Gå til innhold

Får ikke med hele bildet på flatskjerm


Anbefalte innlegg

Foreldrene mine har kjøpt en Philips 32" LCD flatskjerm. De har en gammel satelittuner, Grundig tror jeg, av typen som følger med CanalDigital pakken.

 

Jeg har prøvd alle instillingene (4:3, zoom 16:9 og widescreen) men uansett så forsvinner litt av bildet på hver side. På TV2-nyhetskanalen, står det yhetskanalen på logoen.

 

Hvorfor er det slik? Sendingene er da vitterlig i 16:9 format? Jeg har prøvd mange kanaler, men det er sånn på alle sammen.

 

Kan det ha noe med tuneren å gjøre? Er den for gammel til å takle 16:9 signal? Eller er det noe annet feil?

 

Mvh

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sendingene er da vitterlig i 16:9 format?
Er de? TV2 og TV2 Zebra sendes i 4:3 format med svarte striper oppe og nede (Jeg har ikke TV2 nyhetskanalen). Eneste kanalen jeg har som sender i 16:9, er TV Norge. :ermm:

Nå har jeg kabel tv og ikke satelitt da...

 

Du har ikke mulighet til å zoome opp 4:3 bildet (med svarte striper oppe og nede) da ? Det har jeg på min 28" Philips widescreen CRT.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor forskjellig innstillingene er på din tv i forhold til min. Men Bitte litt av høyre og venstresiden av bildet på min tv forsvinner når den automatisk går i "zoom 16:9" med et 4:3 signal med svart oppe og nede.

Når jeg skifter til 4:3 visning får jeg et mindre (16:9) bildet midt på skjermen med svart rundt hele (store svarte felt på sidene). Hvis jeg trykker på "pil opp" i 4:3, zoomes bildet til det fyller skjermen (ingenting blir borte på sidene).

 

Finnes det ikke noen instillinger for "sentrering" av bildet på tv-en ?

Lenke til kommentar

Jeg skal sjekke tuneren. Den er som sagt litt gammel. På min tuner har jeg en knapp som automatisk zoomer ut litt, sånn at 16:9 sendinger vises i full bredde men får svarte striper oppe og nede. Men da får jeg i alle fall med hele bildet i bredden. Jeg har fortsatt en gammel 4:3 TV!

 

Jeg skal se i menyen på foreldrene mine sin tuner, kanskje det kan stilles inn der.

 

Men angående sendinger i 16:9. Er det virkelig bare TVN som sender i dette formatet? Jeg mener da bestemt at jeg stadig trykker på "zoom ut" knappen for å få med hele bredden, ikke bare på TVN sine sendinger....

 

Tommy

Lenke til kommentar
Men uansett hva jeg gjør, så forsvinner en del av bildet i høyre og venstre side.

 

Hvordan kan det ha seg at en 4:3 sending ikke vises i full bredde når jeg har et 16:9 tv..

 

Tommy

 

Det er ikke slik at en 16:9 tv uansett viser et 16:9 bilde. Dette kommer helt ann på billedkilden. Den må være anamorphic for at bildet skal fylle hele skjermen. Enkelte tv kanaler kjører fremdeles sine sendinger i vanlig 4:3. Da vil du få sorte kanter på høyre og venstre side, rett og slett fordi 4:3 sendinger er kvadratiske.

 

Er filmen du ser skutt i 2:35 scope så vil du få sort på begge sider, samt oppe og nede. Dette kan du løse ved å strekke bildet mot høyre og venstre, men da blir folk litt lange i trynene sine:). En annen ting er å zoome bildet.

 

Da vil billedkvaliteten bli dårligere...

 

Hvis du har dekoder så kan du gå inn i menyen der å stille den til 16:9. Da vil du få de kanalene som sender anamorph inn i 16:9. De vanlige 4:3 sendingene vil også få et litt bredere bilde, men det vil fremdeles være sort på høyre og venstre side. De blir litt mindre kvadratiske...

 

Det du beskriver med at ikke hele bildet kommer på skjermen fordi du bare ser ...yhetskanalen... Så er dette litt mer komplisert. Det har med hvordan bildet ble stilt da de produserte tv-en. Dette problemet er veldig vanlig med de gamle crt tv-ene, men jeg har ikke sett så mye av det på lcd.

Skal du fikse dette så må du enten levere tv-en til Philips eller skaffe kodene man bruker for å komme seg inn i tv-ens service meny. Dette anbefaler jeg at du kun gjør hvis du er litt teknisk anlagt. Du kan nemlig gjøre mye skade når du roter inne i den menyen...

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ser litt på satelittuneren først, og ser om den er stilt inn på 4:3. Sånn som det er nå forsvinner en uforholdsmessig stor del av bildet på hver side, og jeg kan ikke helt skjønne at Philips leverer ut fjernsyn med så stor feiljustering.

 

På NRK3, hvor de i blant har en ganske stor NRK logo nede til venstre, får jeg bare med "k"...

 

Men igjen: Er det bare TVN som sender i 16:9 foreløpig?

 

Tommy

Endret av Tdale
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg ser litt på satelittuneren først, og ser om den er stilt inn på 4:3. Sånn som det er nå forsvinner en uforholdsmessig stor del av bildet på hver side, og jeg kan ikke helt skjønne at Philips leverer ut fjernsyn med så stor feiljustering.

 

På NRK3, hvor de i blant har en ganske stor NRK logo nede til venstre, får jeg bare med "k"...

 

Men igjen: Er det bare TVN som sender i 16:9 foreløpig?

 

Tommy

 

Både tv2 og NRK sender det meste i 16:9.

 

Forsvinner like mye av bildet når du ser på dvd?

Endret av Bava
Lenke til kommentar
Både tv2 og NRK sender det meste i 16:9.
Nei det gjør de ikke. Selv om det "levende bildet" er i 16:9 format, sender de i 4:3 med svarte striper over og under bildet.

Av mine 22 kanaler på kabeltv (analog), er det kun TV Norge som sender i 16:9 .

 

Jeg blit litt semi forvirra nå:). Har du dekoder, eller bare kabel tv?

Med vanlig kabel tv så vil du ikke få 16:9 på noen kanaler, men har du dekoder og denne er stilt til 16:9 så skal langt flere kanaler enn bare tvn bli WS. Det høres litt underlig ut.

 

Hvis størrelsen på bildet blir riktig når du ser på dvd så bør du ta kontakt med kabel selskapet. Da kan det høres ut som om feilen ligger hos dem.

 

Philips kan helt klart ha feiljustert skjermen din. Forespørselen etter lcd er så høy at produsenter ikke alltid får testet sine egne produkter før de raser ut i butikken. Selv har jeg vært en del på Philips shop i oslo og de yter stort sett ok service, hvis man maser litt på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...