Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av første bil til ca 60k


sindre2

Anbefalte innlegg

Nå er det da min tur til å handle min første bil, og jeg er ganske usikker på hva jeg skal velge. Jeg har tenkt å ha bilen i et til to år før jeg selger. Har sett litt på BMW 3-serie og Crysler Stratus, men veldig usikker... Har god erfaring med Toyota.

 

- Den skal helst se litt "kul" ut (ikke rånerbil)

- Bilen må være morsom/god å kjøre

- Minimalt med rust og skader

- 5 seter er ikke et must

- Bør ikke ha gått så altfor langt

- Skinninteriør er et pluss

- Ikke stasjonsvogn

- Auto gir er å foretrekke, men ikke manual går greit

 

Jeg hadde planer om å bruke rundt 50 000 på bilen, kan sikkert bruke oppmot 60 000 hvis jeg finner et tilbud som jeg bare ikke kan snu ryggen til. Jeg vil ha en bil som jeg kan kose meg med, en bil med god komfort og litt ekstrautstyr. Trenger heller ikke den største motoren eller det feiteste lydanlegget...

 

Håper noen kan hjelpe meg med gode tips og veiledninger!

 

På forhånd takk,

Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes egentlig 50-60tusen er en "dum" prisklasse, som gjerne medfører mange kostnader i ettertid. Pleier å si enten under 20, eller over 100. Den under 20 kan du skru og banke litt på uten den store risken, eller vrake den når den er ihjelkjørt. Den til over 100 gir deg forhåpentligvis ikke SÅ mange utgifter de neste år, som en til 50-60..

Lenke til kommentar

Hei, og takk for gode forslag! Det jeg ville frem til, var at manuel vs automat girkasse ikke har så mye å si, men tror nok det må bli manuel... Har sett litt på biler fra Rover og synes dette virker som meget gode og pene biler som passer meg godt på både pris og egenskaper. Noen som har innvendinger på det?

Lenke til kommentar
edit: 2 liter da seff :p

Vil bare understreke dette. For det første er ikke hyundais 1.6 mye å skryte av i utgangspunktet, men å kjøre en bil med meget sportslig og aorodynamisk design/utseende, med en liten fisemotor er kjedelig og ganske rart i mine øyne. Noen bryr seg selvsagt ikke om dette, men.. ~140Hk løfter den ihvertfall meeget høyt fra ~105. Da har man liksom litt mer enn designet å skryte av. :)

Lenke til kommentar
Hei, og takk for gode forslag! Det jeg ville frem til, var at manuel vs automat girkasse ikke har så mye å si, men tror nok det må bli manuel... Har sett litt på biler fra Rover og synes dette virker som meget gode og pene biler som passer meg godt på både pris og egenskaper. Noen som har innvendinger på det?

 

Jeg ville holdt meg unna Rover i den prisklassen, de er ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Hei, og takk for gode forslag! Det jeg ville frem til, var at manuel vs automat girkasse ikke har så mye å si, men tror nok det må bli manuel... Har sett litt på biler fra Rover og synes dette virker som meget gode og pene biler som passer meg godt på både pris og egenskaper. Noen som har innvendinger på det?

 

Jeg ville holdt meg unna Rover i den prisklassen, de er ikke noe særlig.

 

De Roverne fra midten av 90-tallet er jo stort sett Hondaer med beige plast i dashbordet. Kan ikke se at de skal være noe dårligere kjøp enn f.eks. en Opel i samme prisklasse.

Lenke til kommentar
edit: 2 liter da seff :p

Vil bare understreke dette. For det første er ikke hyundais 1.6 mye å skryte av i utgangspunktet, men å kjøre en bil med meget sportslig og aorodynamisk design/utseende, med en liten fisemotor er kjedelig og ganske rart i mine øyne. Noen bryr seg selvsagt ikke om dette, men.. ~140Hk løfter den ihvertfall meeget høyt fra ~105. Da har man liksom litt mer enn designet å skryte av. :)

 

 

hehe :p 2 litern er ganske sprek, utrolig nok, selv med "kun" 140 Hk, god aks og grei toppfart ;) plassen baki er ikke helt terningskast 6, men man kjøper da ikke bil for andre :p

Lenke til kommentar
Hei, og takk for gode forslag! Det jeg ville frem til, var at manuel vs automat girkasse ikke har så mye å si, men tror nok det må bli manuel... Har sett litt på biler fra Rover og synes dette virker som meget gode og pene biler som passer meg godt på både pris og egenskaper. Noen som har innvendinger på det?

