Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen booter ikke (XFX 680i SLI)


Anbefalte innlegg

Hallo, nettopp satt sammen en ny dunk for brodern.

 

- Q6600

- 4 x 1024 OCZ SLI ready 6400 RAM

- 2 x XFX 8800 GTX i SLI

- XFX 680i SLI Hovedkort

- 2 stykk Samsung harddisker og en Plextor DVD-brenner

- Antec 900

 

Saken er den at jeg får startet PC-en, alle viftene går som de skal. Ingen lyder av noe slag (er jo ikke speaker på hovedkortet, og heller ikke i kabinettet). Jeg merker meg dog at hverken mus eller tastatur gir noe liv fra seg. Skjermen er helt død, har prøvd alle fire DVI-kontaktene og to skjermer. Har ingen DVI->VGA-overgang for hånden, så får ikke testet analog-signalet.

 

Tenkte jeg skulle lage denne tråden fordi XFX har laget det mest elendige systemet jeg noensinne har sett på sine supportsider. Du må skrive inn serienummeret fra produktet ditt for å få noe ut av det. I tillegg må du ut med haugevis av personlig info for i det hele tatt få noen som helst tilgang til noen form for support (de har jo knapt noe informasjon der som jeg kan finne...). Kort sagt helt forferdelig rævva. Er i ferd med å registere hovedkortet der nå, om jeg finner serienummeret uten å måtte montere ut hele faenskapen.

 

Vel. På hovedkortet, mellom primærskjermkortplassene, så finnes det et lite LED-display. Dette viser «1d» da jeg starter opp. Regner med den viser post koder. Finnes det noe sted annet enn XFX som har en oversikt over disse, eller er det noen som har noen idéer om hva som kan være galt, så spytt ut.

 

Jeg har for øvrig foreløpig kun prøvd å lirke litt på minne, og sjekket over alle kabler etc. Tenkte jeg skulle prøve å finne ut hva LED-koden var før jeg gjør noe drastisk, men kommer med det første til å teste med kun én minnebrikke, og se om jeg får bootet opp da.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, har etter litt eksperimentering fått bootet opp med flere kombinasjoner av moduler og slots, maskinen nekter å boote med mer enn tre brikker. Har eliminert at noen av modulene er defekte og at slotsene er defekte. Er dette et vanlig problem med 680i SLI?

 

Minnet ble forresten parret av MPX, vil nå regne med at de hadde testet dette litt og ikke bare tatt random minne og parret det med et hovedkort og regnet med at det fungerte greit (dette var en del av en slik "gjør-det-selv-pakke" fra MPX).

 

Noen som har noen formeninger? Kan det hende jeg får bootet opp med fire brikker om jeg sitter og prøver alle mulige kombinasjoner av de forskjellige modulene og slotsene?

 

[EDIT: Var en kjapp tur innom BIOS med 3 brikker, og la merke til at den hadde defaultet til 2.0V på minnet. Er ikke det litt rart? DDR2 skal da gå på 1.8V som default? Skal prøve å eksperimentere litt med spenninga, kanskje det blir jul i stua i kveld likevel. Vil gjerne ha tilbakemeldinger fra folk som har hatt samme problem, eller har noen gode forslag dog.]

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Jeg bruker EVGA sin utgave av dette hovedkortet (og for øvrig de samme type minnebrikker som du bruker), og opplevde samme problem som deg angående det å kjøre med alle 4 RAM-brikkene satt i. Løsningen for min del var å sette Command Rate manuelt til 2T istedet for Auto (som ville kjøre 1T).

 

EDIT: Angående spenning på minnebrikkene - jeg begynte først å kjøre dem på 2,3V, men jeg har nå satt dem ned til 2,2V uten noen som helst forskjell i stabilitet. Personlig synes jeg at 2,0V er litt i det minste laget til minne av denne typen, men så lenge alt er stabilt på denne spenningen, så skal jeg ikke klage...

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar

Uppdate bios dette er et vanlig problem med 4gb.

 

680I skal ikke ha høy spenning til minnet.

Blir ustabil med for høy spenning.

