Gå til innhold

Er garden noe artig da ?


GUNNISSS

Anbefalte innlegg

Okey så jeg blei kasta i Garden, er det noe artig?

 

Jeg har lest en god del på mil.no men jeg føler at det sier meg 0. Om hva du egentlig gjør gjennom et fullført tjeneste år. Første valget mitt som jeg søkte meg til var vel Jegerbataljonen så var det vel infantri og artilleri.

 

i alle fall alle kameratene mine som er militæret sier at jeg kommer til å slite noe sykt i rekruttperioden pga jeg føler at de kvalifikasjonene jeg har er stikk i strid det garden fremhever.............. lousy selvdisiplin, takler ikke kjedsomheten med å stå vakt(noe som er 50% av det du gjør), litt uryddig og VELDIG glemsk(det ligger i slekta :D)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okey så jeg blei kasta i Garden, er det noe artig?

 

Jeg har lest en god del på mil.no men jeg føler at det sier meg 0. Om hva du egentlig gjør gjennom et fullført tjeneste år. Første valget mitt som jeg søkte meg til var vel Jegerbataljonen så var det vel infantri og artilleri.

 

i alle fall alle kameratene mine som er militæret sier at jeg kommer til å slite noe sykt i rekruttperioden pga jeg føler at de kvalifikasjonene jeg har er stikk i strid det garden fremhever.............. lousy selvdisiplin, takler ikke kjedsomheten med å stå vakt(noe som er 50% av det du gjør), litt uryddig og VELDIG glemsk(det ligger i slekta :D)

 

Ta kontakt med vernepliktsverket. Halve tjenesten er å stå vakt, og det får mye tid vekk til trening av SLO, dette er tid som ville blitt brukt til å trene våpen og stridsteknikk i andre avdelinger, og hvis du er ute etter en bedre soldatutdanning, og gjerne INTOPS senere.

 

Så bør du ya kontakt med VPV, skal gå greit å forandre tjenestested hvis du bare snakker med de

Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig, når du sier at halve tjenesten står man vakt kan jeg like så si at i andre avdelinger står man på stedet hvil halve tjenesten og det er jo heller ikke riktig

 

Når man etter lang utdanning er blitt gardist er det ikke kun vakt. man rulerer på vakten. kun et kompani har vakt om pr uke. de resterende kompaniene har da enten grønn uke(trene på stridsteknikk) og utdanning (kurs ol.)

 

Som vernepliktige er gardister i det øvre sjiktet av soldater og gode kandidater for intops.

Lenke til kommentar
i alle fall alle kameratene mine som er militæret sier at jeg kommer til å slite noe sykt i rekruttperioden pga jeg føler at de kvalifikasjonene jeg har er stikk i strid det garden fremhever.............. lousy selvdisiplin, takler ikke kjedsomheten med å stå vakt(noe som er 50% av det du gjør), litt uryddig og VELDIG glemsk(det ligger i slekta :D)

Vel, det er ikke sånn at de drar på deg paradeuniform og plasserer deg foran slottet etter første uka. Bortsett fra delen om å være "VELDIG glemsk" (jeg er/var mer "litt glemsk") så beskriver de adjektivene meg også, men jeg har ingen problemer i Garden. Jeg står ikke vakt da, men jeg fikk litt erfaring med å ligge på MG-post (som sikkert er kjedeligere enn slottsvakt/leirvakt osv.), som jeg taklet mye bedre enn jeg trodde jeg ville. Selvdisiplin, uryddighet og alt det er du på nivå med etter ei uke, personlig trengte jeg bare at noen satt krav til meg også var jeg i gang.

Lenke til kommentar

Om det er det samme som før blir du plassert i samme kompani som alle andre som er på innrykket. og det blir opp til deg og flytte på deg om du føler for det.

 

Drill og musikk er ikke noe du blir kastet ut i uten å kunne spille noe så ikke tenk på det.

 

Og hårklippen skal ganske sikkert være kortere en det du tenker på nå. vi snakker et par mm. på det lengste.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ett fantastisk år i garden 06/07, er så glad jeg havnet der.

Det som er så fint med garden er at disiplinen man lærer ved å være gardist kan overføres til grønn tjeneste og man får en lettere og mer fokusert tilværelse.

Man står ikke vakt 150 dager hvis du tror det, de fleste havner på rundt 20-35 vakt døgn iløpet av tjenesten. En gardist er forøvrig ikke noe dårligere enn soldat i felt enn andre avdelinger, gardister jobber hardt for å bli gode i felt og en stor del av det å kunne utføre vakt tjeneste er faktisk det å kunne fungere som soldat og ikke en finstaset dukke.

Det er det jeg elsker med å ha vært i garden, alle tror det eneste du gjør er å stryke skjorta di å se pen ut foran slottet, de som har vært Gardist vet at det knapt er 20% av tjenesten. Vi er først og fremst kongen og kongehusets livgarde i krig og skal kunne utføre oppdrag slik som det ble gjort i april dagene 1940.

 

Kan legge til at Garden er en av de eldste avdelingene i forsvaret og avdelingsfølelsen er ekstremt sterk innad.(Man føler ett voldsomt samhold).

 

 

Å tjenestegjøre i H.M.K.G er totalt sett meget krevende både militærfaglig, menneskelig og fysisk. Kravene er dog ikke høyere enn at enhver sunn norsk statsborger vil kunne gjennomføre sin tjeneste her. Kravsettingen utvikler den enkeltes arbeidskapasitet, evne til riktig handling under tidspress, toleranse, samarbeidsevne og fysiske yteevne.

 

En gardist kan forenklet beskrives som både en gentleman og spesialisert kampsoldat.

 

Ingen kan vel egentlig forberede seg på å bli gardist, overgangen er voldsom, men man tilpasser seg allerede de første ukene i rekrutten på terningmoen leir (som førvrig er en veldig fin leir med helt nye brakker). Jeg var i elendig fysisk form men klarte meg helt fint, løp 3km på 18 min første gangen i rekrutten, da jeg tok dimme testene løp jeg på 13:50 :).

 

Noe som også er helt himmelsk(syntes ihvertfall jeg) er nå man marsjerer ned karl johan i parade og man hører hvordan 200 mann går i perfekt takt, lyden er ubeskrivelig - men når man hører det vet man att alt slit er verdt det.

 

Endret av Keylar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...