Gå til innhold

strømforsyning - W


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Strømforsyninga i PC-en min er død (tror jeg da... ihvertfall skjer det überhodet ingenting når jeg prøver å slå på PC-en).

 

Jeg lurer på hva W-nivået egentlig har å si... jeg har i dag en 230W ATX strømforsyning. Kan jeg bruke en med mindre/mer W?? Kan det være noe annet enn straumkjelda som er dødt? :smile:

 

æLenn

uekspert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskina "stoppa" aldri - den ville bare plutselig ikke starte.

 

Vifta til strømforsyninga har bråka/raspa en god del de siste ukene, noen ganger har jeg måttet "slå" den i gang med en blyant eller lignende.... så jeg slo av maskina som vanlig en kveld forrige uke, og når jeg skulle starte neste gang var alt dødt - ikke så mye som et blink i en diode, ikke en lyd.

 

Så vidt jeg vet har det ikke vært tordenvær e.l. i det siste, så... basert på rare lyder fra strømforsyninga en stund før det ble (helt) stille, så antok jeg at det er den som er død...?

 

Til det andre innlegget: PC-en min er noen år gammel, husker nesten ikke alle spesifikasjonene, men tror ikke det er noen enorme strømspisere... celeron prosessor, enkel HDD, enkelt (2D) grafikkort, TVtunerkort, en cdrom, en cdbrenner, nettverkskort... and that's it hvis jeg ikke husker leif.

 

Kan noen komponenter bli ødelagt av for liten strømstyrke? Av for sterk strøm?

 

æLenn

fortsatt litt usikker

Lenke til kommentar

Antall Watt(W) angir hvor mye strøm strømforsyningen kan levere til komponentene i PC-en. Hovedregelen er at jo større strømforsyning jo bedre, men det er selfølgelig litt "overkill" å bruke 340W på en gammel pentium.

 

På dagens PC-er bør du ha 250W minimum. Har du en av de raskeste prosessorene eller mange harddisker/cd-rom bør du bruke 300W.

 

Vær oppmerksom på at det er hovedkortet som startet strømforsyningen i et ATX-system. Derfor kan feilen være på HK selv om dette er sjelden.

 

JHBAMSE

Lenke til kommentar

Jaja...

Nå sier fortsatt ikke 250w eller 300w deg noe. Regner alle visste at watt ikke er en eneste stor pool som enhetene trekker effekt ufra. Ikke sant? Ta en titt på strømforsyninga, og du vil se endel volttall og amperetall (for å ta dette med teskje). Den som det står 3.3V+5V på gjelder for prosessoren. For å finne ut maks watt psu'en EGENTLIG leverer, så ta volt*ampere på alle og legg sammen til slutt. Den eneste du IKKE skal addere sammen med resten er +3.3V.

 

Nuff said.

Lenke til kommentar

Nei får all del ikke begynn og rot med strømforsyningen selv ,bare tull , desuten kan du bli grillmat av det ..

 

Det jeg annbefaler deg er og skifte strømforsyning..

Det du må vite først er om du har AT eller ATX System/Kabinett.

 

Så kjøper du deg en ny strømforsyning, EKS:

 

Bestille fra en webbutikk eller enda bedre vis du hae en databutikk i nærheten...

 

ps: et tips vis du vil bestille fra nettet:

 

psdata.no leverer kjapt : 395,- kr får en 250 watt

(mere trenge du ikke til celeron system)

 

eller vis du vil ha det billig

 

http://www.databutikken.com/no/

 

300 watt strømforsyning 183,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...