 

Jeg ville holdt meg unna Rover i den prisklassen, de er ikke noe særlig.

 

De Roverne fra midten av 90-tallet er jo stort sett Hondaer med beige plast i dashbordet. Kan ikke se at de skal være noe dårligere kjøp enn f.eks. en Opel i samme prisklasse.

 

620Ti skiller seg ut, da dette var en rovermotor og ikke Honda. 620i derimot var 2 literen fra accord. Ville bare påpeke at det var noen unntak. Ellers har du helt rett. Interiør og alt er sågodt som det samme. Men utifra annenhåndsverdi kan vel kanskje Honda være bedre å satse på? Har også hørt at forsikringsselskaper vegrer seg mot å forsikre ROver da Deletilgangen er høyst usikker.

Lenke til kommentar

BMW E36 coupé er en finfin bil, men er nok litt dyr å forsikre.

Rover ville jeg holdt meg laangt unna! for det første er som nevnt deletilgangen høyst usikker (gjelder da karosseri o.l., folk her påstår jo at alt annet kan bestilles gjennom honda)... for det andre er annenhåndsverdien på en Rover lik null. en kan bare se på de som kjøpte Rover 75 i god tro, og som nå prøver å selge bilene sine til spottpris.

 

kjøper du japansk vet du stort sett hva du får; en enkel, god og driftssikker bil som ikke svikter deg med det første.

 

det som kan være verdt å huske er at biler med betegnelser som GTI o.l. (sportslige assosiasjoner) eller biler som har store motorer, eller typiske ungdomsbiler (bmw coupe/cab, golf gti) og andre biler som ligger høyt på ulykkesstatistikkene, vil kunne få dyrere forsikringspremie enn mer vanlige biler.

 

jeg gikk for en Mitsubishi Galant 2,0GLSi 4x4 95modell, mye pga fremkommeligheten og tryggheten på vinteren (har en seriøst vrien vei hjem), og har ikke hatt noe tull på snart et år, noe jeg heller ikke forventet. betalte 45k for bilen, og betaler 5900 med del-kasko i forsikring, når den står på meg.

 

personlig ville jeg kanskje gått for en honda accord eller bmw E36 coupe, som er en snedden og morsom bil med RWD, og personlig mener jeg også at hyundai coupe ser helt forjævlig ut, og er et god eksempel på umoden koreansk bilindustri (dagens versjon ser bedre ut). japanske mellomklassesedaner (accord, galant, 626) ble levert med mye utstyr på midten av 90-tallet finner du rette versjon! kan m.a.o. få mye bil for pengene.

 

noen tips før du kjøper: sjekk forsikring, få selger til å ta NAF-test (meget god og veiledende - selverfart), gjør litt research på evt. svakheter med bil/motor/drivverk.

PS: husk på at du skal selge igjen en gang, og da er det viktig å ha riktig bil, dvs IKKE chrysler stratus/neon eller Rover av noe slag.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Ford Mondeo 2,0 145HK automat til 56.000

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...5ocfioJQS652144

hvilket fylke bor du i... hvilke fylker er det alternativt å dra til får å hente den...?

Den ligger 50-100 tusen under tilsvarende biler, så den der er nok ikke helt i orden..

Står jo at den slurer litt i drive, så er vel ett eller anna med automat kassa da. Vet ikke hva som kan være problemet når automatkassene slurer jeg, men trenger vel ikke være en fryktelig dyr reperasjon. I verste fall er det vel bytte av automatkasse. Men det ligger jo i prisen at det er en bil du må gjøre noe med etter å ha kjøpt den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...