Gå til innhold

Bygge webserver for tung load, spesifikasjoner?

Jonhoo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann folkens =)

Noen venner av meg og jeg holder på å utvikle en nettside vi tror kan vokse seg ganske stor. Siden jeg er den mest tekniske i vennegjengen prøver jeg nå å se på hvordan vi kan sette opp en server som lett vil kunne oppgraderes dersom nettsiden skulle slå skikkelig an.

Jeg kjører selv to servere hjemme (To enkle servere med Ubuntu Server Edition, den ene satt opp som webserver og den andre som mailserver), men merker at kunnskapene mine om serverbygging kommer til kort når det kommer til å lage noe som er skalerbart.

Så over til hva serveren kommer til å måtte håndtere:

• Bilderesizing
  • Videokonvertering (->FLV) + FLV avspilling
  • Store mengder brukerdata (Databaser+Bilder+Video, ikke store filer, bare mange)
  • Muligens en stor mengde forespørsler, store mengder brukere pålogget på en gang..

Jeg regner med at dette er mye å kreve av en server, men det er derfor jeg nå spør dere hva som ville trengs for slike oppgaver.. I første omgang trenger jeg kun noe som kan håndtere de to første punktene, men at serveren lett vil kunne oppgraderes til å håndtere de to påfølgende punktene..

Er grid computing en mulighet kanskje?

Håper på gode svar =)

Jon

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. Budsjettet mitt er på 12500 MAX foreløpig. Det skal holde til nettsiden (forhåpentligvis) begynner å tjene inn penger, altså må den kunne holde en god del load før den må fornyes..

Er det mulig?

Skrevet

Problemet med en dedikert server er at man må betale på månedlig basis, og det blir fort veldig dyrt sammenlignet med å ha en selv. Eller er jeg helt på bærtur? :p

Skrevet

Du må jo likevel betale for linjeleie, og da er det faktisk nesten like billig å leie dedikert. Så slipper du å ha ansvar for maskinvaren på serveren selv.

Sjekk gigahost.no, jeg har veldig gode erfaringer med dedikerte servere derifra, og som du ser på prisene er det ikke store forskjellen på å leie og drifte selv..

Skrevet

Hmm.. Har funnet frem til tre mulige tilbud her nå:

Gigahost - Pakke v3.1 FRI BRUK - 13128/år

FastHosts - 13183/år

1&1 Host - Business II - 13346/år

Hvilken av disse synes dere ser best ut i forhold til pris?

Nummer tre er jeg litt usikker på ettersom den ikke har ubegrenset båndbredde (Denne siden kan komme til å generere ganske mye dersom den virkelig tar av..)

Takk for all hjelp så langt =)

Jon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...