Gå til innhold

Trenger litt hjelp til lysutstyr for portrett


Anbefalte innlegg

Hei. har tatt bilder i 4-5 mnd. Startet med mest konsertbilder, men har fått smaken på portrett. Tentke å bruke litt kroner på lysutstyr. Jeg har allerede rigget til et hvit lanken som jeg tentke å ha som bakgrunn. Jeg er ingen rik mann, så jeg har ikkje råd eller lyst til å bruke store summer på dette.

 

Jeg leitet rundt, og fant først dette.

 

http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110w-lite-232.html

 

Erfaringer med dette?

 

Så gikk jeg på ebay. Famt da dette.

 

http://cgi.ebay.com/TWO-2-PRO-STUDIO-STROB...1QQcmdZViewItem

 

og dette.

 

http://cgi.ebay.com/2-Studio-Strobe-Lighti...1QQcmdZViewItem

 

 

alle tips, hint, og erfaringer er ønskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hiver meg med her jeg.

 

Dama driver og tar en del portrettbilder, hun har Canon400D med ekstra blitz, Speedlite 430EX tror jeg navnet på den var. Har rigget til en hvit bakgrunn til henne, men hun klager hele tiden over dårlig lys, derfor vurdere jeg å kjøpe

Dette til henne, men det koster jo en del, så jeg lurer på om det vil hjelpe betraktelig nok?

Lenke til kommentar

Hva man trenger, og vil bli fornøyd med, vil være en avveining mellom flere faktorer; bl.a. lommebok, eventuelle videre ambisjoner/planer, størrelse på studio, mulighet for å frakte med utendørs osv. Av disse forslagene som nevnes, har jeg kun erfaring med settet fra Kaffebrus. Jeg er i høyeste grad en nybegynner, med lav skåring på kriteriene jeg lister opp :) . Jeg kan dog si meg godt fornøyd med dette studio-settet, og mener man får mye for pengene der, og har lest flere andre som er fornøyd med dette. Om det passer til ditt behov er dog vanskelig å si. Mer for pengene, uten enorme ferdigheter til å lage kit selv, skal det dog være vanskelig å oppdrive her på kontinentet.

Lenke til kommentar
Hiver meg med her jeg.

 

Dama driver og tar en del portrettbilder, hun har Canon400D med ekstra blitz, Speedlite 430EX tror jeg navnet på den var. Har rigget til en hvit bakgrunn til henne, men hun klager hele tiden over dårlig lys, derfor vurdere jeg å kjøpe

Dette til henne, men det koster jo en del, så jeg lurer på om det vil hjelpe betraktelig nok?

 

Er ikke sikker, men tror kanskje dette er konstant lys, og ikke blits??? Har ingen erfaring med dette settet, men har et billig blits-sett kjøpt på ebay som fungerer helt fint. Min pakke, bestående av 2 x 180ws blits, 2 x softboks (50x70cm), 2 x paraply, 2 x luftdempet stativ, kom på ca 1600 inkl frakt. Min oppfatning er at disse settene fungerer utmerket til nybegynnere, og folk som er nyskjerrige på om dette er noe man vil fortsette med. Så kan man evt fortsette med dyrere utstyr etterhvert. Husk at du evt må ha sync-kabler eller trådløs trigger til blitsene (Så forøvrig at fotovideo tar hele 1000kr (!) for det som ser ut som nøyaktig samme 3håndsproduktet som du får fra hongkong til ca 200 kr inkl frakt! 5 ganger så dyrt???? )

 

Bare søk på "studio lighting" på ebay, så får du mange treff. Jeg handlet fra Mr Studio One, som holder til i HongKong (og som de fleste derifra er særdeles flink til å skrive feil tollverdi ;) )

Lenke til kommentar

Vil bare kjapt si at 110w kit'et til kaffebrus (Fotopia har det i Norge..., sammarbeid med kaffebrus), er meget bra og er blitt omtalt og anbefalt mange ganger på dette forumet. Søk litt.

 

De e-bay tingene er bare bullsh*t ettersom dette er noe tull som skrus i en vanlig lyssokkel, lader treeegt (8sek+) og har to instillinger; på og av. Litt som disse. 2*110w kitet til kaffebrus har trinnløs instilling og det lader på 0,3-2 sek og er MYE bedre!!!!

 

Anbefaler kaffebrus (fotopia) kit'et på det varmeste.

Lenke til kommentar
De e-bay tingene er bare bullsh*t ettersom dette er noe tull som skrus i en vanlig lyssokkel, lader treeegt (8sek+) og har to instillinger; på og av.

 

Nå skjærer du vel alle over med samme kam? Utvalget tilgjengelig på Ebay er enormt, og kvaliteten er sikkert varierende, men man får da vitterlig alt fra continious til megapower-pro-flash. Jeg kjøpte dette settet, synes d ligner litt på 110ws settet fra kaffebrus, bortsett fra at d er kraftigere. Og er foreløpig fornøyd.

Men for all del, norsk forbrukerkjøpslov er kjekk å ha :)

Lenke til kommentar

2x110w settet fra kaffebrus er nok noe av det billigste å få tak i som også kan brukes. 2000 kroner! Du må betale minst det samme for en ekstern påkamra blitz.

 

Kaffebrus er veldig ekspeditt. Varene raskt levert på døren. Betaler varene med kort ved bestilling. Etterpå kommer regning på moms fra Tollpost. Jeg kjøpte et par stativer og paraplyer hos kaffebrus og valgte å bruke nikonblitzer. Noe dyrere men mer fleksibelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...