2.0v er mere en nok (minnekontroller er ikke som på andre hovedkort)

Som alltid skal minnet testet med Memtest86+ 1.70

Kan brukes til og finne helt korrekt spenning til brikkene ikke bare feilsøk.

1.4V på NForce SPP = NB (System Platform Processor = North Bridge Voltage)

 

På 2.2v har jeg kjørt stabilt på 1200mzh meg ballistix 6400.

Så 680i gir mer spenning til minnet en andre hovedkort.

Ødlegger minnet fort på 2.4v.

 

Kan se litt her gir noen tips om overklokking.

Se litt på oppsettet og hva som er disablet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=830843&hl=

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Hey, takk for info begge to.

 

Veldig merkelig, gjorde som Evil sa, og PC-en booter uten problemer med 4 moduler. Har fått installert XP nå. Prøvde å boote opp med Vista-CD-en, og gjett hva som skjer? BSOD eller heng før PC-en får kommet inn i installeren. Jeg slakker på timings, og setter spenningen til 2.0V igjen, og vips så er den inne (minnet skal takle 4-4-4-4, satt de ned til 5-5-5-5).

 

Later til å være veldig hårsår når det gjelder minneinnstillinger. Må nesten eksperimentere litt etter hvert, men nå er jeg i alle fall skikkelig i gang. Skal prøve å flashe BIOS om det har kommet noe nyere til XFX-kortet, må i alle fall få orden på minnet på et eller annet tidspunkt. Ikke spesielt imponerende med slike timings på 800MHz.

 

Kommer med mer etter hvert som ting skjer, om det er interessant.

Lenke til kommentar

Flere BSODS under Vista-installasjonen, får ikke bootet opp Vista nå (ser ut til at installasjonen er ferdig). Prøvd å slakke enda mer på diverse innstillinger, dette ser ikke ut til å hjelpe i det hele tatt. Har til og med skrudd ned frekvensen på minnet.

 

Bare for å ha sagt det, alt unødig dill er selvfølgelig disablet, og har vært disablet hele tiden.

 

Da blir det memtest og ny BIOS om noen timer, og nytt forsøk på installsjon av Vista.

Lenke til kommentar

Test parvis med memtest86+.

Ikke mix.

Så du er sikker på at det går greit.

 

Patch 4gb.

http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/929777/en-us

http://www.egames.no/showthread.php?p=1949

 

Test med alle får du feil gå ned på mzh.

For og se om dem virker da.

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=32305

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=30654

Lenke til kommentar

Oppdaterte BIOS i går kveld, minnet har nok ingenting med feilene å gjøre. Nå går installasjonen som smurt, samme hva slags innstillinger jeg setter minnet på omtrent. Kan sikkert begynne å overklokke CPU også om jeg vil. Nå oppstår feilen på et visst punkt.

 

Problemet ser ut til å være relatert til SATA-enhetene jeg har i dunken. Får en IRQ-feil av noe slag (og Vista er grusomt forvirret av diskene mine, tydeligvis) Ser det er mange som har samme problemet, er i ferd med å prøve å fikse det nå, har sovet en fire-fem timer nå nettopp, hehe. Satt oppe og forbannet Vista til klokka 10:00 omtrent. Det som er rart er at bootloaderen ser ut til å gå helt bananas om jeg bytter om rekkefølgen på de fysiske diskene (at den ene ikke ser den andre, XP og Vista, altså). Nå sist gang da jeg prøvde en installasjon (og hadde byttet på rekkefølgen for booting i BIOS), så ville ikke bootloaderen til Vista en gang legge inn WinXP for boot (hadde heldigvis en backup av en eldre Vista bootloader, og husket at det var bootrekkefølgen jeg hadde forandret på i BIOS). Jeg blir faen ikke klokere på dette her.

 

Har lest noen guides som sier det er på grunn av RAM-mengden, og noen som sier det er på grunn av BIOS-innstillinger, og MS sier at en hotfix som slipstreames til Vista-installasjonen skal fikse det. Jeg får prøve litt av hvert og se hvor jeg ender opp.

 

Har en Thermaltake Toughpower 850W forresten, dessuten er feilene veldig spesifikke og fremprovoserbare, så det er nok ikke det...

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...