Gå til innhold

Test av Nokia N82


Anbefalte innlegg

Liten test av Nokia N82

Gir karakterer fra 1 til 10 hvor 10 er beste. Bruker N73 som referanse da denne av mange regnes som forgjengeren til N82, og jeg har i tillegg hatt den i ca 1,5 år nå.

 

Design:

Kanskje ikke det sprekeste designet, litt kjedelig, men jeg synes det er stilrent. Kan se litt plastikkaktig ut, men god å holde i, knirker ikke og kjennes solid ut. Flott med 3,5 mm utgang på toppen! Litt snodg plassering av ladeport og usb-utgang, kunne tenkt meg dem på topp eller bunn. Fin lukkemekanisme til kameraet som ikke blir så voldsom som på forgjengeren N73. Knappene kan virke litt små, men er gode synes nå jeg, langt bedre enn på N73.

Karakter 7

 

Skjerm og menyer:

Flott skjerm, føles skarpere enn på N73 som jeg også har. Virket greit i sollys. Menyene er raske\responsive og stort sett intuitive. Har du tidligere erfaring fra S60 så kommer du fort inn i det :) Litt irriterende at enkelte menyikoner ikke kan flyttes inn i andre, eks musikk.

Karakter 9

 

Maskinvare:

Tlfen føles rask i bruk. Javaytelsen er godkjent: Jbenchmark 1: 4961 og Jbenchmark 2: 461. i 3D greide den hele 904 på HQ! Gode, gamle N73 greide ca 120, bra jobbet Nokia! Batterilevetiden er grei, men henger litt etter N73 grunnet litt mindre batteri og flere strømhungrige applikasjoner. Må ha tlfen noen uker før jeg kan si noe om resultatene med min bruk. Kan si det sånn at etter ca 40 timer i bruk ladet batteriet ut. Har da brukt mp3 ca 30 min, ringt 20 min, tatt 25 bilder og filmet et par minutter, brukt wlan ca 1,5 time, holdt på med diverse oppsett av menyer og installert ting på tlfen i et par-tre timer.

 

Andre lading: 2,5 dager :) Da ringt ca 20 min, sendt\mottat ca 10 sms, hørt på musikk i 2,5 timer og holdt på med litt diverse en times tid. Brukbart synes jeg.

Karakter 8

 

Kamera:

Gode bilder generelt, lite støy i mørket. Blitzen fungerer utmerket og lyser opp bra. Mange instillingsmuligheter for kameraet, bl.a hvor kraftig skarpheten og hva ISO-verdiene skal være, noe som er kjærkomment for oss som fotograferer endel. Jeg er ikke helt fornøgd med oppskrapningfilteret Nokia bruker, på nærbilder ser du lite til det, men på avstandsbiler kommer det lettere frem og reduserer bildekvaliteten. Fra N73 merket jeg imidlertid at dette ble bedre etter noen firmwares så håper på det denne gangen og.

 

Videofunksjonen er meget god til mobil å være. I nattmodus kryper fpsen under 10 og er dermed ubrukelig. I grei belysning innedørs og i dagslys til litt skumring fungerer imidlertid vanlig modus greit med sin VGA@30 fps.

 

En artig funksjon er at bildet snur seg etter hvordan du holder mobilen, det liker jeg.

 

Noen bilder:

15122007019hg3.jpg

Kraftig blitz!

15122007024ei3.jpg

Burde kanskje brukt nattmodus på dette, ble litt støy.

Karakter 9

 

Musikk\radio

Med 2 gb minnekort på kjøpet har du plass til rikelig med musikk på mobilen. Siden du kan plugge i eget headsett kan du få riktig fin lyd. Prøvde litt med sony ex71sl og ble imponert, du kan justere mye i equalizeren og skape akkurat den lyden du måtte ønske. De medfølgende pluggene er greie, men ikke noe særlig for de av oss som har prøvd gode plugger\headsett. Radioen mangler RDS-men har god dekning og jeg opplevde ikke dårlig lyd eller utfall av stasjoner selv om jeg beveget meg litt. Lyden føles mye mer fyldig enn på N73 og virker oftere i stereo.

Karakter 10

 

Kommunikasjon og underholdning

Wifien er enkelt å bruke og har meget god dekning, faktisk bedre enn flere trådløse kort jeg testet den mot! Ikke verst! Det er svært enkelt å koble seg til. Ikke greid å bruke IP-tlf ennå (vyke), men håper det ordner seg når det kommer ut et oppsett til mon mobil. Ellers har du blåtann som har ok hastighet når du sender mellom mobiler etc. Flott at nokia har ordnet med en mini-usb utgang, jo mer standardisert, jo bedre spør du meg! Mobilen popper opp som MSD i windows uten at du trenger å installere programvare med mindre du trenger ting fra telefonminnet, synkronisere etc. Tlfen har eller edge, 3G og super-3G så den skal kunne dekke mobile surferes behov.

 

Nokia har begynt å satse på ngage-plattformen igjen, den har ikke blitt lansert så jeg kan bruke den på N82 enda, men glede meg til å prøve. Var med en demo av et bilspill som fungerte flott! Prøvde og need for speed carbon, det lagget dessverre litt, men gikk bedre enn på N73. Tror noe av feilen ligger i selve spillet.

