Gå til innhold

trenger hjelp til mat osv...


Anbefalte innlegg

Hei.

eg har merka at dei siste måndane har begynt å tatt på,so eg er på randen til overvektig her.

Skal begynde å trene litt forsiktigt(ikkje for masse,før då blir det ingenting av)

 

Trenger litt hjelp til kor masse eg skal ete på endag?

 

kor masse kaloria bør man få i seg?

 

Er det nokk å bere gå en rask tur etter jobb,før å begynde å kome i form? å deretter utvikle det.

 

eg er ei jente på 21år,165cm og 67kg :ermm:

 

maten eg spise på en dag er ca: KL 9 ei skive med leverpostei

KL 12 tre skive med leverpostei

KL 15 ei frukt

KL 19 middag(f.eks kjøttkake,spaggetti,fiskebolla)

 

men i tillegg til ditta so spise eg en go del godtteri,å drikke en go del brus! med det skal bli slutt på etter nyttår :yes:

 

en anna ting me...eg har sånn stegteller,som eg bruka i ny å ne.å eg har hørt det at går mann 10000 steg pr dag,so tilsvara det treninga man trenge. sant? usant? eg går ca 12000steg pr dag

 

 

takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis vi ser bort fra godteriet og brusen virker det der som et någelunde greit kosthold, så sant du får littegrann fysisk aktivitet, skal ikke mye til, bare at du ikke kjører til jobben, tar heisen fra parkeringsgarasjen og setter deg til i kontorstolen og sitter der til halv 4. hvis du skjønner hva jeg mener

Lenke til kommentar

Vel... basert på det kostholdet du beskriver ovenfor må du spise ganske mye godt, og drikke en hel del brus for å prestere og gå opp i vekt.

 

3 skiver, 1 eple og litt middag er ganske lite mat på en hel dag.

 

Vekten din reguleres ved hjelp av kalorier inn vs kalorier ut. Å drive og dulle med å telle hvor mange skritt man går hver dag blir bare tullete. Vil ikke regne dette som trening.

 

"eg har hørt det at går mann 10000 steg pr dag,so tilsvara det treninga man trenge"

Personen som har fortalt deg at x antall skritt pr dag tilsvarer "den treningen man trenger", er en skikkelig tulling. Har alle samme kroppstype? Veier alle akkurat like mye? er alle akkurat like høye? Har alle akkurat lik forbrenning? Har alle akkurat samme mål? Nei.

 

Hvis du stiller deg veldig negativt til det å trene, kan jeg love deg at du vil få mye bedre resultater av å spise skikkelig, uten og trene, enn å trene, men spise som faen.

 

Hvis jeg var deg ville jeg kuttet brus og godteri helt en stund fremover, og se hva som skjer med vekta. Dette kan du godt gjøre uten å trene/trene minimalt i tillegg. Vil videre spise mer, men skikkelig mat, gjennom dagen. Du kan godt legge til 2 måltider til, f.eks. Hvis du føler at du ofte går sulten, kan mange litt mindre måltider med kortere intervall mellom hemme sultfølelsen.

 

Hvis ikke klarer å legge bort snop helt, kan det være en ide å ha en spisedag pr uke. Sett f.eks av lørdagen som en dag hvor du kan spise "hva du vil", men selvsagt - "alt med måte". Dette er MYE bedre enn å småsnaske dritt hele tiden, hver dag.

 

En ting veldig mange "gjør feil" når de skal legge om livvstilen, spesielt i henhold til det med kosthold, er at man gir opp uten at det er noen grunn til det. Mange som vil ned i vekt kan fint klare å holde et skikkelig kosthold gående en periode, men så en dag sprekker det helt, og man gafler innpå med alt man ser rundt seg. Det mange gjør da, er å tenke at "faen, nå gikk det til helvete, nå har jeg ødelagt alt", og driter de i hele greia og vender tilbake til gamle vaner. Det du skal huske på er at om du sprekker en gang i blant, er det helt OK! Det eneste rette å gjøre når man sprekker, noe man nesten helt sannsynlig vil gjøre før eller senere, er å gi faen i det. Bare ignorer det, legg det bak deg, og fortsett med kostholdet som planlagt. Man skal ikke begynne å sulte seg selv som straff, ei skal man gå rundt å tro at alt er ødelagt.

 

Det som teller er det du gjør "i store mengder". Spiser du sunt og skikkelig mesteparten av tiden, er dette godt nok for de aller, aller fleste.

 

Og til slutt: Jeg er veldig for trening. Ikke bare er trening godt fysisk sett, men det kan være veldig kjekt, og ikke minst virke veldig inn på psyken! Jeg vil for all del oppfordre deg til å begynne og trene. Begynn i det små, og husk at nye vaner er alltid vanskeligst i starten.

 

Lykke til. :)

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Vel... basert på det kostholdet du beskriver ovenfor må du spise ganske mye godt, og drikke en hel del brus for å prestere og gå opp i vekt.

 

3 skiver, 1 eple og litt middag er ganske lite mat på en hel dag.

 

ja det er sant,spise en go del godteri framfor mat. so masse enklare å ta litt godteri en å gå å lage seg mat etter en lang dag på jobb.

menne tusen takk for innlegge ditt, det var veldi motiverandes :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...