Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Røyk fra hovudkortet..


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp kjøpt nye deler til min data:

Hovudkort: Asus P5K, P35, Socket 775 Hovedkort

Prossesor: Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz, 1333FSB

Minne: OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT

Skjermkort: Gainward GeForce 8800GT 512MB Skjermkort

Strømforsyning:Fortron Source Blue Storm II 400W

 

Satt inn i alle delene, og startet opp. Det som hendte først var at ingen ting kom opp på skjermen, det så ut som alt hadde strøm som det skulle. Viftene gjekk, pw ledden lyste, stod å skiftet mellom analog og monolog en liten stund, så ble det helt svart,men knappen på skjermen bare blinket av og på.

Jeg omplasert på noen ledninger og starten opp igjen, ingen ting skjedde. 3. gangen jeg prøvde å starte opp begynte det å ryke fra hovudkortet, ca mitt på. Det røk fra en rød og kvit ting som stikker litt ut, den er rund. Den ligger litt nedenfor cpuen til venstre. Jeg startet ikke opp dataen da det skjedde, men trykket bare strømforsyningen på. Så nå tørr jeg ikke røre strømforsyningen, er hovudkortet ødelagt? Er det trygt å skru på strømforsyningen igjen?

Endret av stian_boe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skummelt med røyk fra hovedkortet - har vel huska "spacere" mellom kortet og kabinettet (hovedkortskuffa)?

Kabinettet eg har har og folie som skulle på to plasser bak hovedkortet for og unngå kontakt mellom kabinett og hovedkort.

 

Den røde/kvite som stikker ut kunne høres ut som en kondensator..

Lenke til kommentar

forundrer meg at du i det hele tatt fikk startet maskinen med det oppsettet der, 400w på det oppsettet der? jaja..

 

 

for og si det sånn, røyk det fra hovedkortet så har du GANSKE sikkert grilla noe... jeg fikk lekk på vannkjølinga mi og en sprut gikk i agp porten, gnister og røyk, men alt funka enda heldigvis.. (ABIT FTW!)

 

 

men altså. plukk fra hverandre alt igjen, sjekk at hovedkortet ikke ligger inntil plata. når du ghar sjekket det, sett i cpu, (og kjøler!) og ram og skjermkort og harddisk. så kobler du ikke til noe annet enn viftene, strøm til harddisk, skjermkort. så kan du koble til KUN power on kontakten og trykke på maskina. smeller det da så har du gjort noe alvorlig galt. men du må nesten bare prøve deg frem, spør her igjen om du er usikker. lykke til

 

 

edit: ja og du, gjerne fortell oss hva du byttet om på.. og ja den røde og hvite er en kondensator. hovedkortet KAN fungere med en defekt slik en, men er en sjans for at det er dødt også.

Endret av Sweet
Lenke til kommentar

Har gjort noen små endrigner å nå startet den, men kommer ikke inn i windows:/

Går inn på biosen og der ligger hardisken og cd-rom. Det som hender er at det ser ut som windows skal starte, men når det kommer til loadingen går den i en kort blue screen og så restart..

Har kjøpt et nytt hovudkort nå uansett, så viss det er noe med dette hovudkortet så er det ikke så stort problem.

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk med deg stian_boe, men vet du hva du gjør? Når det ryker fra komponenter er det ganske sikkert noe galt :)

 

Det første du burdre gjøre er å "resette" BIOS'en din (dette står det mer om i manualen til hovedkortet ditt), siden du har problemer med å starte Windows. Kan like godt formatere også! Dessuten burde du kjøpe en mye kraftigere stromforsyning en du har gjort, så maskinen din får nok strøm til alle komponenter. Deretter burde du gå over alt engang til. Bygg maskinen på nytt!. Sjekk at ingen kabler ligger i klem, eller blir for varme, dette kan nemlig føre til at det begynner å ryke og tilslutt kortslutter.

 

Det HAG sa lengre opp er også meget viktig hvis du gjenre vil beholde maskinen din en stund!

 

Anbefaler deg at du tar en titt her: http://www.hardware.no/guider/hele_maskine...c-en_selv/45552

 

Lykke til!

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Har gjort noen små endrigner å nå startet den, men kommer ikke inn i windows:/

Går inn på biosen og der ligger hardisken og cd-rom. Det som hender er at det ser ut som windows skal starte, men når det kommer til loadingen går den i en kort blue screen og så restart..

Har kjøpt et nytt hovudkort nå uansett, så viss det er noe med dette hovudkortet så er det ikke så stort problem.

Du må reinstalere windows da HAL er forandret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...