Gå til innhold

4 Harddisker som en partisjon?


maltake

Anbefalte innlegg

Hei og god jul og godt nyttår til folket

 

Jeg har nå kjøpt meg 4 nye disker av type Western Digital 500GB med en Diskkontroller av type Sunsway/ST Lab PCI ATA133.

Det jeg lurte på var om det var noen mulighet for å få disse diskene til å sammkjøre sånn at de oppfører seg som èn partisjon.

 

Det negative med det måtte jo ha vært om vis en av diskene ryker, så mister jeg hele eller deler av innholdet, pga at filene blir lagret på forskjellige steder.

 

Tenkte kanskje at dette var mulig, siden det går ann å sammkjøre 2disker (RAID) sånn at de jobber raskere, men da mister jeg jo halve lagringsplassen.

 

Må legge til at jeg er veldig usikker på om emnetittelen passer til dette, og det må jeg virkelig beklage.

 

 

Takk for all tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan sette det opp som JBOD, da ser du alle diskene som en disk, og mister du en disk, mister du kun det som var lagret på den disken, og evemtuelt sitter igjen med en fil som du bare har halve av. JBOD setter sammen diskene, men ikke noe mer, så når den ene er full, begynner den å lagre på den neste automatisk, men OSet ser det hele som en stor disk.

 

alternatict kan du jo vurdere raid 5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...