30. desember 2007 av Spirre
asicman Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Skrevet 30. desember 2007 Det eneste jeg er i tvil om på dette er Realtek nettverkskontrolleren, men jeg vet at Realtek har drivere til denne både for 2.4 og 2.6 kernel. r Jeg ser at det ligger drivere her, så det burde gå bra, selv om driveren ser forholdsvis fersk ut...
Bolson Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Det eneste jeg er i tvil om på dette er Realtek nettverkskontrolleren, men jeg vet at Realtek har drivere til denne både for 2.4 og 2.6 kernel. r Jeg ser at det ligger drivere her, så det burde gå bra, selv om driveren ser forholdsvis fersk ut... Det er versjon 8, så den har nok noen år på baken.
asicman Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Skrevet 30. desember 2007 hva med dette? Ikke spesielt pent, men en mulighet. 5 cm høyere og 9 cm dypere enn G50B kabinettet. Er det forresten som som kjenner NorthQ 2210? 430x200x430mm med "9 x 51/4" drive bay (mesh front look)", men det er lite brukbare bilder og informasjon på hjemmesidene deres.
Spirre Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 det er kjekt med litt extra dybde i ei kasse som det skal monteres flere disker i. det blir veldig fort kabelrot om det er trangt.
asicman Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Skrevet 27. februar 2008 Det ble et Lian Li PC-G50B. Kjøpte en Zalman vifte som passet. Det eneste jeg trenger nå er en diskramme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå