Gå til innhold

Det "beste" S775-kortet?


avtrekkeren

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt system i Januar, og har så smått begynt med å sondere terrenget på diverse deler. Mest sannsynlig blir det en Intel QX9650 CPU, 8GB RAM av noe bra slag, og så da - grunnen til at jeg poster her, hovedkort.

 

Ytelse + overklokkingsmuligheter er det viktigste, og så da støtte for 8GB RAM, da helst hvor jeg kan bruke 4 slots uten at hovedkortet klokker ned ram'en (på mitt nåværende Asus A8N-Premium klokkes RAM ned fra 400MHz til 333MHz om jeg bruker alle ramslottene - vet ikke om dette er vanlig enda.)

 

Har forstått det slik at Asus Maximus basert på X38-chipsettet er noenlunde state-of-the-art.

 

Så på Forumla og Formula SE, noen som vet hva forskjellen er på disse?

 

Så da, det dyreste - Extreme, igjen - ser at dette har 3x x16 PCI-X, men bortsett fra muligheten til å kjøre 3-veis SLI (noe jeg aldri kommer til å gjøre), er det noen andre forbedringer over Formula-kortene?

 

Om det finnes noen andre merker enn Asus som har ekstremkort så ser jeg gjerne på disse også. Tips mottas med takk :)

 

Vurderte å vente på X48-chipsettet, men dette kommer vel ikke før om en del måneder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så da, det dyreste - Extreme, igjen - ser at dette har 3x x16 PCI-X, men bortsett fra muligheten til å kjøre 3-veis SLI (noe jeg aldri kommer til å gjøre), er det noen andre forbedringer over Formula-kortene?

 

 

Vurderte å vente på X48-chipsettet, men dette kommer vel ikke før om en del måneder?

 

Extreme kortet støtter ikke SLI, men Crossfire som alle kort basert på intel brikker.

 

X48 er etter det jeg har forstått kun for DDR3 ram.

Lenke til kommentar

Ah, det tenkte jeg ikke på - så bare det sto 3x PCIx16 - samtidig som jeg akkurat hadde lest noe om 3-veis SLI :p - Men, hm - liker å ha mulighet for vanlig SLI i alle fall... Da må jeg vel på nforce 680i, evt det kommende 780i-chipsettet? Noen dato for dette?

 

Hvis X48 kun støtter DDR3 så er det egentlig uaktuelt, 8GB DDR3-RAM kommer til å koste... for mye :)

 

Foxconn Mars - P35-chipset, har ikke lest noe om dette men skal sjekke det ut.

 

Takk for tips så langt, men har fortsatt en del uoppklarte ting :)

Lenke til kommentar
Så på Forumla og Formula SE, noen som vet hva forskjellen er på disse?

Leste hos bit-tech.net at eneste forskjell er northbridgekjøleren på SE (special edition) er laget for vannkjøling.

 

Forøvrig verdt å ta en titt på P5E vs Maximus Formula, det er veldig få specs som skiller, mer om hva som er forskjellig finnes her.

 

Hva P35 angår: Det er ikke offisiell støtte for PCI-E 2.0 i P35, og selvom skjermkortprodusentene skriver at de nye pcie 2 kortene er bakoverkompatible, kan de se ut som om det ikke alltid er tilfelle, jeg ønsker iaf å unngå slike problemer, selvom andre ser ut til å kjøre samme P35-baserte kortet helt supert med PCI-E 2.0 skjermkort... bli klok på det den som kan.

 

Jeg tror Maximus Formula er greit om du ønsker DDR2, og Maximus Extreme er bra hvis du vil ha DDR3.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ungå at ram'en klokker ned og det skal være 8GB DDR2, så har du et valg når det gjelder brikke sett fra intel, X38 Edit; Det støtter i allefall DDR2-PC6400 og 8GB det gjør ikke P35 offisielt, men X38 kan kjøre mindere mender over PC6400 offisielt, så er det 8GB med PC- 8500 så blir dette også klokket ned.

 

Kan også nevne i samme svar at dette fant jeg ikke ut før jeg handlet mitt kort med P35 brikke settet, har ikke sett at dette blir nevnt i hverken atikkler, eller noen omtaler, tester eller spesifikasjoner noe sted. Man må faktisk laste ned hovedkort manualer å sjekke der for hvert kort, eller brikke sett.

 

Med det tester o.l. stadig nevner, er hvor mye man kan klokke den og den prosessoren på fase, vann og luft kjørling.

Endret av Evil Eye
Lenke til kommentar

Jeg ville også kikket på Gigabyte X38-DQ6 - mitt overklokker i alle fall som ett lite h......De klokker min Q6600 G0 500mhz høyere enn mitt MSI P35 gjør, og MSI´n klokker den 500mhz høyere enn mitt Asus P5N-E SLI noengang gjorde, men nå er nforce chipsett veldig bra som en ting: avansert panelovn :thumbup:

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Takk for alle svar - da har jeg i alle fall bestemt meg for X38-chipset, selv om jeg mister muligheten for 2-veis SLI. Kanskje jeg heller stapper inn et physx-kort i 2. slot hvis de faller en del i pris. Skal titte litt på Gigabyte-kortet også :)

 

Det kan hende jeg velger 2stk 4GB-brikker i stedet, men 4GB-brikker har vel oftere høyere tilgangstider enn 2GB-brikker?

 

Uansett, takk igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...