Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskina fryser seg og mister kontakt med skjermen ved oppstart


Anbefalte innlegg

Hei, og god jul.

 

Min nå 3 år gamle pc har alltid fungert uten noen problemer og jeg har tatt veldig godt vare på den, helt til for noen få dager siden. Jeg kom som vanlig hjem fra en lang dag på jobb og satte meg så ned for å la den trofaste boksen underholde meg inn i de sene nattetimer. Men allerede når jeg startet opp merket jeg at det var noe galt, i bios var det $-tegn overalt og det tok noe lenger tid å laste windows enn vanlig. Når lastinga så var over og den vanligvis skal gå til login kom det så først en skjerm med tynne blå striper før alt låste seg og skjermen mister kontakt med maskina. Dette gjentar seg nå hver eneste gang jeg prøver å starte den. Utenom i safe mode, da laster windows ferdig som normalt og jeg kan uten videre problemer logge inn osv.

 

Jeg oppdaterer jevnlig drivere, fjerner ofte støv og sjekker for virus o.l. Jeg har heller ikke lagt inn eller fjernet noe software eller hardware i nyere tid.

 

 

Win XP (Alltid oppdatert)

MSI K8Neo Nvidia nForce 3 FSR hovedkort

2x Crucial PC3200 512mb DDR

Gainward GeForce 6800GT 256mb

2x WD Caviar 250gb

AMD Athlon 64 3400+ 2.4 GHZ

 

 

Alle tips tas imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe er det som har tatt/holder å ta kvelden her. Ta back-up av alt viktig, evt ta ut harddisken før det blir korrupte data på den.

 

Om du fjerner støv med støvsuger så kan statisk elektrisitet ha drept PC-en din.

Det kan være ødelagte kondensatorer.

Kan være en av chippene som har tatt kvelden.

Kan være skjermkort (direkte relatert til bugs på skjermen)

 

Min første tanke var "litt lang blodclocking" :p

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk aldri overklokket maskina i det hele tatt, den har klart seg utmerket uten. Dro til og med CoD4 uten noen problemer på 1024*768 og det meste på medium/high :)

 

Skjermkortet var det første som slo meg, det store spørsmålet er egentlig hva mer som kan ha gått feil, om det evt holder å finne ett billig skjermkort på kort sikt og om noen da hadde noen forslag til kort. Fattige studenter har ikke råd til ny pc med det første ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...