 

En av snarveiknappene på stastaturet like over "C" gir deg direkte tilgang til f. spill, videoer, bilder, musikk etc og er en snedig funksjon synes jeg. Galleriet fungerer bra.

Karakter 10

 

Andre funksjoner:

GPSen har jeg ikke brukt og vet ikke om jeg kommer til å bruke, men definitivt en bonus at den er med. Kalenderen er enkel og grei. Savner stoppeklokke og nedtelling! Kjekt at quickoffice og zip er med. Bra at Nokia omsider har lagt ved mulighet for flere alarmer!

 

Nokia har lagt med mye snacks i salgspakken: 2 gb minnekort, datakabel, headsett (savner kun 3,5 mm utgang på det), adapter til minnekort, mikroskopisk lader og kabel for å koble til TV-video.

Karakter 9

 

Totalt: 9

 

+ kamera\video

+ musikk

+ pris ift hva du får for pengene

+ Bra skjerm

+ wifi og super-3G

+ GPS

+ Bra med medfølgende utstyr

 

- For noen litt små\ekle knapper

- Designet kunne vært sprekere (blir litt ulv i fåreklær)

- Litt buggete software med FW10, ble endel bedre med FW11, ikke opplevd at den låser seg lengre siden ejg oppdatere

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget med å kjøpe en litt "dyr" mobil er slik at jeg kan ha "3 in one" på en måte. MP3 spiller, digitalt kamera og mobiltelefon in one device. Så, hvordan er batteritiden ut ifra dine erfaringer ved vanlig bruk og spilling av musikk osv :) ?

Jeg må nesten prøve den noen uker før jeg kan si noe om det. Tar litt tid før batteriet når full kapasitet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hva er "vyke"?

 

Vyke er en IP-telefonitilbyder. Tilbyr samtaler til fasttelefoner i Norge til 0 kr per minutt og ca 0,22 kr i oppstart per samtale.

EDIT:

Sjarmen med det er at man kan få det til å funke via telefonen og ringe ut på telefonen via "internettanrop" eller hva det nå heter.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Denne mobilen er verd alle 6 poengene i Amobils test! Jeg har hatt den i 14 dager. Alt fungerer utmerket, og den har jo alt. Truphone (.com) fungerer helt utmerket til intenettelefoni og koster kr 0 til fasttelefoner uten oppstartsgebyr. Hvorfor i all verden kjøpe Sony Ericsson, Samsung eller liknende, med bare en mikroskopisk brøkdel av n82s nyttige funksjoner?? Kamera og Video er helt topp. Ny programvare er lastet ned med goetagging av bilder. Tjenesten til Flickr fungerer med et tastetrykk for å laste ned bilder direkte! Denne telefonen kjører siste versjon av Symbian og er bedre en N 95! Kjøp det beste, og støtt Nokias kreative utvikling, og ikke glem å laste ned det nye programmet for internettradio, så du slipper å høre kjedelige norske FM kanaler, men sambarytmer fra Uruguay! ANBEFALES!!!! rent bortsett fra et et ikke helt optimalt tastatur. Og kjøp telefonen uten binding!

 

Ghosty

Lenke til kommentar
Denne mobilen er verd alle 6 poengene i Amobils test! Jeg har hatt den i 14 dager. Alt fungerer utmerket, og den har jo alt. Truphone (.com) fungerer helt utmerket til intenettelefoni og koster kr 0 til fasttelefoner uten oppstartsgebyr. Hvorfor i all verden kjøpe Sony Ericsson, Samsung eller liknende, med bare en mikroskopisk brøkdel av n82s nyttige funksjoner?? Kamera og Video er helt topp. Ny programvare er lastet ned med goetagging av bilder. Tjenesten til Flickr fungerer med et tastetrykk for å laste ned bilder direkte! Denne telefonen kjører siste versjon av Symbian og er bedre en N 95! Kjøp det beste, og støtt Nokias kreative utvikling, og ikke glem å laste ned det nye programmet for internettradio, så du slipper å høre kjedelige norske FM kanaler, men sambarytmer fra Uruguay! ANBEFALES!!!! rent bortsett fra et et ikke helt optimalt tastatur. Og kjøp telefonen uten binding!

 

Ghosty

 

 

Jeg har også prøvd internettradioprogrammet, og det er skikkelig kult. :) Det er enkelt å bruke, og har fine søkekategorier for å finne fram. For oss å kunne høre på radio fra Uruguay eller andre mer eller mindre eksotiske land, er spennende, men det har også stor nytteverdi for språktrening, for de som har behov for det. Videre er det fint for å kunne lytte på stasjoner fra hjemlandet for utlendinger i Norge, eller for nordmenn i utlandet.

 

Forutsetningen for å ha glede av dette programmet er at man har wlan tilgjengelig, eller har fastpris på dataoverføring, pluss 3G/HSDPA. I utlandet blir det uansett skamdyrt, dersom man ikke har wlan tilgjengelig.

 

Men av og til har ting låst seg, og telefonen må restartes. Har ikke brukt det så mye ennå at jeg finner et mønster i feilene, men det skjedde i alle fall da jeg hadde brukt det mye til søking og avspilling av ulike stasjoner.

 

En ting til: Ikke post med farge-skrift, i fete typer. Det er ikke noe kult, for å si det litt diplomatisk :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...