Gå til innhold

Hvor realistisk kan gitarer etterlignes av datamaskiner? (prog-metal)

Skagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Først vil jeg bare si at jeg har absolutt ingen erfaring med gitarer og tilhørende utstyr, kan verken spille gitar og kan bare såvidt spille trommer.

Men jeg har en del års erfaring med elektronisk musikkproduksjon på hobbynivå, både fra trackere og mer kontemporær virtuell analog syntese.

De siste årene har jeg blitt mer interessert i metalsjangeren, og har lyst til å produsere metal selv. Jeg er vel heller uegnet å spille i band tatt i betraktning at jeg bare har en heller teoretisk tilnærming til musikk igjennom digital/elektronisk musikksyntese.

Derfor har jeg begynt å eksperimentere litt med syntesering av gitarer, trommer o.l. For øyeblikket bruker jeg Slayer 2.0 som gitarsynth og Gutar Rig 2.0 for å emulere vreng, amper, micer, osv. Jeg har også prøvd Revitar 2.0 og Plucked String, men ingen av disse produserer like realistisk lyd som Slayer 2.0.

Som en liten test av gitarsyntese har jeg laget en noe merkelig prog-metal-sak:

Jeg vet trommer kan emuleres relativt realistisk med samplebaserte tromme-VSTier (f.eks Drumkit From Hell), og trommene jeg har brukt i min test er istedet noe jeg har klappet sammen i Reason som jeg bruker via ReWire mot Ableton Live som håndterer Slayer og Guitar Rig.

Men det store spørsmålet er gitaren. Jeg synes den blir noe syntetisk og mangler den 'organiske' lyden til ekte gitarer. En annen vanskelig sak er å få skikkelig tung lyd. Jeg kan vrenge lyden enda mer, men den blir ikke tyngre av den grunn - blir bare mer støyende.

Er dette det nærmeste man kommer "realistiske" gitarer etterlignet av datamaskiner? Må jeg bare innse at jeg ikke kan lage like 'naturlig' klangende metal og gitarlyd som ekte vare?

Er det noen andre her som har erfaring med gitar-syntese som kan komme med innspill, tips og råd? :)

Kom gjerne med tilbakemeldinger på det lydtekniske aspektet av gitar-syntesen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, her har jeg tydeligvis ikke noe å bidra med, når det gjelder tips, men prøver meg med et innspill likevel.

Synes dette låt helt greit, jeg. Med vokal på toppen og slikt, hadde du lurt meg. Når det står fram så nakent som nå, er det klart at det blir litt for "klinisk" og riktig. Lyden endrer seg ikke noe, og det er vel problemet. Det mangler en sånn "sloppy" faktor.

Skrevet

Selv koser jeg meg med RealStrat fra MusicLab for syntisert-samplebasert gitar, og bruker Chris Hein Guitars for et veldig realistisk samplet gitarbibliotek.

Er programmert for bruk i Kontakt, og bruker script-motoren veldig effektivt, som gjør din jobb som musiker mye lettere, og lar deg komme frem til et realistisk resultat mye kjappere enn mange andre lignende bibliotek (som f.eks Prominy LPC Guitar)

Sjekk ut de to her:

http://www.musiclab.com/products/realstrat_info.htm

http://www.chrishein.net/guitar/chg_productsite.htm

Skrevet
Når det står fram så nakent som nå, er det klart at det blir litt for "klinisk" og riktig. Lyden endrer seg ikke noe, og det er vel problemet. Det mangler en sånn "sloppy" faktor.

Akkurat nå er trommene matematisk presis, og det samme gjelder gitarene, men disse blir litt "sloppy" av 'humanize'-funksjonen i Slayer. En årsak til at det er så nakent er nok at jeg kun bruker powerchords, og ingen andre gitarer eller gjøre noe fancy variasjoner med gitarene rett og slett fordi jeg ikke vet hvordan enda. Men jeg skal teste å legge inn litt shuffle på trommene og gitarene. :)

Selv koser jeg meg med RealStrat fra MusicLab for syntisert-samplebasert gitar, og bruker Chris Hein Guitars for et veldig realistisk samplet gitarbibliotek.

Er programmert for bruk i Kontakt, og bruker script-motoren veldig effektivt, som gjør din jobb som musiker mye lettere, og lar deg komme frem til et realistisk resultat mye kjappere enn mange andre lignende bibliotek (som f.eks Prominy LPC Guitar)

Sjekk ut de to her:

http://www.musiclab.com/products/realstrat_info.htm

http://www.chrishein.net/guitar/chg_productsite.htm

Takk takk!

Den akkustiske gitaren i demoen til RealGuitarist var virket veldig lovende. Skal teste RealStrat óg :)

Har tidligere testet Virtual Guitarist som også var samplebasert, men dette var samplebasert at jeg ikke fikk til å lage egne riff o.l. Men ut ifra bildene ser jo Real-instrumentene ut som de er ganske så fleksible.

Wow, stil.

Hvordan fikk du til det med trommene? :p

Trommene laget jeg med Propellerheads Reason 4.0. Det er wav-filer fra en trommepakke jeg har som er lastet inn i ReGroove-maskiner. Tromme-delen av låta streamer jeg rett inn i Ableton Live via ReWire, da det er Live som håndterer VSTiene for gitarene og Guitar Rig. :)

Skrevet (endret)

Fett! Merka meg litt rar og syntetisk lyd/vreng av gitaren på f.eks 0.10. Denne lyden går igjen. Litt sånn midi-aktig.

Den "vræææ" lyden :p

Endret av Ed Hunter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...