Gå til innhold

Problemer å oppgradere systemet mitt med 2 750GB SATA-disker

nilsah

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en PC med Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort (BIOS rev 1013) som jeg vil utvide med to Samsung Spinpoint F1 750GB SATA2 disker. Har fra før av en Raptor 36GB SATA og to SAMSUNG 250GB SATA.Siden jeg kun har 4 SATA porter tilgjengelig (to på hovedkortet, og to på et PCI Silicon Image SiI 3112 SATALink Controller kort), flytter jeg ene 250GB disken til et eksternt kabinett.

Oppsettet jeg hadde tenkt var altså:

2x750GB Samsung Spinpoint SATA

1x250GB Samsung Spinpoint SATA

1x36GB Raptor SATA

Så til problemet mitt:

Om jeg setter en eller begge 750GB diskene på SATA-portene på hovedkortet, stopper maskinen opp i oppstarten under Silicon Image sin boot-loader med en gang det kommer opp 750GB disk på listen. Setter jeg begge 750-diskene på PCI-kortet, og raptoren og 250GB disken på hovedkortet, finnes det visstnok plutselig ingen bootable device lenger (selv om alle 4 diskene tilsynelatende blir oppdaget) Setter jeg raptoren + en 750disk på PCI kortet, og 250GB på hovedkortet, starter systemet ok, men da mangler en 750GB disk. Jeg vil helst slippe å ha den andre 750GB disken i et eksternt kabinett.

Jeg fant ingen BIOS innstillinger som så feil ut, men BIOSen har egentlig svært lite info i det hele tatt om SATA. Bør jeg oppgradere den kanskje? Og i så fall, bør jeg gå for original ASUS BIOS, eller brukermodifiserte? Eller er det kanskje mulig å oppgradere noen drivere? SATA boot loaderene (en for PCI kortet og en for hovedkortet) ser jo egentlig ikke ut til å være en del av BIOSen i det hele tatt...

På forhånd takk for hjelpen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse diskene er vel SATA"2" og hovedkortet har litt tid på seg (socketA, blei født for ei stund siden ca. 2002)?

Kan kanskje være to ting som får hovedkortet til og "stupe", 1. SATA"2" er ukjent, noen SATA disker har en jumper for og sette 2 disker til 1 "oppførsel". 2. De er for store for hovedkortet. Sleit med det på et hovedkort i ei K6-2 Maskin, den nekta og finne en 20Gb disk, 3Gb disken fant det da og fortsatt (står bak skjermen min nå :D

Kanskje ei løsning og finne oppdaterte drivere til Silicon "controlleren" på hovedkortet, "fangst" i et Google søk.

Skrevet

Problem solved! Jeg oppdaget at den SATA driveren som ligger i BIOSEN var v4.2.47, mens den på PCI-kortet var v4.7.50. Jeg fant en modifisert BIOS upgrade som hadde v4.2.50-driveren på plass, og vips! Der var allt i orden :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...