Gå til innhold

VS 2008 + VSTO Excel spørsmål


Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er rette kategorien å legge dette spørsmålet i, men jeg klarer heller ikke å finne noen andre plasser som passer like bra.

 

Jeg har et lite spørsmål i forhold til et system som jeg holder på å utvikle som bruker Excel 2007 som bakgrunn for "programmet" jeg har laget.

 

I dette programmet kan man trykke på en knapp for å endre kalkyle for deler, og man skal da få opp en datagridview med informasjon om eventuelle deler som ligger i kalkylen fra før, eventuelt en tom grid hvis det er første gang man åpner kalkylen.

 

Mitt spørsmål blir da hvordan jeg får lest informasjon, rad for rad fra Excel og inn i en datagridview.

 

Jeg har prøvd flere varianter, men sliter virkelig med å få dette til på et fornuftig vis - så eventuelle forslag mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo dirkte hårreisende. Har ikke sånne bedrifter IT-mennesker som kan fraråde slikt? Har man ikke det er det på høy tid å leie inn en konsulent.

 

Det er heldigvis ikke slikt hos oss (ikke som jeg vet om i alle fall), men flere av våre underleverandører og kunder "styrer" prosjekter nesten utelukkende med Excel.

Lenke til kommentar

mitt problem er at vi bruker super office som salgsstøtte verktøy, og pr. akkurat nå så kan ikke jeg nok om superoffice til å utvikle programvare som integrer seg mot det.

 

men hvis noen vet hvor man kan få tilgang til dokumentasjon etc. for utvikling mot superoffice uten at det koster skjorta og 3 uker på kurs så er jeg evig takknemlig for det.

 

slik det funker nå i alle fall så opprettes reparasjonsordrer som et excel dokument hvor man manuelt må taste inn delenummer. dette hadde jeg da litt lyst til å utvide slik at det var mulig å vise bilder av delene, samt velge og kalkulere jobber gjennom en windows form :) men såklart hadde det ultimate vært å laget en egen app som gjorde alt dette mot en sql base.

Lenke til kommentar
slik det funker nå i alle fall så opprettes reparasjonsordrer som et excel dokument hvor man manuelt må taste inn delenummer. dette hadde jeg da litt lyst til å utvide slik at det var mulig å vise bilder av delene, samt velge og kalkulere jobber gjennom en windows form :) men såklart hadde det ultimate vært å laget en egen app som gjorde alt dette mot en sql base.

 

Hvorfor ikke da bruke SQL Server istedet for et regneark? Det har et veldig enkelt grafisk administrasjonsverktøy hvor du kan opprette og administrerer nesten absolutt alt av objekter.

 

Du kan laste ned en 180 dagers evalueringsversjon fra Microsofts webside, eller du kan bruke SQL Server Express som er helt gratis. Er noe funksjonalitet som mangler og har en begrensing på 4GB pr database, men til ditt bruk kan det godt være at det holder.

Lenke til kommentar

Ok, nå er jeg kommet et stykke på vei - men jeg har fått et problem hva angår skriverettigheter til den aktuelle filen.

Som Dere ser av koden er jeg nødt til å referere til den samme fil som koden kjøres fra.

 

Dim connstring As String = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" + Globals.ThisWorkbook.Name + ";Extended Properties=""Excel 8.0;HDR=NO;"""

Dim query As String = "SELECT * FROM [Reparasjonsordre$A12:D32]"

 

Dim adapter As OleDb.OleDbDataAdapter = New OleDb.OleDbDataAdapter(query, connstring)

 

Dim builder As OleDb.OleDbCommand = New OleDb.OleDbCommand

builder.CommandText = query

 

Dim test As New DataSet

adapter.Fill(test)

 

DataGridView1.DataSource = test.Tables(0).DefaultView

 

Dette resulterer i feilen: Kan ikke oppdatere. Databasen er skrivebeskyttet.

 

Sannsynligvis en feil som oppstår som en konsekvens av at filen er åpen.

Men det må da gå ann å redigere på denne likevel?? Noe som må settes false som jeg ikke ser kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...